۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین داشتن تفکر انتقادی، الفبای سواد رسانه است/ بدون سواد رسانه‌ای در امواج رسانه‌ها غرق می‌شویم
کد خبر: ۲۶۹۱۱۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۱۹ ساعت: ۸:۱۴ ↗ لینک کوتاه

کارشناس حوزه رسانه:

داشتن تفکر انتقادی، الفبای سواد رسانه است/ بدون سواد رسانه‌ای در امواج رسانه‌ها غرق می‌شویم

کارشناس حوزه رسانه با اشاره به اینکه عدم انفعال و داشتن تفکر انتقادی نسبت به رسانه، الفبای سواد رسانه است، گفت: هدف اصلی سواد رسانه ای داشتن استقلال فکری و انتقادی است.

داشتن تفکر انتقادی، الفبای سواد رسانه است/ بدون سواد رسانه‌ای در امواج رسانه‌ها غرق می‌شویم
به گزارش خبرنگار دانشگاه صبح قزوین؛ محمد جوانی عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) تهران شب گذشته( شنبه) در مراسم جشن روز دانشجو که توسط بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور و فرهنگی دانشگاه در آمفی تئاتر دانشگاه پیام نور برگزار شد، اظهار کرد: طبق نظریه تئوری مک لوهان رسانه‌ها جهان را به دهکده جهانی تبدیل کرده اند.

وی افزود: دهکده جهانی یعنی امروزه اخبار تمام دنیا در کمترین زمان ممکن در جهان پخش می‌شود.

جوانی اظهار کرد: به گفته اندیشمندان غربی سواد رسانه در دهکده جهانی از نان شب هم واجب تر است، امروز اگر سواد رسانه نداشته باشیم در امواج رسانه‌ها غرق خواهیم شد.
وی ادامه داد: در جهانی که رسانه‌ها بیش از هر چیزی ذهنیت و تفکر مردم را شکل می‌دهند، آموختن سواد رسانه اهمیت بسیار بالایی پیدا می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) مطرح کرد: درصورت عدم یادگیری سواد رسانه بالاجبار مجبور به بردگی رسانه هایی که روح و روان مارا هدف گرفته اند، می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: عدم انفعال و داشتن تفکر انتقادی نسبت به رسانه، الفبای سواد رسانه است.

جوانی ابراز کرد: هدف اصلی سواد رسانه ای داشتن استقلال فکری و انتقادی است؛ نه پیدا کردن آگاهی از رسانه ها که فرد بتواند بهترین بهره مندی را از رسانه‌ها داشته باشد.

وی با اشاره به برخی از اخبار دروغ و شایعات در فضای مجازی اذعان کرد: بدون تفکر و منبع، نباید به هیچ متن و شایعه اعتماد کنیم و باید درباره اخبار انتقاد داشته باشیم.

این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه غربی‌ها از اخبار غلط به نفع خود استفاده می‌کنند، بیان کرد: یکی از راهکار‌های عملیاتی در فضای مجازی این است که وقتی به شایع بودن خبری شک داشتیم به سایت shayeaat.ir مراجعه کرده و از شایع بودن یا نبودن آن مطمئن شویم.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) افزود: اگر می‌خواهیم از شایع بودن عکس اطمینان پیداکنیم به موتورهای جستجو مانند گوگل مراجعه و آن را معرفی میکنم تا تمام سایت‌هایی که آن عکس را پخش کرده اند و اصل عکس را نشان دهد.
جوانی ابراز کرد: اخیرا روانشناسان در فضای مجازی از یک سندرمی به نام FOMO یعنی ترس از دست دادن چیزی مانند هر وسیله ارتباطی مثل گوشی و غیره عنوان می‌کنند.

وی گفت: گاهی اخبار رسانه‌ها با واقعیت‌‌ها فرق می‌کند آنها را تغییر یا آنطور که تمایل دارند نشان می‌دهند؛ سواد رسانه یعنی فریب اخبار و تحلیل های رسانه‌ها را نخوریم.

این کارشناس رسانه اظهار کرد: سواد خبری یکی از شاخصه‌های سواد رسانه ای است؛ الزاما ممکن است در رسانه‌های خبری دروغ نباشد ولی بسته بندی خبر را تغییر می‌دهند.

وی تصریح کرد: خبر، قضاوت‌های مارا تشکیل می‌دهد و قضاوت ها، رفتارهای مارا نشان می‌دهد و تفاوت در تحلیل‌های سیاسی از تفاوت در اخباری که به افراد رسیده نشات می‌گیرد.

وی عنوان کرد: رسانه‌ها می‌توانند خبر را آنطور که مایل هستند و به نفعشان است بیان کنند و اگر از خبر برداشت‌های متفاوتی صورت می‌گیرد، پس قطعا رسانه‌ها متفاوت است.

وی افرود: رسانه‌ها برای تغییر بسته بندی خبر به نفع خود با واژه‌ها بازی می‌کنند و به رسانه‌های خارج از کشور نمی‌شود اعتماد کرد.

جوانی در پایان گفت: رسانه‌ها هر عملیات روانی که داشته باشند و بخواهد واژه‌ها یا بسته بندی خبر را تغییر دهند روی تیتر یک خبر مانور می‌دهند.

انتهای خبر/3008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان