۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین قزوین از "گردشگری شکار" درآمدزایی کند/ سازمان محیط زیست مظلومانه مورد هجمه‌ مخالفان شکار قرار گرفت
کد خبر: ۳۱۸۴۵۴ نویسنده: عباس نیکویه تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۵/۷ ساعت: ۱۰:۵۸ ↗ لینک کوتاه

رئیس هیئت مدیره کانون "شکار و دوستداران طبیعت":

قزوین از "گردشگری شکار" درآمدزایی کند/ سازمان محیط زیست مظلومانه مورد هجمه‌ مخالفان شکار قرار گرفت

رئیس هیئت مدیره کانون شکار و دوستداران طبیعت قزوین گفت: امروز سازمان محیط زیست مظلومانه در معرض هجمه‌ انتقادات مخالفان صنعت شکار قرار گرفته است؛ در صورتی که این فضا جوسازی‌های غیرمنطقی است.

قزوین از "گردشگری شکار" درآمدزایی کند/ سازمان محیط زیست مظلومانه مورد هجمه‌ مخالفان شکار قرار گرفت
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ موضوع "شکار" همیشه موافقان و مخالفان زیادی داشته است و در این میان متخلفان سودجو اجازه نگاه کارشناسانه به حوزه شکار قانونی را نداده اند.

شکار قانونمند مسیری است برای حفظ نسل حیات وحش و اگر این امر به خوبی تبیین نشود چه بسا زمینه ساز ایجاد اختلافاتی بین انجمن‌های حامی حقوق حیوانات و مسئولان محیط زیست شود.

گفته می‌شود در استان قزوین حدود 12هزار سلاح مجاز وجود دارد و به طور یقین سلاح غیرمجاز آمار بسیار بیشتری دارد و وجود سلاح‌های غیرمجاز و استفاده نادرست از آنها معضل بزرگی برای محیط زیست خواهد بود، این فضا اگر مدیریت صحیحی نشود به طور یقین به ضرر حیات وحش استان قزوین خواهد بود.

کانون شکار و دوستدار طبیعت قزوین از سال 88 به واسطه اهمیت موضوع شکار، محیط زیست و حیات وحش شکل گرفت.

فعالترین کانون در حوزه شکار مجاز در کشور است و از سراسر کشور عضو داریم که در حدود 300 عضو رسمی دارد.

عباس نیکویه، رئیس هیئت مدیره کانون شکار و دوستداران طبیعت قزوین در مصاحبه با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین از روند شکار مجاز می‌گوید.

صبح قزوین : کانون شکار و دوستدار طبیعت قزوین با چه هدفی راه اندازی شد؟
نیکویه:
هدف ما این بود که با راه اندازی سمنی، فضایی را برای دورهمی شکارچیان مجاز و گپ و گفت آنها فراهم کنیم و از سوی دیگر بتوانیم با هدایت و کنترل و مدیریت این سلاح‌های مجاز بتوان به محیط زیست کمک شایانی داشته باشیم.

ماموریت این کانون شکار مجاز است و بحث شکار یک مقوله جدی و غیرقابل کتمان است، البته همه افراد در جامعه به اصل شکار مجاز اعتقاد ندارند.

صبح قزوین : شکار در طبیعت چه ضرورتی دارد؟
نیکویه:
شکار از زمان آفرینش آدمی وجود داشته و تا به امروز نیز ادامه دارد؛ البته برای شکار قانون مختص به آن در قوانین کشور تعریف شده است و نمی‌توان به مخالفت با شکارچیان مجاز که در چارچوب قوانین فعالیت دارند، پرداخت.
 
امروز شکار به یک صنعت پررونق تبدیل شده و محل درآمدزایی در حوزه اقتصاد گردشگری برای کشورهای مختلف است.

در طبیعت درخت هرس می‌شود تا حیات آن حفظ شود حیات وحش نیز همین روال را دارد و زمانی که حیوانات به سن کهنسالی خود می‌رسند باید شکار شوند در غیر این صورت عامل ضعیف شدن حیات وحش می‌شوند.

صبح قزوین : مثالی از این هرس کردن در حیات وحش می‌فرمایید؟

نیکویه:
برای نمونه کَل بز وحشی در حیات وحش الموت وجود دارد این حیوان تا سن 15 سالگی عمر می‌کند، اما تا سن 14 سالگی با اینکه از لحاظ جسمانی قدرتمند شده اما توانایی ازدیاد نسل ندارد و این حیوان در این سن اجازه جفت گیری به کل بزهای جوان را نمی‌دهد و در این شرایط چندقلوزایی حیوانات به بی فرزندی در بین آنها تبدیل می‌شود.

اگر این کَل‌های بزرگ حذف نشود حیات وحش دچار مشکل خواهد شد حال این حیوانات باید توسط شیر و پلنگ و حیوانات شکارچی از بین رود یا از طریق دخالت انسان باید این رویه ازدیاد نسل اصلاح شود.

صبح قزوین : منطقه باشگل را که یک منطقه محافظت شده است چطور می‌بینید؟
نیکویه
: منطقه باشگل از 24 سال گذشته به یک منطقه حفاطت شده تبدیل شده و باید حیواناتی همچون آهو و میش و قوچ در این منطقه فراوان باشد، اما آمار موجود یک دهم وضع طبیعی است و علت اصلی آن برخورد غیر آکادمیک است و چند علت دارد.

حضور دام‌ها و وجود سگ‌های گله و گرگ و پیر بودن نسل این حیوانات در منطقه عامل کاهش نسل این حیوانات در منطقه باشگل شده است، دخالت انسان در طبیعت عامل نظم و انضباط لازم در طبیعت می‌شود گاهی برخی حیوانات نقش آفت را دارند و باید حذف شوند.

صبح قزوین : شرایط شکار مجاز چیست؟
نیکویه
: شکار زمینه‌های مختلفی دارد اما به علت اینکه اطلاع رسانی و آگاهی لازم به اقشار مختلف مردم در این باره داده نشده زمینه ساز ایجاد مخالفت‌هایی با بحث شکار مجاز شده است.

شکار مجاز و پایدار بستگی به نوع و سن حیوان، فصل شکار، شرایط شکار دارد و بدین شکل نیست که هرکس با در دست گرفتن سلاحی در دست در طبیعت حضور پیدا کند و حیوانات را شکار کند، در نگاه ما این افراد شکارکش هستند نه شکارچی.

با مطالعه تاریخ درمی‌یابیم که محیط زیست توسط شکارچیان راه اندازی شد و نام اولیه آن "شکاربانی" بود تا حیات وحش حفظ شود.

صبح قزوین : تعریف شما از شکار پایدار و قانومند؟
نیکویه:
شکار قانومند یعنی در فصل مشخص که حیوانات تکثیر و تخم گذاری ندارند و زایشی در کار نیست و فصل شکار است شکارچیان قانومند از محیط زیست درخواست شکار می‌کند و محیط زیست براساس مطالعات انجام گرفته مجوز شکار را صادر می‌کند یا به دلایل کمبود جمعیت پرندگان و حیوانات اجازه شکار نمی‌دهد.

محیط زیست برای شکار پرندگان روزها و تعداد خاصی را تعیین می‌کند و بر شکار شکارچیان نیز نظارت دارد، درخصوص شکار چارپایان نیز با وجود شرایط شکار و دریافت هزینه و با حضور مامور محیط زیست اجازه شکار صادر می‌کند.

شکارچیان واقعی هیچ زمانی برای شکار غیرقانونی و در فصل ممنوعه اقدام نمی‌کند.

صبح قزوین : چگونه شکار می‌تواند به یک صنعت اقتصادزا تبدیل شود؟
نیکویه:
امروز در دنیا شکار به یک تجارت پرسود تبدیل شده و کشورها درآمدزایی خوبی از این صنعت کسب می‌کنند امروز در آفریقا، بزرگترین شکارچیان دنیا امریکایی‌ها هستند و با بهترین سلاح‌ها و بزرگترین قرق دارها در این قاره به حساب می‌آیند که حیوانات را پرورش داده و شکارها را به توریست‌ها می‌فروشند.
 
امروز پولدارهای دنیا با هزینه کردن‌های کلان به کشورهای دارای شکار خوب سفر می‌کنند تا نام خود را در رکوردها ثبت کنند این افراد توریست شکار هستند.

کشور ما نیز می‌تواند در حوزه جذب توریست شکار فعال باشد و درآمدزایی خوبی را رقم بزند، استان قزوین نیز از طریق کل بزهای الموت می‌تواند منبع اقتصادی خوبی را رقم بزند در این فضا توریست‌های داخلی و خارجی وجود دارد از این درآمدهای می‌توان وضعیت محیط زیست را بهبود بخشید و بسیاری از مشکلات حوزه محیط زیستی را رفع کرد.

صبح قزوین : انتقادات صورت گرفته به حوزه شکار را چطور می‌بینید؟
نیکویه:
هم اکنون سازمان محیط زیست کشور به تعدادی از گردشگران حوزه شکار مجوز شکار داده اما این موضوع مورد انتقاد برخی از این سمن‌های حامی حیوانات قرار گرفته است؛ در صورتی که می‌توان از این حوزه درآمدزایی خوبی برای کشور داشت.

این انتقادات ناآگاهانه صنعت توریسیم، شکار را زیر سوال می‌برند در صورتی که با حضور شکارچیان خارجی ارز به کشور وارد می‌شود و از یک هرس جانوری می‌توان درآمدهای کلان کسب کرد.

صبح قزوین : فضای استان قزوین را در بحث جذب توریست چگونه است؟
نیکویه
: در فضای استان قزوین می‌توان از اردک ماهی‌های دریاچه اوان، حیات وحش باشگل و الموت صنعت گردشگری بسیار خوبی در حوزه شکار راه اندازی کرد.

امروز سازمان محیط زیست مظلومانه در معرض هجمه‌ انتقادات مخالفان صنعت شکار قرار گرفته است؛ در صورتی که این فضا جوسازی‌های غیرمنطقی است و ما در این حوزه از سازمان محیط زیست حمایت می‌کنیم.

امروز حیواناتی همچون سگ‌های ولگرد و موش و حیوانات موذی که از چاه‌های فاضلاب بیرون می‌آیند و به آفت تبدیل شده اند در نگاه حامیان حیوانات نباید حذف شوند.

شکارچی قانونمند باید دوست محیط بان باشد، زیرا اگر محیط بان در حفاظت از شکار عمل نکند فضا برای شکار شکارچی فراهم نخواهد شد.
  
تا به امروز 340 شکارچی و 110 محیط بان در کشور شهید شده اند و نباید با به راه انداختن کمپین‌های احساسی محیط بان و شکارچی را مقابل هم قرار دهیم.

صبح قزوین : فصل شکار چه زمانی است؟
نیکویه:
تخم گذاری پرندگان در فصل بهار به اتمام رسیده و جوجه‌های آنها تا ماه پنجم سال بزرگ می‌شوند، طبق قانون از مهرماه امکان صدور مجوز شکار وجود دارد و تا اواخر بهمن ادامه دارد.

شکارچی قانونمند مخالف شکار در شب و شکار با تله است و حامی محیط زیست است.

در باغ وحش‌ها شاهدیم زمانی که حیات وحش حیوانات به حیات اهل تبدیل می‌شود دچار سستی و بی حالی شده و مرگ زودتر به سراغ آنها می‌آید باید حیوانات در فضای آزاد قرار بگیرند تا به زندگی عادی خود ادامه دهند.

قوچ ما در باشگل، از منطقه تاکستان تا انتهای طارم در استان زنجان می‌رود و برمی‌گردد؛ زیرا در طبیعت او تعریف شده که حرکت و جنب و جوش داشته باشد و اگر این حیوان در فضای باغ وحش محدود شود دچار مرگ تدریجی خواهد شد.

صبح قزوین : شکار پایدار چه کمکی به درآمدزایی استان می‌کند؟
نیکویه:
شکار پایدار برای شکارچی داخلی و خارجی کمک بزرگی به درآمدزایی کشور است و ما نیازمند تقویت توریسیم شکار هستیم.

بسیاری از شکارچیان کشوری و جهانی برای ثبت رکورد شاخ و نژاد یک حیوان حاضر به هزینه کردن‌های کلان هستند، باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده کرد تا هم ارز وارد کشور شود و هم نسل حیوانات و گونه‌های کم یاب افزایش یابد.

شکار یکی از وظایف سازمان محیط زیست است که باید به خوبی دیده شود و ضدیت با شکار قانونمند باید اصلاح شود و رابطه بین شکارچی و محیط بان باید رابطه دوجانبه و هردوطرف سود باشد تا تخلف و شکارفروشی صورت نگیرد و سرشماری‌ها به صورت واقعی صورت گیرد.

در حوزه شکار باید منطقه ممنوعه و حفاظت شده افزایش یابد و بررسی‌های کارشناسی، چرایی میزان کاهش نسل حیوانات را به دست آورد و اگر مجوز شکار صادر نشود شکارهای غیرمجاز افزایش خواهد یافت.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان