۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین کشت چغندرقند در ۴۹۰ هکتار از اراضی کشاورزی آغاز شد
کد خبر: ۳۱۸۵۲۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۷ ساعت: ۱۵:۴۱ ↗ لینک کوتاه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک:

کشت چغندرقند در ۴۹۰ هکتار از اراضی کشاورزی آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک از شروع عملیات کشت چغندر قند در سطح ۴۹۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.

کشت چغندرقند در ۴۹۰ هکتار از اراضی کشاورزی آغاز شد
بیژن لطفی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: در سال زراعی جاری از هر هکتار سطح زیر کشت این محصول؛ بیش از 40 تُن چغندر قند برداشت شود.

وی افزود: با توجه به کاهش مداوم سطح زیر کشت چغندرقند در سال‌های اخیر بایستی تدابیر لازم در جهت جلوگیری از این امر و توسعه کشت این محصول انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک ادامه داد: کشت چغندرقند با توجه به سیاست‌های حمایتی و تامین بخشی از نهاده‌ها توسط کارخانه قند و همچنین عملکرد و درآمد قابل توجه کشت آن برای تولید کنندگان، بایستی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

وی استفاده از طرح‌های حمایتی و تشویقی بیشتر مانند؛ عقد قرارداد کشت، خرید تضمینی محصول، تخصیص اعتبارات و تسهیلات، تأمین و توزیع نهاده‌های موردنیاز کشاورزان را از جمله اقدامات ضروری در جهت ترغیب کشاورزان به توسعه کشت چغندرقند ذکر کرد.

این مسئول تصریح کرد: شرایط اقلیمی مناسب، بافت بسیار مناسب خاک شهرستان آبیک به ویژه در بخش بشاریات جهت کشت چغندرقند و همچنین درجه حرارت مناسب در زمان کاشت و برداشت این محصول، از مزیت های شهرستان آبیک برای توسعه کشت چغندرقند است.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان آبیک در ادامه به اهمیت کشت نشایی چغندرقند اشاره کرد و گفت: برای دومین سال پیاپی کشت نشایی چغندر قند در سطح یک هکتار از اراضی کشاورزی به صورت آموزشی – الگویی در یکی از مزارع بخش بشاریات از توابع این شهرستان اجرا شد.

لطفی کاهش مصرف آب آبیاری‌، سموم آفات نباتی و علف‌کش‌های شیمیایی را فواید کشت نشایی برشمرد.

وی در پایان عنوان کرد: چغندر قند یک محصول با نیاز آبی بالا با طول دوره رشد در حدود 180 تا 200 روز است که با توجه به محدودیت منابع تامین آب و ضرورت مصرف بهینه آب‌، کشت نشایی چغندرقند‌ در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گرفته است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان