۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین تشدید نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی در ایام پایانی سال
کد خبر: ۲۷۲۶۴۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۱۶ ساعت: ۹:۵ ↗ لینک کوتاه

از سوی دامپزشکی قزوین اعلام شد؛

تشدید نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی در ایام پایانی سال

با عنایت به در پیش بودن ایام منتهی به نوروز، نظارت‌های بهداشتی اداره دامپزشکی قزوین بر مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی و رستوران‌ها تشدید خواهد شد.

تشدید نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی در ایام پایانی سال
محمد فرحی مسئول روابط عمومی دامپزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: در پی اجرای سیاست‌های سازمان دامپزشکی کشور و در راستای تقویت چرخه نظارت بهداشتی بر واحدهای استحصال، تولید، فرآوری حمل و عرضه فرآورده‌های خام دامی و تشکیل ستاد نوروزی، برنامه‌هایی مقرر شد.

وی افزود: 26اکیپ ثابت و سیار نظارت بهداشتی و قرنطینه ای در سطح استان، اقدامات و برنامه‌های مربوط به نظارت بر واحدهای عرضه فرآورده‌های خام دامی و رستوران‌ها را از تاریخ 15 اسفندماه لغایت 15 فروردین از ابتدای روز تا ساعات پایانی شب برعهده دارند.

این مسئول ضمن تشکر از همراهی عموم مردم با دامپزشکی تاکید کرد: هم استانی‌های محترم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی و یا نیاز به مشاوره در حیطه وظایف تعریف شده دامپزشکی، از طریق شماره تلفن 1512 و یا شماره پیامک 50001512 با اداره کل دامپزشکی استان قزوین در ارتباط باشند.

وی عنوان کرد: یکی از وظایف اداره کل دامپزشکی استان قزوین نظارت بر بهداشت عمومی است که بازرسی بهداشتی واحدهای تولیدی، استحصال، حمل و عرضه فرآورده‌های خام دامی و اعمال نظارت بهداشتی بر مراکز پرورش دام و صنایع وابسته، از جمله این وظایف است.

فرحی اذعان کرد: دامنه این نظارت‌ها شامل کشتارگاه‌های دام و طیور، مراکز عرضه، رستوران‌ها، کارخانجات فرآوری، خودروهای حمل گوشت و فرآورده‌های خام دامی است که از طریق بکارگیری بازرسان بهداشتی دامپزشکی وناظرین ذبح شرعی برای انجام معاینات قبل و پس از کشتار و نظارت بر فرایند تولید تا عرضه گوشت قرمز، سفید و آلایش خوراکی انجام می‌گیرد.

وی بیان کرد: نظارت بهداشتی بر واحدهای عرضه فرآورده‌های خام دامی شامل کارایی و فعال بودن سیستم برودتی در مراکز عرضه ( بصورت تازه و منجمد )، رستوران‌ها، مراکز فروش شیر و مشتقات لبنی، از سوی بازرسان بهداشتی اداره کل دامپزشکی، بر اساس برنامه تدوین شده صورت می‌گیرد.

مدیر روابط عمومی دامپزشکی قزوین تاکید کرد: نظارت بر خودروهای حمل فرآورده‌های خام دامی شامل بررسی شرایط بهداشتی خودروهای حمل، مناسب بودن سیستم برودتی و ثبت دما، صدور گواهی بهداشتی، کد رهگیری و همچنین صدور مجوز حمل محموله پس از تایید بازرسین بهداشتی از مراکز استحصال به واحدهای عرضه داخل و خارج از استان، رعایت زنجیره سرد بصورت مستمر و روزانه در حال اجرا است.

گفتنی است؛ فرآورده‌های خام دامی درصورت عدم رعایت ضوابط و موازین بهداشتی همچون: زنجیره سرد، زمان تولید، استحصال، فرآوری، حمل ونقل، نگهداری، عرضه وحتی درهنگام مصرف می‌توانند به علت فساد میکروبی، شیمیایی و سایر مخاطرات، خود عامل بسیاری از بیماری‌های با منشاء غذایی، از قبیل مسمومیت غذایی، عفونت روده ای و اسهال و همچنین باعث بروز بسیاری از بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان مانند تب مالت، کیست هیداتیک، تب کریمه- گنگو، انگل‌های روده ای شوند که سلامت مصرف کننده را به خطر می‌اندازد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان