۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین اسیری که با دستور مستقیم رهبر انقلاب آزاد شد + عکس
کد خبر: ۳۱۰۴۴۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۲۱ ساعت: ۱۰:۵۳ ↗ لینک کوتاه

حمید داودآبادی، رزمنده و نویسنده دفاع مقدس در مطلبی نوشت:

اسیری که با دستور مستقیم رهبر انقلاب آزاد شد + عکس

هنرمندان حوزه هنری وی را به عنوان یک استاد صاحب سبک در نقاشی و مجسمه‌سازی می‌شناختند. مرداد ۱۳۸۸ نمایشگاهی از آثار منقذ در حوزه هنری برگزار شد و مورد استقبال اهل هنر قرار گرفت.

اسیری که با دستور مستقیم رهبر انقلاب آزاد شد + عکس
به گزارش سرویس فرهنگ وهنر  صبح قزوین ، حمید داودآبادی، رزمنده و نویسنده دفاع مقدس در مطلبی نوشت:


"مُنقذ عبدالوهاب الشریده" (ابوحیدر) سال۱۳۲۵درمنطقه "ابی الخصیب" بصره درجنوب عراق متولد شد. او که تحصیلات آکادمیک خود را در ایتالیا و اسپانیا به پایان برده بود، سالها در مدارس و دانشگاه های کشور های عربی تدریس کرد و از اساتید هنر دانشگاه مستنصریه بغداد بود.

اواخر سال۱۳۶۶منقذ همچون دیگر مردم مظلوم عراق، بالاجبار از کلاس های دانشگاه که در آن جا نقاشی و مجسمه سازی را تدریس می کرد، به خط مقدم نبرد اعزام شده بود.

بمباران شیمیایی شهر عراقی حلبچه توسط هواپیماهای عراقی که به شهادت بیش از۵۰۰۰زن و بچه بی گناه منجر شد، از صحنه هایی بود که منتقذ را شدیدا تکان داد. آن جا بود که منقذ تسلیم نیروهای ایرانی شد و همراه دیگر اسرا، به اردوگاه اسرای عراقی در تهران اعزام شد.

ابو حیدر تحت تاثیر جنایاتی که در حلبچه دیده بود، تابلوهای نقاشی بسیاری کشید. در کنار نقاشی مجسمه هم می‌ساخت. او سوگواری مردم ایران را در ارتحال حضرت امام خمینی روی سنگ مرمری به ابعاد سه در یک متر حجاری کرده است که از آثار خوب هنری آن دوران به شمار می‌آید.

انتفاضه فلسطین، قیام مردم عراق، سوگواری مردم ایران در ارتحال امام خمینی و عاشورا، مضامینی بود که این هنرمندعراقی درمدت اسارتش در ایران به خلق۲۰۰تابلو نقاشی در این حوزه پرداخت.

دفتر ادبیات و هنرمقاومت بهار ۱۳۷۲ - منقذ درکنار حاج مرتضی سرهنگی - دختر آقای سرهنگی و پسر آقای محمدحسبن قدمی هم در عکس دیده می شوند

پس از آتش بس و تبادل اسرای دوکشور منقذ ازجمله اسرایی بود که در زمره آخرین گروه ها برای بازگشت به کشورش قرارگرفت.در آن زمان، بدلیل مشکلات پیش آمده بین ایران و عراق،تبادل اسرا متوقف شد و ابوحیدر از خیل کاروان آزادشدگان جا ماند.

۶ تیر ماه۱۳۷۱رئیس حوزه هنری نامه ای به مقام معظم رهبری نوشت و شرحی از احوال منقذ را در آن یادآور شد. باوجودی که تبادل و آزادی اسرای عراقی متوقف شده بود،چند روز بعد مقام معظم رهبری دستور آزادی او را صادر فرمودند و منقذ پس از۵سال زندگی در اردوگاه اسرا، آزاد شد.


منقذ باوجودی که برخی بستگانش در کانادا زندگی می کردند، پس از آزادی در ایران ماند و زندگی کرد. کار او در حوزه هنری بود. با استفاده از وسایل و تجهیزات خاص و دستساز خودش، طرح جلدهای زیادی برای کتابهای دفتر ادبیات و هنرمقاومت که خاطرات دفاع مقدس رامنتشر میکرد، ارائه داد.

از سال ۱۳۷۱ همیشه منقذ را در دفتر ادبیات می دیدم و با او رفیق شده بودم. دوستی با کسی که تا چندی قبل در جبهه مقابل ما بوده و حالا به خاطر علم و هنرش آزاد شده بود، برایم خیلی جالب بود.

یکی از روزها دوربینم را با خود به حوزه هنری بردم تا چند تایی عکس با دوستان و بچه ها بیندازم. منقذ دوربین را که دستم دید، خیلی خوشحال شد. او درخواست کرد تا چند تایی عکس از او با همکاران و دوستانش در واحد نقاشی و مجسمه سازی حوزه بیندازم که انداختم.
هنرمندان حوزه هنری وی را به عنوان یک استاد صاحب سبک در نقاشی و مجسمه‌سازی می‌شناختند. مرداد ۱۳۸۸ نمایشگاهی از آثار منقذ در حوزه هنری برگزار شد و مورد استقبال اهل هنر قرار گرفت.

چند سالی گذشت که شنیدم منقذ برای ادامه زندگی به کانادا نزد برادرش رفته است. دیگر از او خبری نداشتم تا این که برحسب اتفاق خبر ناراحت کننده ای شنیدم. آن گونه که مطلع شدم، منقذ مدتی در سلیمانیه عراق به سر برد، سپس عازم سوریه شد و از آن جا به کانادا و سرانجام برای ادامه فعالیت هنری و آکادمیک به آمریکا رفت.

سرانجام اسیر آزاد شده عراقی "منقذ عبدالوهاب الشریده" (ابو حیدر) روز جمعه ۴ مهر ۱۳۹۳ در سن ۶۸ سالگی بر اثر بیماری قلبی، در شهر نشویل ایالت تنسی آمریکا، در غربت و فراموشی فوت کرد.


انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان