۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین رشد ۳۰ درصدی جمعیت پستانداران وحشی قزوین
کد خبر: ۳۲۵۱۰۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۶/۱۴ ساعت: ۱۳:۵۸ ↗ لینک کوتاه

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان خبر داد:

رشد ۳۰ درصدی جمعیت پستانداران وحشی قزوین

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین از افزایش ۳۰ درصدی جمعیت پستانداران وحشی در مناطق تحت مدیریت خبر داد.

رشد ۳۰ درصدی جمعیت پستانداران وحشی قزوین
عبدالحسین مظفری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: براساس سرشماری سال گذشته، جمعیت پستانداران شاخص علفخوار (میش و بز وحشی به همراه آهو) در مناطق تحت مدیریت منطقه نسبت به سال 95 حدود 30 درصد رشد داشته است.

مظفری افزود: گونه‌های شاخص جانوری مناطق تحت مدیریت استان که در حال حاضر دارای برنامه حفاظتی هستند شامل پلنگ، خرس قهوه‌ای، قوچ و میش (گوسفند وحشی)، بز وحشی، آهو، سیاه گوش، گرگ، کفتار، هوبره و اغلب پرندگان شکاری با ارزش نظیر بالابان و شاهین هستند.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین، بزرگترین چالش‌ مدیریت حیات وحش کشور و استان را تخریب زیستگاه، شکار غیر قانونی، سلاح‌های غیرمجاز، زنده ‌گیری و تجارت غیرقانونی گونه‌های جانوری و اجزای بدن آنها، حضور دام بیش از ظرفیت مراتع در زیستگاه‌های حیات وحش، خشکسالی و کاهش منابع غذایی و آبی دانست.

این مسئول اضافه کرد: نقش مردم، به خصوص جوامع محلی در حفاظت از حیات وحش بسیار مهم و حائز اهمیت بوده و سازمان حفاظت محیط زیست نیر تلاش دارد تا با جبران خسارت‌های وارد شده توسط حیات وحش به کشاورزان و دامداران و جلب مشارکت آنان در حفاظت از حیات وحش، تعارض موجود را به فرصت حفاظتی تبدیل کند.

به گفته وی هم اکنون سه منطقه حفاظت شده باشگل، الموت و طارم سفلی و چهار منطقه شکار ممنوع شامل رودبار الموت شرقی و غربی، آوج و الله آباد مامن حیات وحش در استان قزوین محسوب می‌شوند.

مظفری در پایان گفت: استان قزوین با وسعت 15 هزار و 821 کیلومتر مربع، از جمله استان‌های کم وسعت کشور محسوب می شود ولی به دلیل دارا بودن سه چهره کوهستانی، تپه ماهوری و دشتی از تنوع مطلوبی زیستی بالایی برای گونه‌های جانوری برخوردار بوده و در حال حاضر نیز به عنوان ویترینی از تنوع گونه‌های شمال غرب کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان