۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین دستگاه تب‌سنج هوشمند توسط مخترع قزوینی طراحی شد
کد خبر: ۳۱۳۵۷۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۷ ساعت: ۹:۴۵ ↗ لینک کوتاه

با حمایت سازمان بسیج علمی قزوین؛

دستگاه تب‌سنج هوشمند توسط مخترع قزوینی طراحی شد

با حمایت مادی و معنوی سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان قزوین دستگاه تب سنج هوشمند توسط مخترع قزوینی طراحی و ساخته شد.

دستگاه تب‌سنج هوشمند توسط مخترع قزوینی طراحی شد
علیرضا عباسپور مخترع تب سنج هوشمند در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین اظهار کرد: میانگین دمای بدن انسان 37 درجه سانتی گراد است و دمای برابر و یا بالاتر از 37.8 درجه سانتی گراد، با عنوان تب، علامت مهمی به حساب آمده و اقدامات سریعی برای کاهش درجه حرارت بدن بیمار را می‌طلبد.

وی افزود: به ویژه در طب اطفال، به دلیل وقوع تشنج ناشی از تب (Febrile convulsion )،در دمای 38 درجه سانتی گراد، فوریت این مسئله ،نمود بیشتری یافته و ثبت دقیق و سریع دمای بدن کودکان تب دار، در منزل یا مراکز بهداشتی ودرمانی اهمیت فراوانی دارد.

این مخترع قزوینی با اشاره به هدف از طراحی و ساخت این محصول بیان کرد: هدف از طراحی و ساخت این دستگاه امکان سنجش سریع دمادر کمتر از 2ثانیه، قابلیت ثبت دینامیک تغییرات دمای بدن بیمار، امکان استفاده ی آسان از دستگاه در منزل و توسط همه افراد، بدون نیاز به تخصص خاصی است.

وی اذعان کرد: سبکی و قابل حمل بودن دستگاه،کاهش هزینه‌های پرستاری از یک بیمار، کاهش نگرانی خانواده‌های دارای فرزندان با سابقه‌ی تشنج ناشی از تب، امکان استفاده در بیمار با سطح هوشیاری پایین و کودکان، تنظیم دمای بحرانی در هر زمان، ارسال پیامک به تلفن همراه از دیگر اهداف در طراحی این محصول است.

وی تصریح کرد: اولین تب سنج‌های پزشکی که هنوز هم در بالین کاربرد دارند، ترمومترهای جیوه ای بودند که با دقت 0.1 درجه، دمای بدن را نشان می‌دادند. کار با این ترمومترها، گذشته از سابقه ی تاریخی و بالینی مهم، زمان بر و نیازمند به پرسنل بوده و در مواقعی نیز بدلیل عدم همکاری بیماران، با خطا مواجه است.

عضو شبکه مخترعان قزوینی گفت: استفاده از این ترمومترها در بیماران با کاهش سطح هوشیاری و کودکان، با مشکلاتی از قبیل شکستن مخزن جیوه همراه است، در قدم بعدی، تب سنج‌های دیجیتالی که دمای نواحی خاصی از بدن مثلا مجرای گوش یا دهان را به سرعت تعیین می‌کردند معرفی شدند که همچنین امکان پایش مداوم بیماران تب دار را فراهم نمی‌کرد.

وی بیان کرد:جهت ارتقای تب سنج و رفع نواقص اختراعات پیشین، دستگاهی با عملکرد ثبت دمای مداوم و سریع و ارسال پیامک تب به گوشی‌های تلفن همراه، پیشنهاد می‌شود که قابلیت شارژ مکرر و عمر مطلوب باتری را داشته باشد.

تب سنج هوشمند برای بیماران تشنجی کاملا کاربردی است
عباسپور عنوان کرد: اين اختراع شامل پنج قسمت است سنسور حرارتی که دارای 3 پین می باشد و قادر به اندازه گیری دما از -55 تا +150 درجه سانتی گراد بوده و دارای دقت تضمینی 0.1 درجه سانتی گراد است، همچنین ولتاژ خروجی آن به صورت خطی و به ازای افزایش یک درجه مقدار 10 میلی ولت در خروجی افزایش ولتاژ را دارد.

وی افزود: نمایشگر استفاده شده در این دستگاه از نوع کاراکتری و در اندازه 16*2 است، این نمایشگر به صورت 4 بیتی به واحد پردازشگر متصل شده و اطلاعات ارسالی از سوی واحد پردازشگر از قبیل میزان دما برحسب سانتی گراد را نمایش می‌دهد.

عضو شبکه مخترعان قزوینی تصریح کرد: واحد پردازشگر از یک میکروکنترلر به شماره ای تی میگا 43 بوده که فرکانس کاری آن 8 مگاهرتز است، خروجی سنسور دما به ورودی مبدل آنالوگ به دیجیتال واحد پردازشگر بوده و این واحد هر 30 میلی ثانیه یک نمونه از سنسور را دریافت کرده و پس از پردازش و تعیین مقدار دما آن را بر روی نمایشگر نمایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: واحد ارسال پیامک از یک ماژول شرکت سیم کام و به شماره. 908سی تشکیل شده و دارای باند 900 مگاهرتز است، همچنین محدوده‌ی ولتاژ کاری آن 4.7 ولت و در دمای -55 تا +150کار می کند؛ در واقع این قسمت، در صورت دریافت اطلاعات از پردازشگر، دما را گزارش و پیام هشدار "دما بالا است" را ارسال می‌کند.

عباسپور افزود: در طراحی این دستگاه از کوچکترین باطری موجود در بازار استفاده شده است،باطری های لیتیومی که 3.7 دهم ولت بوده و با خروجی 1200 آمپر است و قابل شارژ است دستگاه ما با این باطری تا 6 روز می تواند کاملا کار کند و روشن بماند.

وی در ادامه به مزایای استفاده از این دستگاه اشاره و بیان کرد: یکی از مزایای این محصول ظرافت و دقت بالای آن است، عدم نیاز به تخصص خاص در استفاد و بکارگیری از محصول و داشتن صرفه اقتصادی خیلی خوب از مزیت‌های این محصول است.

این مخترع در خصوص بکارگیری دستگاه گفت: از روش اجرایی این دستگاه می‌توان به بیماران عفونی و کودکانی که از تب بالا به علت بیماری‌های عفونی و سرطان و یا پیوند رنج می‌برند، اشاره کرد و در بیمارستان‌ها و بخش‌ها و منازل نیز مورد استفاده بوده و از مزیت‌های این دستگاه می‌توان به این اشاره کرد که برای بیماران تشنجی کاملا کاربردی خواهد بود.

عباسپور در پایان گفت: با هماهنگی مرکز رشد و خلاقیت بسیج که با صداوسیمای مرکز قزوین صورت گرفته، قرار شد تا در یک برنامه تلویزیونی دستگاه و محصول نهایی برای مردم عزیز و کاربران معرفی شود و ویژگی‌ها و قابلیت‌های دیگر در آن برنامه برای مخاطبین ارائه خواهد شد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان