۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین خودنمایی برچسب "فروخته شد" بر روی لوازم خانگی در قزوین!/ "رکود بازار" طی سال‌های اخیر "رکورد" زده است
کد خبر: ۳۰۸۹۲۷ نویسنده: حسین طاعتی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۱۰ ساعت: ۱۰:۱۷ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می دهد؛

خودنمایی برچسب "فروخته شد" بر روی لوازم خانگی در قزوین!/ "رکود بازار" طی سال‌های اخیر "رکورد" زده است

فروشندگان لوازم خانگی می‌گویند: قیمت‌ها در حال افزایش است اما خرید مردم روز به روز کاهش می‌یابد، ما فروشندگان مجبوریم تا جنس‌های مورد نظر را ارائه نکنیم تا بازار به رونق برسد.

خودنمایی برچسب "فروخته شد" بر روی لوازم خانگی در قزوین!/ "رکود بازار" طی سال‌های اخیر "رکورد" زده است
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین ؛_____ حسین طاعتی.

طی چند سال اخیر بخصوص در سال گذشته بازار لوازم خانگی نیز مانند دیگر بخش‌های اقتصادی کشور با معضل رکود دست و پنجه نرم می‌کند و رونق خرید و فروش گذشته را ندارد.

واردات بی رویه محصولات مشابه خارجی از یک سو و مشکلات نقدینگی تولیدکنندگان داخلی از سوی دیگر بر کسادی این بازار دامن می‌زند؛ البته در این شرایط مصرف کنندگان نیز سودی نمی‌برند چرا که با وجود رکود ، قیمت‌ها هر سال افزایش یافته و از قدرت خرید مردم کاسته شده است.


چند وقتی است که برخی از فروشندگان لوازم خانگی با داشتن کالای مورد نظر خریداران کالای مورد نظر را به فروش نمی‌رسانند؛ از این رو به لوازم خانگی فروشی‌های سطح شهر قزوین و شهرهای اطراف سری زده ایم تا دلایل این کار را پیدا کنیم.

احمدی یکی از فروشندگانی است که با داشتن کالاهای بسیار اعم از یخچال، گاز، ماشین لباس شویی و دیگر مایحتاج لوازم خانگی مشتریان برگه ای روی کالاهای خود به عنوان "فروخته شد" چسبانده است.

این فروشنده قزوینی به خبرنگار اجتماعی صبح قزوین می‌گوید: لوازم خانگی روزبه روز گران تر می‌شود و قیمت‌ها به گونه ای بالا می‌رود که قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه این مغازه را به کمک چند شریک راه اندازی کرده است، می‌افزاید: چندین سال است که در حوزه لوازم خانگی فعالیت خود را شروع کرده ایم اما همواره با رکود دست و پنجه نرم می‌کنیم؛ اما این وضعیت کسادی در بازار را تا بحال تجربه نکرده بودیم.

این جوان با اشاره به کاهش حجم نقدینگی در بازار عنوان می‌کند: همراه با رکود بازار چک‌هایی که فروشندگان برای تهیه کالای مورد نیاز مردم از کارخانجات و نمایندگی‌ها تهیه می‌کنند، وصول نمی‌شود و این امر باعث ضررهای بسیاری به فروشندگان خواهد شد.

احمدی ادامه می‌دهد: وقتی فروشندگان می‌بینند که دائم در حال ضرر هستند به ناچار عرضه کالا را متوقف می‌کنند تا بازار به قیمت مناسب خود برسد و یا رونق کافی را پیدا کند.

این فروشنده با بیان اینکه قیمت مغازه‌ها رو به افزایش است و همراه با آن اجاره بها نیز افزایش می‌یابد، تصریح می‌کند: بیشتر فروشندگان در زمینه لوازم خانگی به علت کاهش درآمدها و افزایش اجاره بها دیگر توان پرداخت را ندارند و به همین دلیل با همین با صاحب مغازه‌ها به مشکل خورده اند.

وی افزود: افت فروش و اختلاف قیمت‌هایی که فروشندگان از نمایندگی‌ها و کارخانجات فراهم می‌کنند در بازار بیداد می‌کند، فروشنده وقتی می‌بیند قیمت‌ها دائما در حال افزایش است برای سود بیشتر لوازم مورد نیاز خریدار را ارئه نمی‌دهد تا در روزهای آینده به سودهی بالاتری دست پیدا کند.

اسدی یکی دیگر است فروشندگانی است که در حوزه لوازم خانگی به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده است؛ می‌گوید: وقتی قیمت لوازم خانگی رو به افزایش است و تقاضای مشتری‌ها برای دریافت کالا کم است برای چه باید جنس مورد نظر را ارائه دهم؟ در حالی که اگر جنس مورد نظر را به مشتری ارائه کنم باید به قیمت روز و بالاتری از نمایندگی و کارخانه تهیه کنم. به ناچار صبر بیشتری پیشه خواهم کرد تا در روزهای آینده با قیمت بالاتری به مشتریان ارائه دهم و به سودهی بالاتری دست پیدا کنم.

وی ادامه می‌دهد: بی برنامگی برخی از مسئولان در این زمینه ناراحت کننده است؛ این بی برنامگی‌ها هم برای منِ فروشنده دارای ضرر است و هم برای خریدارانی که قصد تهیه لوازم مورد نظر خود را دارند.

این فروشنده با بیان اینکه با افزایش قیمت‌ها، درآمدها بسیار پایین آمده است، اظهار می‌کند: مسئولان بر خلاف وضعیت سطح بازار، با اعلام آماری مبنی بر افزایش نقدینگی و کاهش نرخ تورم شرایط را برای خرید مردم مساعد اعلام می‌کنند در حالیکه به طور مثال در سال‌های گذشته با پرداخت دو میلیون تومان افراد توان خرید یک یخچال بسیار خوب را داشتند؛ اما حالا باید چندین برابر هزینه کنند تا همین کالا را با همان کیفیت گذشته تهیه کنند.

خانعلی‌زاده یکی از مشتریانی است که برای تهیه تجهیزیه عروسی خود از فروشگاه‌ها و مغازه‌های لوازم خانگی زیادی دیدن کرده است؛ می‌گوید: طبق رسومات ما تهیه پنج تکه از وسایل خانه به عهده داماد است و قبل از سال 97 قیمت‌های لوازم خانگی با مارک‌ها و کیفیت‌های مختلف را جستجو کرده ام که با نوسانات قیمت بسیاری روبه رو شدم. یخچالی که می‌توانستم با چهار میلیون و دویست هزار تومان تهیه کنم حالا قیمتش به هفت میلیون و سیصد هزار تومان رسیده است.

وی اذعان می‌کند: این نوسانات قیمت برای یک جوان با سرگیجه همراه خواهد بود، من باید بتوانم وسایل ابتدایی مورد نیاز زندگی خود را فراهم کنم تا زندگی تازه ای را تجربه کنم.

این جوان تاکید می‌کند: حالا من از شما می‌پرسم آیا جوانی می‌تواند با این قیمت‌های سرسام آور و با این نوسانات بسیار ازدواج کند و سنت پیامبر را به جای آورد؟

خانعلی‌زاده بیان می‌کند: فروشگاه پر از جنس‌هایی نظیر یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی، کولر، بخاری و سایر لوازم است به فروشنده می‌گویم قیمت یخچال چقدر است؟ در جواب می‌گوید نداریم، می‌گویم این جنس‌ها چیست؟ در جواب می‌گوید این‌ها همه فروخته شده است.

وی می‌افزاید: حال مجبورم برای تهیه وسایل مورد نیازم به شهرهای مرزی نظیر بانه و چابهار سفر کنم تا بلکه بتوانم وسایل مورد نیاز برای زندگی تازه را در این شهرها تهیه کنم.

کاتبی یکی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی است که می‌گوید: نبود حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی و بی اعتمادی افراد نسبت به محصولات داخلی از عوامل تاثیرگذار بر رکود بازار است.

وی ادامه می‌دهد: این بی اعتمادی را برخی تولیدکنندگان با تولید محصولات بی کیفیت به مردم القا کرده اند.

این فروشنده با بیان اینکه نقدینگی بازار بسیار پایین است، عنوان می‌کند: لوازم خانگی فروشی‌ها با هزینه‌های بالایی نظیر اجاره بها، اختلاف قیمت‌ها و مشکلات بسیار دیگر دست و پنجه نرم می‌کنند.

کاتبی می‌افزاید: قیمت‌ها در حال افزایش است اما خرید مردم روز به روز کاهش می‌یابد، ما فروشندگان مجبوریم تا جنس‌های مورد نظر را ارائه نکنیم تا بازار به رونق برسد یا در روزهایی ارائه کنیم که به سودهی بیشتری دست پیدا کنیم.

این فروشنده در پایان می‌گوید: قدرت خرید مردم به قدری پایین است که به صورت اقساطی یا چکی خرید می‌کنند و در برخی از موارد قسط‌هایشان را نمی‌دهند یا چک وصول نمی‌شود که در این صورت فقط فروشنده دچار ضرر می‌شود.
انتهای پیام/5005



دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان