۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین علیزاده; هدف از برگزاری المپیادها کشف استعدادهای برتر است/ علاء; بدنبال ایجاد فضایی مناسب برای اعتلای ورزش دانشجویی هستیم
کد خبر: ۳۱۸۴۷۰ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۷ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

علیزاده; هدف از برگزاری المپیادها کشف استعدادهای برتر است/ علاء; بدنبال ایجاد فضایی مناسب برای اعتلای ورزش دانشجویی هستیم

مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هدف از برگزاری چنین المپیادهایی کشف استعدادهای برتر برای حضور در اعزام‌های بین‌المللی و استفاده حداکثری از دانشجویان فعال داخل کشور است.

علیزاده; هدف از برگزاری المپیادها کشف استعدادهای برتر است/ علاء; بدنبال ایجاد فضایی مناسب برای اعتلای ورزش دانشجویی هستیم

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری صبح قزوین ، محمدحسین علیزاده، مدیرکل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در با اشاره به کیفیت بالای المپیاد ورزشی دانشجویان دختر در شیراز گفت: سیاست سازمان امور دانشجویان سازماندهی فعالیت‌های ورزشی در دو بخش با هدف افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های ورزشی است.

وی ادامه داد: بخش اول ایجاد بسترهای سخت‌افزاری لازم برای حضور در فعالیت‌های ورزشی است که خوشبختانه اقدامات خوبی هم صورت گرفته که باعث شده به سرانه ورزشی یک متر مربع به ازای هر دانشجو نزدیک شویم. امیدواریم تمام پروژه‌هایی که در سال 97 پیشرفت بالای 50 درصدی داشته‌اند با کمک دانشگاه‌ها بهره‌برداری شود که امیدواریم حداقل شاهد بهره‌برداری از 40 پروژه باشیم تا گام مثبتی در جهت افزایش این سرانه برداشته باشیم. 

علیزاده افزود: در بخش دیگر تلاش ما این است که بتوانیم جذب بیشتری از دانشجویان داشته باشیم. با 7 فدراسیون تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده ایم و تلاش می‌کنیم از نیروهای فنی فدراسیون‌ها برای تربیت نیروهای فنی متخصص استفاده کنیم و همچنین در برگزاری مسابقات و رویدادهای ورزشی از تجربیات فدراسیون‌ها استفاده نماییم. هدف‌گذاری ما در سال جاری مشارکت 100 هزار دانشجوی دختر و پسر در دو بخش ورزش همگانی و قهرمانی است. 3 جشنواره بهاره، پاییزه و زمستانه را در نظر گرفته‌ایم که در جشنواره بهاره 36 هزار دانشجو شرکت کردند که امیدواریم در دو جشنواره دیگر شاهد افزایش نفرات باشیم. در این زمینه همکاری خوبی با فدراسیون ورزش‌های همگانی داریم. 

معاون ورزش دانشجویی وزارت علوم تصریح کرد: در بخش قهرمانی روی رشته‌های اصلی تمرکز بیشتری داشته‌ایم در رشته‌هایی مانند شنا، تیراندازی و فوتسال با توجه به علاقه دانشجویان و بسترهایی که داریم سرمایه‌گذاری خوبی کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم این فعالیت را گسترش دهیم و با مشارکت 100 هزار نفری المپیادهای پرشورتری داشته باشیم. المپیاد فعلی با حضور 4200 ورزشکار با رشدی 30درصدی نسبت به قبل روبرو است که در المپیاد دختران که برگزار شد شاهد رشد کمی و کیفی بالایی بودیم. از چهارشنبه نیز المپیاد دانشجویان پسر آغاز خواهد شد و تا 18 مرداد ماه با حضور 2300 ورزشکار ادامه خواهد داشت. در حال حاضر از هر 20 دانشجوی فعال در دانشگاه‌ها یک نفر شانس حضور در المپیادها را خواهند داشت که به دنبال افزایش این آمار هم از نظر کمی و هم کیفی هستیم امیدواریم خانواده‌ها هم بیشتر در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند چون حضور آنها باعث افزایش شور و نشاط می‌شود. 

علیزاده تصریح کرد: استقبال خوبی از سوی دانشجویان دختر از المپیاد صورت گرفت؛ با توجه به اینکه این رقابت‌ها هر 2 سال یک‌بار برگزار می‌شود شاهد رشدی 30 درصدی نسبت به دوره قبلی بودیم و امیدواریم در دوره بعدی با رشدی 20 درصدی شاهد حضور 5 هزار دانشجو باشیم که قطعا مطلوب ما نیست و به دنبال افزایش بیشتر این آمار هستیم. امسال 96 دانشگاه در بخش دختران شرکت کردند و 104 دانشگاه نیز در بخش پسران ثبت‌نام کردند. رشته‌های ورزشی نیز براساس رشته‌های فیزو هستند و امیدواریم سال ‌آینده بتوانیم کاروانی کیفی‌تر را در بازی‌های یونیورسیاد داشته باشیم. 

وی درباره تعامل با دانشگاه آزاد و سایر نهادهای دانشگاهی کشور گفت: در ماه‌های گذشته تلاش کردیم دبیرخانه 5 بخش آموزش عالی شامل وزارت علوم، دانشگاه پیام نور،‌ دانشگاه جامع علمی کاربردی، وزارت بهداشت، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه آزاد را در فدراسیون ورزش دانشگاهی تشکیل دهیم. در هر جا که نیاز به همکاری باشد این همکاری با هدف اعتلای آموزش عالی صورت می‌گیرد که تشکیل این دبیرخانه نشان دهنده عزم ما در این زمینه است. 

معاون ورزش دانشجویی وزارت علوم افزود: از جمله فعالیت‌های بین‌المللی جدا از یونیورسیاد تصویب فعالیت‌های منطقه‌ای است. در آبان‌ماه مسابقات دانشگاه‌های حاشیه دریای خزر در قزاقستان برگزار می‌شود که ما هم برنامه‌ریزی می‌کنیم کاروان کیفی خوبی را برای حضور در این مسابقات آماده کنیم. امیدواریم بتوانیم این رقابت‌ها را در جنوب کشور هم داشته باشیم. 

علیزاده درباره نحوه استفاده از نفرات برتر المپیادهای داخلی در رقابت‌های بین‌المللی و اینکه آیا در آستانه این مسابقات به دلیل نتیجه‌گرایی باز هم شاهد اعزام قهرمانان دانشجو خواهیم بود یا نه گفت: گاهی اوقات نتیجه‌گرایی ما را مجبور به استفاده از ورزشکاران دانشجو می‌کند، اما تمام دوستان در هیات رئیسه این اعتقاد را دارند که برای این مسابقات تا حد امکان از دانشجویانی که در طول سال فعال هستند استفاده کنیم.

وی افزود: هدف از برگزاری چنین المپیادهایی هم رسیدن به این جایگاه و کشف استعدادهای برتر برای حضور در چنین اعزام‌هایی است. در همین المپیاد اخیر تعدادی از ملی‌پوشان ما مغلوب انگیزه بالای دانشجویان شده و حذف شدند. سیاست کلی ما این است اما اینکه کاروان اعزامی باید نتیجه بگیرد یک خواسته ملی است که ما را گاها مجبور به استفاده از ملی‌پوشان دانشجو می‌کند. سطح بازی‌های یونیور سیاد گاهی اوقات در برخی رشته‌ها کمتر از المپیک نیست و با توجه به حضور قهرمانان جهان و المپیک شاهد شکسته شدن رکوردهای جهانی هستیم.

* شاهد رضایتمندی بالایی با توجه به امکانات محدود در المپیاد هستیم

محمدرضا علاء، معاون دانشجویان داخلی وزارت علوم، نیز درباره المپیاد دانشجویان گفت: رویکرد ما در سازمان دانشجویان به ورزش ایجاد فضایی مناسب برای رشد، توسعه و اعتلای ورزش در بین پسران و دختران در حوزه آموزش عالی است. تلاش می‌شود این فرصت به صورت برابر در اختیار تمام عزیزان در جهت پیشبرد اهداف ورزشی قرار گیرد. 

وی ادامه داد: در کنار این نگاهی هم به اوقات فراغت دانشجویان داریم. این اوقات فراغت فرصتی است که نباید از دست داد. با برگزاری چنین المپیادهایی که هر سال با افزایش شرکت‌کنندگان رونق بیشتری در روند ورزش در آموزش عالی شاهد هستیم می‌توان مقدمه‌ای برای شرکت دانشجویان در المپیادهای خارجی فراهم کرد. 

معاون دانشجویان داخلی وزارت علوم تصریح کرد: در این دوره برنامه‌ریزی خوبی برای برگزاری رقابت‌ها انجام شد. مرحله اول که المپیاد دختران بود به خوبی انجام و مهیای برگزاری المپیاد پسران می‌شویم. براساس آمارها شاهد رضایتمندی 84 درصدی طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته از شرکت‌کنندگان هستیم که با توجه به امکانات محدود نشان از موفقیت نسبی ما در برگزاری چنین المپیادهایی دارد. امیدواریم هر ساله بتوانیم با برگزاری باشکوه‌تر این المپیادها خدمتی هم به ورزش کشور داشته باشیم.

علاء درباره نقش وزارتخانه در حمایت از بخش ورزش برای پیشبرد اهداف عالی گفت: سعی می‌کنیم تا حد مقدور بودجه اسمی که برای ورزش در نظر گرفته شده جذب و پرداخت کنیم. خوشبختانه تعامل مناسبی هم با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داریم از امکانات این وزارتخانه در تفاهم‌نامه‌ای که امضا شده استفاده می‌کنیم. ماه گذشته تفاهم‌نامه خوبی در زمینه اورژانس و تجهیزات پزشکی منعقد کردیم تا از امکانات آنها استفاده کنیم که می‌تواند در پیشبرد اهداف ورزشی موثر باشد.

وی درباره برنامه‌های وزارت علوم در خصوص جذب قهرمانان ورزشی به عنوان اساتید رشته تربیت بدنی در دانشگاه‌ها گفت: علاقه زیادی به این موضوع داریم اما برخی موارد از دست ما در زمینه جذب این موارد خارج است. هرچند تلاش می‌کنیم تا حد امکان مراحل جذب را تسهیل کنیم. این جزء برنامه‌های همیشگی وزارت علوم است و بخشی از اعضای هیات علمی ما از قهرمانان ملی کشور هستند. اخیرا هم آیین‌نامه پذیرش قهرمانان بازنگری شده و در مرحله نهایی برای تایید است تا بتوانیم قهرمانان علاقمند را در بخش آموزشی دانشگاه‌ها بپذیریم. آیین‌نامه قبلی مربوط به 20 سال قبل بود که در این مدت رویدادهای اضافه شده‌اند که در آن دیده نشده بود.

معاون دانشجویان داخلی وزارت علوم خاطر نشان کرد: اگر آیین‌نامه جدید مورد تایید و تصویب قرار گیرد شاهد جذب بالایی از قهرمانان ملی خواهیم بود. از طرفی این آیین‌نامه را به سمت توسعه در سطح کارشناسی ارشد و دکتری خواهیم برد. به نوعی این مسیر به صورت بورس برای قهرمانان در نظر گرفته می‌شود از طرفی تفاهم‌نامه خوبی با فدراسیون ورزش‌های دانش‌آموزی داشتیم تا قهرمانان آن رده بتوانند به صورت مستقیم وارد آموزش عالی بشوند. 650 دانش‌آموز قهرمان داریم که قابلیت استفاده از این بورس را دارا هستند. 

انتهای پیام/س

منبع: ورزشی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان