۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین تراز سرمایه‌ای کشور منفی است/ خام‌فروشی نفت باید کاهش یابد
کد خبر: ۳۰۰۹۵۷ نویسنده: حجت الله عبدالملکی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۲۲ ساعت: ۹:۳۱ ↗ لینک کوتاه

عبدالملکی در مصاحبه با صبح قزوین:

تراز سرمایه‌ای کشور منفی است/ خام‌فروشی نفت باید کاهش یابد

عبدالملکی گفت: سال‌های زیادی تراز اقتصادی کشور منفی است زیرا بخش اعظم بودجه آن از خام فروشی نفت تأمین می‌شود بنابراین برای جلوگیری از هدررفت منابع نفتی باید از خام‌فروشی نفت پرهیز کنیم.

تراز سرمایه‌ای کشور منفی است/ خام‌فروشی نفت باید کاهش یابد
حجت الله عبدالملکی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین با بیان اینکه بخش قابل توجهی از بودجه کشور از طریق فروش نفت تأمین می‌شود، اظهار کرد: با کمال تأسف اقتصاد کشور همچنان به شدت به نفت وابسته است به گونه‌ای که بیش از 30 درصد بودجه کشور از طریق فروش نفت تأمین می‌شود که این یک معضل بسیار بزرگ برای اقتصاد ایران به شمار می‌رود.

وی افزود: در حسابداری ملی نفت و منابع طبیعی به عنوان یک سرمایه لحاظ می‌شود بنابراین وقتی فروش نفت افزایش یابد قطع به یقین تراز سرمایه‌ای کشور منفی می‌شود.

وجود منابع نفتی موجب تنبلی ما شده است

این اقتصاددان با بیان اینکه سال‌های زیادی تراز سرمایه‌ای کشور منفی است، اضافه کرد: کشوری که بخشی از بودجه آن از محل فروش سرمایه تأمین می‌شود و آن نفت است مانند جامعه‌ای است که مصرف بیشتر از تولید داشته باشد؛ البته اگر برابر باشد نیاز به صرف سرمایه نیست.

وی ادامه داد: این کار در بلندمدت جامعه را دچار مشکلات بیشتری می‌کند و به جای اینکه تولید را افزایش دهیم، بخش اعظم منابع و سرمایه صرف می‌شود و از سوی دیگر نفت را از دست می‌دهد.

استاد دانشگاه امام صادق(ع)عنوان کرد: این در حالی است که می‌توان نفت خام را فرآوری کرده و عواید حاصل از فروش فرآورده‌های نفتی که بیشتر از درآمد حاصل از فروش نفت خام است برای حوزه‌های دیگر از قبیل فناوری و زیرساخت هزینه شود.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: با کمال تأسف برخورداری از منابع غنی نفتی برای کشور ما به جای اینکه عامل پیشرفت بلندمدت کشور باشد موجب تنبلی ما شده است.

وی گفت: باید به این مهم دقت داشته باشیم که منابع طبیعی به ویژه نفت نعمت بزرگی برای کشور ما به شمار می‌رود؛ بنابراین به جای فروش نفت خام باید به فکر فرآوری این منبع عظیم باشیم تا با استفاده از عواید آن بتوانیم برای پیشرفت‌های بلندمدت برنامه‌ریزی کنیم بدون آنکه مشکلی برای منابع اصلی درآمدی ما رخ دهد.
انتهای پیام/4001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان