۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین قزوین شهری بحرانی در حوزه آب/ شهر اقبالیه مشکل کمبود آب ندارد
کد خبر: ۲۶۲۶۹۰ نویسنده: مجید برخورداری تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲۶ ساعت: ۱۵:۱۳ ↗ لینک کوتاه

مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب استان اعلام کرد:

قزوین شهری بحرانی در حوزه آب/ شهر اقبالیه مشکل کمبود آب ندارد

مدیر روابط عمومی سازمان آب و فاضلاب قزوین با اشاره به وضعیت بحرانی آب در قزوین بیان کرد: چند سال پیش در شهرستان آبیک مشکل کمیت و کیفیت آب وجود داشت که حدود سه حلقه چاه در آنجا حفر و این مشکل حل شد.

قزوین شهری بحرانی در حوزه آب/ شهر اقبالیه مشکل کمبود آب ندارد
مجید برخورداری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین درباره وضعیت آب در استان گفت: کمبود آب در استان به گونه‌ای است که شهروندان باید مصرف بهینه داشته باشند.

وی با اشاره به تفاوت مصرف بهینه با صرفه‌جویی گفت: صرفه‌جویی به معنای کم مصرف‌کردن است در حالی که منظور از مصرف بهینه، درست و مصرف به اندازه است.

مدیر روابط عمومی سازمان آب و فاضلاب قزوین تصریح کرد: مصرف بهینه مستلزم درک اهمیت و ارزش واقعی آب است.

برخورداری در ادامه اضافه کرد: اگر مردم به این امر توجه نداشته باشند، ممکن است ناچار به استفاده از سامانه دوم در توزیع آب شویم.

وی افزود: این سامانه در شهرهایی مثل قم، ساوه و اراک استفاده می‌شود و به این صورت است که آب منازل فقط مناسب مصارف بهداشتی بوده و مردم آب آشامیدنی خود را خریداری می‌کنند.

این مسئول با اشاره به منابع تامین آب استان بیان کرد: آب استان از طریق چاه تامین می‌شود و حفر چاه نیز محدودیت داشته و در هرجایی امکانپذیر نیست، همین موضوع یکی از چالش‌های حوزه آب در قزوین است.

جیره بندی آب فشار زیادی به شبکه وارد می‌کند
وی تاکید کرد: هم اکنون دو سامانه غرب و شرق در قزوین برای حفر چاه وجود دارد، سامانه غرب شامل جاده اقبالیه، مهدی آباد، چوبیندر و تاکستان است و باتوجه به اینکه هر ۵۰۰ متر یک چاه حفر شده ظرفیت این سامانه پر شده است.

برخورداری ادامه داد: سامانه شرق نیز شامل منطقه جنوب بیدستان است که قرار بود شرکت آب منطقه‌ای ۲۲ حلقه چاه در این منطقه حفر کند؛ تاکنون کار حفر ۴ حلقه چاه با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب انجام شده و کار مابقی چاه‌ها هم تازه شروع شده که اگر حفر شوند به عنوان مُسکنی بر وضعیت آب در استان است.

این مسئول در خصوص برخی کمبودهای اخیر در شهر قزوین و کاهش فشار آب گفت: در مقطعی ۶ الی ۷ حلقه از چاه‌های آب نابود شدند و نتوانستیم این کمبود را تامین و جبران کنیم؛ وضعیت به گونه ای بود که سطح آب مخزن غیاث آباد به 50 سانتی متر رسیده بود.

وی افزود: در صورت کاهش سطح آب فشار آن را کم می‌کنیم تا مردم در پارکینگ منازل آب داشته باشند، در این مواقع هیچ وقت جیره بندی انجام نمی‌شود؛ زیرا باعث مصرف بالا در کوتاه مدت شده و فشار زیادی را به شبکه وارد می‌کند.

مشکل کیفیت و کمیت آب در آبیک با حفر 3 حلقه چاه رفع شد
برخورداری در خصوص وضعیت آب شهر اقبالیه گفت: این شهر در این زمینه مشکل خاصی ندارد و یکی از مناطقی به شمار می‌رود که آب استان را تامین می‌کند.

وی درباره شهرهای درگیر با مشکل کم آبی در استان گفت: از میان شهرهای استان، شهر قزوین بیشترین مشکل را در حوزه کمبود آب دارد.

این مسئول افزود: شهر محمدیه و ناحیه شهری مهرگان در رتبه بعدی درخصوص کمبود آب قرار دارند و سایر شهرها در وضعیت سر به سر هستند، یعنی میزان آب موجود با مقدار آب مصرفی برابر است.

مدیر روابط عمومی سازمان آب و فاضلاب قزوین ادامه داد: چند سال پیش در شهرستان آبیک مشکل کمیت و کیفیت آب وجود داشت که حدود سه حلقه چاه در آنجا حفر و این مشکل حل شد.

وی عنوان کرد: در حوزه کم آبی، فقط سازمان آب و فاضلاب مسئول نیست بلکه سازمان‌های مختلفی در این امر دخیل هستند و نیاز به همکاری آن‌ها وجود دارد، مثلا هزینه‌یابی آب برعهده شورای اقتصاد بوده و سازمان آب و فاضلاب تنها اجرا کننده مصوبات این شوراست.

برخورداری در پایان گفت: ما نیاز به همکاری مطبوعات در شفاف سازی مسائل آب داریم و گاهی شایعه سازی‌ها فعالیت را برای ما دشوار می‌کند.
انتهای پیام/5001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان