۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین جای خالی تماشاگران در صندلی‌های سینما
کد خبر: ۲۵۹۵۵۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۹ ساعت: ۷:۴۳ ↗ لینک کوتاه

گزارش روز؛

جای خالی تماشاگران در صندلی‌های سینما

امروزه بیشتر فعالان سینما در شهرستان‌ها به علل مختلف از جلمه محتوای فیلم‌ها، تبلیغات ضعیف و نبود سالن‌های استاندارد و مجهز قادر به فعالیت نیستند.

جای خالی تماشاگران در صندلی‌های سینما
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ صنعت سینمای ایران در چند وقت اخیر شکوفاتر شده اما باید گفت آن چنان که باید بر روی ریل پیشرفت قرار نگرفته است.

سینما دو وجه دارد، یک وجه هنری و یک وجه صنعتی و به‌ جرات می‌توان گفت هیچ‌کدام از هنرها، مثل هنر سینما در دنیا جایگاه ویژه و محکمی ندارد.

در سه دهه پس از انقلاب اسلامی، سینما همواره نشان داده در شناسایی و نهادینه سازی گذاره‌های مهم و ترسیم افق‌های تازه در بستر «فرهنگ و جامعه» نقش و کارکرد بی بدیلی داشته و به موازات سایر رسانه‌ها و حتی جلوتر و پیشگام تر از آن‌ها، در جهت تحقق منویات رهبری و مفاهیم کلان انقلاب حرکت کرده است.

امروز بیشتر فعالان سینما در شهرستان‌ها به علل مختلف از جلمه محتوای فیلم‌ها، تبلیغات ضعیف و نبود سالن‌های استاندارد و مجهز قادر به فعالیت نیستند و حاصل آن سالن‌های خالی و رو به تعطیلی رفتن سینماهاست.

کارشناسان فرهنگی و حوزه سینما معتقدند؛ باید در برنامه‌ریزی‌ها به اقتصاد سینما و فرآیند بازگشت سرمایه بیشتر توجه کنیم و این مهم در گرو فراهم بودن زیر ساخت‌ها، حمایت مالی از فعالان این عرصه و توجه به ذائقه مخاطب در تولید فیلم‌هاست.

خبرنگار اجتماعی شاخص، برای جویا شدن نظرات و حال و روز سینما از زبان مردم به میان آن‌ها رفته تا پای سخنانشان بنشیند؛

تکراری بودن سوژه‌ها جایگاه سینما را از بین برده است

مبینا اصفهانی، یک دانش آموز دبیرستانی با اشاره به گسترش تکنولوژی در عصر حاضر گفت: رفتن به سینما انگیزه می‌خواهد و این انگیزه باید توسط یک فیلم خوب یا قرار گرفتن در یک فضای زیبای سینمایی ایجاد شود.

اصفهانی ادامه داد: زمانی که تنها یک هفته بعد از اکران فیلم در سینما می‌توان آن را از کلوپ ها با قیمت ناچیز خرید یا کرایه کرد نمی‌توان انتظار رغبت افراد را برای مشاهده فیلم در مکانی به نام سینما داشت.

وی اظهار کرد: همچنین ضعیف بودن فیلمنامه‌ها و تکراری بودن اغلب سوژه‌های سینمایی باعث شده تا دیگر سینما آن جایگاه گذشته‌اش را در میان مردم نداشته باشد.

در مفاهیم سینمایی کمتر به مسایل اخلاقی و فرهنگی توجه می‌شود
مریم یوسفی فارغ التحصیل دانشگاه امام با اشاره به اینکه سینما یکی از مظاهر تمدن است و از قبل از انقلاب اسلامی در کشور ما وجود داشته است، بیان کرد: این صنعت باید در خدمت مردم و تربیت مردم باشد اما متاسفانه در برخی از فیلم‌های سینمایی کمتر مفاهیم اخلاقی و دینی رعایت شده و هیچ گونه بازخورد فرهنگی در جامعه به همراه ندارد.

وی افزود: برخی از فیلم‌های سینمایی در رایج شدن مدل‌های پوشش و آرایش و تیکه کلام‌ها اثر سوء دارند و این مسئله خود نوعی بحران فرهنگی است.

با کاهش چشم گیر مخاطب در سینما مواجه هستیم
اسکندر نادری پور مدیر امور سینمایی و مدیر سینما بهمن قزوین افزایش بلیت سینما را یک روند جاری برای هرسال برشمرد و عنوان کرد: بر خلاف سال گذشته در سال ۹۶با کاهش چمشگیر مخاطب در سینمای استان روبرو هستیم، بخشی از این اتفاق مرهون عدم اکران فیلم‌های قوی و مخاطب‌پسند است.

نادری پور ادامه داد: فیلم خوب و تبلیغات مناسب مخاطب را به سینما می‌کشاند، ۲ موضوعی که متاسفانه آن طور که باید و شاید به آن‌ها پرداخته نمی‌شود.

نادری پور بر نقش تبلیغات در حوزه سینما تاکید و بیان کرد: باید موجی از تبلیغات و حمایت مسوولان نهادهای عمومی و خصوصی برای فرهنگ‌سازی در جامعه رخ دهد تا فلسفه سینمای انقلاب اسلامی به مهم‌ترین رسالت خود یعنی تبیین و ترویج ارزش‌های انسانی و اسلامی بپردازد.

وی بررسی علایق مردم و ژانر و دسته‌بندی آثار سینمایی را از دیگر شگردها برای مخاطب شناسی برشمرد و اظهار کرد: حمایت از پروژه‌هایی که فروش خوبی در فضای سینما داشته بی‌شک رونق خوبی بر سینمای ایران ایجاد خواهد کرد.

پردیس سینمایی لازمه کلان شهری مثل قزوین است
وی با اشاره به اینکه شهر قزوین که در حال تبدیل شدن به یکی از کلان شهرهای کشور است، گفت: براساس نظریه کارشناسان عمر سینماهای تک سالنه در قزوین به پایان رسیده و این شهر همپای دیگر رقبای خود مثل تهران، اصفهان، مشهد و کردستان نیازمند یک پردیس سینمایی است.

نادری پور با اشاره به مزیت‌های موجود در پردیس سینمایی افزود: ارائه خدمات فرهنگی در کنار ایجاد مراکز تجاری و اقتصادی می‌تواند افزایش مخاطب را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: دیگر دوره سینماهای تک سالنه در دنیا تمام شده و باید برای رونق صنعت سینما به فکر ساخت یک پردیس سینمای در استان بود.

نادری پور تاکید کرد: عوامل موثر در اکران هر فیلم مثل تکه‌های پازلی است که باید در کنار هم قرار گیرد تا سینما به یک ضرورت تبدیل شود.

حمایت‌های دولتی در صنعت سینما باید تبدیل به یک اولویت شود

این کارشناس هنری گفت: سیاست‌گذاری‌های کلان در حوزه فرهنگ و جامعه تحت تاثیر نهادهایی از جمله شهرداری، وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری است، حمایت از صنعت سینما باید تبدیل به یک اولویت شود.

وی ادامه داد: امروزه در حوزه ساخت فیلم لزوم توجه و حمایت‌های بخش دولتی در زمینه فرهنگ‌سازی بیشتر از قبل مشهود است.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی کنونی ساخت سینما کمتر از ساخت مسجد نیست، سینما می‌تواند یک چرخه اقتصادی قوی ایجاد کند به شرط اینکه کسانی که قدرت و ثروت در دست دارند به این باور برسند اگر سینما ضرر کرد نباید در آن را بست.

سینما یک چرخه درآمدزا است
در ادامه این گزارش فرصتی دست داد تا پیرامون وضعیت سینما در قزوین با کارشناس این حوزه به گفتگو بپردازیم؛

بابک سبحانی نژاد فیلمنامه‌نویس قزوینی، درخصوص وضعیت سینماهای قزوین و قیمت بلیت اظهار کرد: سینما در ماهیت خود یک صنعت و سرمایه‌گذاری برای بازدهی مالی در کنار مسایل فرهنگی است.

این کارشناس با بیان اینکه سینما یک چرخه درآمدزا بشمار می‌رود ادامه داد: سینما طرفداران خود را پیدا کرده ولی بازده آن بر خلاف سایر مسایل اقتصادی در بلند مدت است.

وی افزود: نوع فیلم و مخاطبین سینما در سبد فرهنگی خانوارها باید از لحاظ جامعه‌شناسی و روانشناسی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

سبحانی نژاد با اشاره به اینکه سینما یکی از محل‌های مناسب برای تفریح خانواده‌هاست عنوان کرد: سینمای استاندارد بسیار کم موجود است و سرانه صندلی سینما برای هر فرد یک بحران جدی محسوب می‌شود.

سینما می‌تواند از بروز ناهنجاری‌های خیابانی جلوگیری کند
سبحانی نژاد با اشاره به برخی از آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های موجود در جامعه تاکید کرد: سینما با جذب نسل جوان می‌تواند از بروز ناهنجاری‌های خیابانی جلوگیری کند.

این نویسنده قزوینی گفت: این صنعت با زبان هنر می‌تواند فضای روحی جامعه را تلطیف و فرهنگ‌سازی در جامعه را رایج سازد.

وی با اشاره به خصوصی‌سازی سینما تاکید کرد: مسئله فرهنگ با استراتژی زندگی، نظام و جامعه ما کاملا آمیخته و همواره باید حمایت با هدایت همراه باشد.

فیلنامه‌نویس قزوینی با اشاره به کیفیت فیلم‌های اکران شده در سینماهای استان عنوان کرد: معمولاً کارهای چند کارگردان خاص در قزوین جلوه‌گری می‌کند و این مسئله در حالی است که کارهای تولید شده فعلی نسبت به قبل پیشرفتی نداشته و تولید شاخصی صورت نگرفته است.

کیفیت فیلم‌های تولیدی و عدم پاسخ به نیاز جامعه
وی یکی از مشکلات عمده خلوت بودن سینما را کیفیت پایین فیلم‌های ارائه شده دانست و عنوان کرد: نظام تولید و توزیع در کشور ما مشکل اساسی دارد.

وی افزود: خلاء تولید فیلم‌هایی در راستای اشاعه اسلام، فرهنگ و اصالت از دیگر مشکلاتی است که در این عرصه به چشم می‌خورد.

سبحانی نژاد در ادامه یکی از راهکارهای رونق سینما را توجه و اهتمام نهادهای دولتی و خصوصی در کنار هم برشمرد و یادآور شد: اگر همه مشاغل دولتی اعم از نیروهای مسلح، کارخانه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات درصدی از بودجه فرهنگی خود را به این بخش اختصاص دهند و به این صنعت به عنوان یک نیاز برای جامعه نگاه کنند با افزایش مخاطبین سینما مواجه خواهیم بود.

وی در خاتمه تاکید کرد: یکی دیگر از راهکارهای رونق سینما توجه به نیاز فرهنگی نسل جوان است و اگر به این مسئله توجه کافی نشود قطعاً جریان‌ها و افراد سودجو در جهت تامین منافع خود با اندیشه و تفکری که دارند، نیاز این نسل را برآورده خواهند کرد.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان