۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین زمینه همکاری اقتصادی با کشورهای آفریقایی در قزوین فراهم است
کد خبر: ۳۱۹۵۵۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۱۳ ساعت: ۱۱:۳۵ ↗ لینک کوتاه

استاندار در دیدار سفیر ایران در ساحل عاج:

زمینه همکاری اقتصادی با کشورهای آفریقایی در قزوین فراهم است

در دیدار سفیر ایران در ساحل عاج و سفیر آکرودیته ایران در گابون و کامرون با استاندار قزوین زمینه ها و مناسبات همکاری های اقتصادی استان با کشور های افریقایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

زمینه همکاری اقتصادی با کشورهای آفریقایی در قزوین فراهم است
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین ؛ عبدالمحمد زاهدی پیش از ظهر امروز(شنبه) در دیدار با منصور شکیب مهر اظهار کرد: قزوین با ظرفیت‌های خوب گردشگری، صنعتی و کشاورزی می‌تواند روابط اقتصادی خوبی با کشورهای آفریقایی به ویژه ساحل عاج داشته باشد.

استاندار افزود: برای برقرای ارتباط و ورود به مناسبات اقتصادی با کشور ساحل عاج لازم است اتاق‌های بازرگانی دو کشور رابطه خود را آغاز کنند.

وی ادامه داد: درآغاز این ارتباط و حضور اتاق بازرگانی استان در آن کشور باید با بررسی زمینه‌های همکاری؛ ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان نیز برای آغاز همکاری اقتصادی نیز معرفی شود.

این مسئول ادامه داد: هم اکنون؛ معاملات تهاتری بهترین شیوه‌ی برقراری ارتباط اقتصادی با کشور ساحل عاج است و در این خصوص می بایست بررسی‌های لازم انجام و زمینه‌های همکاری با استان قزوین مورد بحث و تبادل نظر شود.

زاهدی گفت: استان قزوین به دلیل نزدیکی به پایتخت و قرار گرفتن در مسیرهای چند استان مهم و دسترسی به بازار مصرف چند میلیونی از ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه اقتصادی برخوردار است.

وی اضافه کرد: در بخش کشاورزی هم وضعیت استان مناسب است و بخشی از این ظرفیت می‌تواند در صادرات فعال شود و در این میان کشورهای آفریقایی می‌تواند هدف گذاری شود.

استاندار قزوین تصریح کرد: آمادگی داریم در قالب نمایشگاه توانمندی‌های استان را معرفی کنیم تا طرفین با ظرفیت‌های همدیگر آشنا شده و برای سرمایه گذاری اقدام کنند.

زاهدی یادآورشد: نشست‌های تخصصی با حضور فعالان اقتصادی قزوین و کشور ساحل عاج ضروری است تا بتوان زمینه‌های سرمایه گذاری و فعالیت مشترک را بررسی کرد.

سفیر جمهوری اسلامی در ساحل عاج نیز در سخنانی برقراری مناسبات و همکاری های اقتصادی استان قزوین را با کشور ساحل عاج خوب ارزیابی کرد و افزود: فرصت‌های سرمایه گذاری مناسبی دراین کشور وجود دارد و در ادامه ی ارتباطات نیز می‌توانیم این همکاری‌ها را با سایر کشورهای آن منطقه گسترش دهیم.

منصور شکیب مهر ادامه داد: کشور ساحل عاج بزرگترین تولید کننده و صادر کننده‌ی کاکائو و بادام زمینی در دنیاست و 40 درصد محصول کاکائوی دنیا در آن کشور تولید می‌شود.

وی افزود: این کشور در حوزه ی کشاورزی بسیار غنی است و با وجود بارش 5 متر باران در سال محصولات مختلفی از قبیل پنبه، آناناس و میوه‌های مناطق استوایی را نیز تولید می‌کند.

شکیب مهر ادامه داد: در این کشور امتیازات خوبی برای سرمایه گذاران قایل هستند و مراحل ثبت شرکت‌های اقتصادی بسیار سریع و آسان است و ورود و خروج سرمایه نیز با سهولت انجام می گیرد.

سفیر جمهوری اسلامی در ساحل عاج از علاقمندی مسئولان آن کشور برای برقراری ارتباط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران خبر داد و افزود: کشور ساحل عاج یکی از 14 کشور عضواتحادیه بومی غرب افریقاست و هم اکنون نیز 37 میلیارد دلار تولید ناخالص دارد و اقتصاد آنبیشتر در دست لبنانی‌هاست.

وی افزود: 38درصد جمعیت کشور ساحل عاج مسلمان هستند که اکثریت آنها را شیعه‌ها تشکیل می‌دهند و از مجموع 500 هزار لبنانی که در کشورهای افریقایی زندگی می‌کنند 120هزارنفر در این کشور هستند.

این مقام مسئول زمینه‌های همکاری استان قزوین را با کشور ساحل عاج صنایع تبدیلی، صنایع شیمیایی، مواد غذایی اعلام کرد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان