۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین اتهام فساد فی الارض، کلاهبرداری و پولشویی در پرونده مهدی شمس/ نقش دولت در واگذاری نفت به زنجانی چیست؟
کد خبر: ۲۵۵۵۴۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۱۸ ساعت: ۲۰:۱۲ ↗ لینک کوتاه

در دادگاه همدستان زنجانی چه گذشت؟

اتهام فساد فی الارض، کلاهبرداری و پولشویی در پرونده مهدی شمس/ نقش دولت در واگذاری نفت به زنجانی چیست؟

قاضی مقیسه مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور، کلاهبرداری و پولشویی را از جمله اتهامات مهدی شمس اعلام کرد.

اتهام فساد فی الارض، کلاهبرداری و پولشویی در پرونده مهدی شمس/ نقش دولت در واگذاری نفت به زنجانی چیست؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی و همدستان بابک زنجانی به نام‌های مهدی شمس(متهم ردیف دوم) و حمید فلاح هروی(مهتم ردیف سوم) دقایقی پیش در شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه آغاز شد.

گفتنی است اولین جلسه این دادگاه روز گذشته برگزار شد که در آن کیفر خواست پرونده قرائت و متهم ردیف دوم به دفاع از خود پرداخت.

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از هم‌دستان بابک زنجانی صبح امروز(یکشنبه 18 تیرماه) در شعبه 28 دادگاه انقلاب(شعبه هم عرض) به ریاستقاضی مقیسه برگزار شد.

قاضی مقیسه: رسیدگی به پرونده مهدی شمس ادامه دارد

در ابتدای این جلسه نجفی نماینده دادستان به قرائت کیفرخواست پرونده پرداخت و پس از آن قاضی از متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتیخواست تا با حضور در جایگاه از خود دفاع کند.

قاضی مقیسه در ابتدای جلسه امروز گفت: در جلسه امروز(یکشنبه 18 تیرماه) به اتهامات آقای شمس پیرو جلسه مورخه 96/04/17 ادامه می‌دهیم.

وی به بیان اتهامات متهم ردیف دوم این پرونده که روز گذشته از سوی نماینده دادستان قرائت شده بود پرداخت و گفت: افساد فی الارض از طریق مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور با علم به موثر بودن اقدامات در ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی، مشارکت عالمانه و عامدانه در تشکیل و اداره شبکه سازمان یافته که سران این شبکه آقای زنجانی است که محکومیت وی قطعی شده است، از جمله اتهامات این فرد است.

قاضی مقیسه در ادامه قرائت اتهام اول این متهم تصریح کرد: دو نفر از متهمان این پرونده (آقای شمس و آقای فلاح) که مرتکب جعل شده‌اند، با استفاده از اسناد مجعول و با کلاهبرداری و پولشویی به منافع خود دست یافتند.

وی در بیان اتهام دوم این فرد گفت: مشارکت در کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ایران، شرکت اچ کی و صندوق بازنشستگی نفت به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون یورو از طریق استفاده از اسناد مجعول، صورت حساب‌های بانکی مجعول، فیش‌های بانکی مجعول، استفاده از اعتبارات اسنادی مجعول گشایش شده توسط شرکت سهامی اس سی تی بنکرز از دیگر اتهامات این فرد است.

پولشویی یک میلیارد و 200 میلیون یورویی مهدی شمس

قاضی مقیسه اتهام سوم مهدی شمس را اینگونه بیان کرد: مشارکت در پولشویی و عواید حاصل از جرم به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون یورو از دیگر اتهامات این فرد است.

مقیسه: نفت را به کجا فروختید؟

وی در ادامه از مهدی شمس خواست که در جایگاه حاضر شود و در رابطه با چگونگی اخلال در نظام اقتصادی کشور توضیح دهد.

قاضی دادگاه خطاب به مهدی شمس تصریح کرد: 3 سال و اندی است که از زمانی که بازداشت این افراد را امضا کرده‌ام، می‌گذرد و هم بابک زنجانی، هم شمس و هم فلاح می‌گویند پول را پرداخت می‌کنیم و هیچگونه اقدامی در جهت اموال به غارت رفته از بیت المال انجام نداده‌اند.

وی ادامه داد: آقای شمس توضیح دهند نفت را به کجا فروختند؟ پول آن را چگونه گرفتند و چه شد که یک ارز فروش را با مسئولان شرکت نفت و 3 وزیر اقتصادی، صنعت و معدن و رئیس بانک مرکزی آشنا کردند و 3 وزیر حاضر شدند با آنها قرارداد امضا کنند و این مقدار از نفت را تحویل فردی دهند و اگر یک مقدار عقبه را نگاه می‌کردند متوجه می شدند که بانکی در مالزی و بانکی به نام کنت در تاجیکستان وجود نداشته و اعتباری ندارند.

محموله های نفتی و پول حاصل از آن چگونه در اختیار 3 نفر قرار گرفت؟

قاضی مقیسه بیان داشت: آقای شمس توضیح دهند که چگونه این مقدار پول و محموله‌های نفتی در اختیار این 3 نفر گذاشته می‌شود و پول آن را جز مقدار اندکی، مشخص نیست در کجا خرج کرده‌اند و در کجا مخفی است.

شمس در دفاع از خود گفت: اجازه دهید تا کیفر خواست مکتوب خود را قرائت کنم تا به حاشیه نروید. دیروز در جلسه کیفر خواست به مسائل حاشیه‌ای پرداخته شد و بنده از هر طرف مورد حجمه قرار گرفتم. از قاضی درخواست دارم که اجازه دهند بر اساس رفعت اسلامی و کیفر خواست از خود دفاع کنم.

شمس ادامه داد: از دادستان تهران به دلیل اینکه اجازه دادند اموال را برای بازگرداندن پیگیری کنیم و امکاناتی مانند تلفن در اختیارم قرار دادند تشکر می‌کنم زیرا در این مدت توانستم به نتایج خوبی برسم از دکتر هندی هم که پیگیری بازگرداندن اموال را کردند تشکر می‌کنم. بنده شنیدم که دادستان تهران به من امان داده است از این بابت تشکر می‌کنم.

وی گفت: 3 سال پیش به بنده گفتند اگر آزاد شوید حاضری اموال را بازگردانی که بنده قبول کردم و به بنده گفتند که آیا آمادگی تهیه سند را دارید؟ اما از این مدت 3 سال می‌گذرد و من هنوز رها نشده‌ام من دو سال و نیم در انفرادی بودم و حتی نمی‌توانستم با فرزندانم که حتی برخی از لغات فارسی را نمی‌فهمند ملاقات کنم، چگونه می‌توانستم در این دو سال و نیم کاری انجام دهم.

شمس گفت: «گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری» این ضرب المثل حکایت امروز من است در کیفر خواست 91 بار از بابک زنجانی به عنوان جاهل و دروغگو نام برده شده، اما تمام صحبت‌های بابک‌ زنجانی علیه من در دادگاه مورد قبول واقع شده، در این 3 سال بنده از خانواده خود دور بودم و از طرف دولت انگلیس هم به دلیل دور زدن تحریم‌ها تحت تعقیب قرار گرفتم.

قاضی مقیسه در پاسخ به سوال شمس تاکید کرد: شما در بهترین شرایط به سر می‌بردید و حق ملاقات داشتید. شما متهم به اخلال در نظام بانکی هستید، پس خودتان را آدم عادی نشان ندهید. شما یک فرد ارز فروش را مهم جلوه دادید و زنجانی اولین کار نفتی خود را از طریق شما آغاز کرد.

وی ادامه داد: شما و حمید فلاح هروی، بابک زنجانی را به وزیر صنعت، معدن و تجارت سابق، وزیر نفت سابق و رئیس بانک مرکزی سابق معرفی کردید و گفتید که زنجانی دارای پشتوانه زیادی است. شما این 3 وزیر را قانع کردید که به بانک زنجانی نفت بفروشد، در صورتی که زنجانی تا آن روز نفت ندیده بود. شما نفت را به کشور مالزی بردید، مدت 6  ماه در کشتی انبار کردید بعد آن را به دبی بردید و به شرکت فال فروختید و معلوم نیست پول آن را کجا خرج کردید و شما در راس پرونده هستید. دادستان وظیفه دارد تمام افرادی که در این پرونده حتی یک ریال برده‌اند بازخواست کند و پول‌ها را از آنها پس بگیرد.

شمس در پاسخ به قاضی گفت: بنده گفتم دو سال و نیم عسر و حرج بودم.

قاضی مقیسه به وی پاسخ داد: خانواده شما مقیم انگلیس هستند و شما دارای تابعیت انگلیس هستید. جای تاسف دارد که کشور نفت را به کسی داده که دارای تابعیت انگلیسی است و هر وقت که بخواهد فرار می‌کند، مگر کسی به غیر از شما وجود نداشت؟.

به دلیل دور زدن تحریم‌ها چوب دو سر طلا شدم

شمس پاسخ داد: بنده تابعیت مضاعف خود را به تصمیم مسئولان گرفتم و در اینجا نمی‌توانم دلیل آن را بگویم. خانواده من 3 سال در خارج از کشور زندگی کردند و بنده هیچ وقت به کشورم پشت نکردم و به دلیل دور زدن تحریم‌ها از طرف کشور انگلیس تحت تعقیب قرار گرفتم و چوب دو سر طلا شدم.

قاضی مقیسه گفت: شما تحت هیچ فشاری نیستید.

شمس در جواب قاضی پاسخ داد: فشار بیشتر از اینکه به مرز خودکشی رسیدم اما اعتراضی نکردم.

قاضی مقیسه بیان داشت: ما چکار کنیم که خانواده شما به ملاقات نیامده‌اند در صورتی که اجازه ملاقات داشتند و می‌توانستند از این فرصت استفاده کنند. آنها در خارج از کشور بودند. به نظر شما ما فردی را که متهم است به غیر از زندان کجا می‌توانیم ببریم؟

شمس پاسخ داد: کدام قانون می‌گوید که شخصی دو سال و نیم در انفرادی باشد.

وی در پاسخ به قاضی مقیسه بیان داشت: بنده دادگاه و قوه قضاییه را متهم نکردم و فقط گفتم که عوامل عافیت طلب را دم تیغ قرار نداده اید و متهم نکرده‌اید.

قاضی خطاب به وی گفت: این افراد هر کسی هستند معرفی کنید برای ما فرقی ندارد.

شمس در دفاع از خود گفت: بنده از روی گزارش‌های ناجا و وزارت اطلاعات از خودم دفاع می‌کنم و به ترتیب نام افراد را می‌گویم. من تمام اسامی را بر اساس گزارش وزارت اطلاعات و کیفرخواست حکم دیوان عالی کشور مطرح می‌کنم.

شمس گفت: بنده ابتدا اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور را توضیح می‌دهم و لازم است ابتدا مفهوم شراکت را بیان کنم. شراکت یعنی کسی که دارای سهام و یا عضو هیئت رئیسه شرکت باشد و یا از منافع حاصل از آن سودی ببرد. حال بنده سوال دارم که من در کدام شرکت بابک زنجانی سهامدار و یا دارای حق امضا بوده‌ام.

در ادامه نجفی معاون دادستان بیان داشت: در این جلسه به ماهیت دفاع از کیفرخواست باید رسیدگی شود و نباید آن را به حاشیه بکشانیم. امروز بخشی از هزاران صفحه و لایحه‌ای که از طریق بابک زنجانی، مهدی شمس و حمید فلاح هروی به مقامات قوه قضاییه و به خارج از کشور ارسال شده است وجود دارد پس چگونه می‌گویید در فشار بودید.

نجفی خطاب به شمس گفت: شما علیه کشور در خارج از کشور هجمه‌های زیادی ایجاد کرده‌اید، چرا می‌گویید در بلخ گردن آهنگری را زدند. طبق ماده 125 قانون اساسی فقط کسی که در عملیات مجرمانه مشارکت کند مجرم است و لازم نیست سهام دار باشد. نکته دیگری که شما به آن اشاره کردید این است که کیفر خواست بدون سند و تنها بر اساس گفته‌های بابک زنجانی صادر شده که این گونه نبوده است. طبق اقرارهایبابک زنجانی در تاریخ 92/10/07 تمام ال سی‌ها بیمه‌ شدند اما سوال اینجا است که چرا این بیمه‌ها پرداخت نشده؟ و چرا بعد از 3 سال یک میلیارد و 805 یورو پول و 850 میلیون یورو پول بابت فروش نفت بازنگشته است؟.

وی ادامه داد: بحث دوم واریز پول به شرکت fiib است که معلوم شده که چنین بانکی وجود نداشته و جعلی بوده، با این وجود شما و زنجانی با پررویی می‌گفتید که چنین بانکی در دبی فعال است اما وقتی که واقعیت مشخص شد باز هم مطرح است که این بانک در کیش و مناطق آزاد تجاری دارای شعبه است.

معاون دادستان ادامه داد: در آن زمان بانک مرکزی نزد شرکت نیکو دارای ارز بود و شما با دروغ‌نمایی‌هایی که نشان داده بودید و چون بانک مرکزی فکر می‌کرد که شما در خارج از کشور دارای بانک هستید پول را در اختیارتان قرار داد تا به پیمانکاران بدهید که مبلغ این پول 1 میلیارد و 427 میلیون و 500 یورو بود اما شما فقط 700 میلیون را به پیمانکاران دادید و بقیه را صرف خرید شرکت‌هایی همچون اونرایر کردید.

نجفی ادامه داد: بابک زنجانی سابقا در قرارگاه خاتم‌الانبیا هم کارهایی انجام می‌داد اما در آن زمان خوب کار می‌کرد و در قبالش پورسانت می‌گرفت.

نماینده دادستان خطاب به شمس گفت: نقش شما در پرونده زنجانی این است که 638 میلیون یورو را به پیمانکاران پرداخت و بقیه پول را صرف خرید شرکت اونرایر، ملک ایران زمین کردید.

وی گفت: آقای شمس در دادگاه مطرح می‌کنند که ما افراد اصلی را کنار گذاشته‌ایم، در صورتی که در این پرونده از 270 نفر بازجویی شده تا حقیقت مشخص شود. همچنین دیوان عالی کشور شما را تبرئه نکرده بلکه بنا بر احتیاط حکم را نقض و پرونده را برای رسیدگی مجدد به شعبه هم ارز ارجاع داده است و ممکن است حکم قبلی دوباره صادر شود.

در این زمان وکیل شمس در دفاع از موکلش گفت: دیوان عالی کشور به ماهیت شکلی پرونده‌ها می‌پردازد و حکم را نقض کرده است.

رد پای یقه سفیدان در پرونده‌های فساد مالی

نماینده دادستان بیان داشت: تشکیل این گونه پرونده‌ها نشان از وجود یقه سفیدها دارد و کشف حقیقت در این پرونده‌ها بسیار مشکل است.بابک زنجانی مدت یک سال در مراجع مهم کشور و کمیسیون اصل نود رفت و آمد داشت و ادعا می‌کرد که پول دارد.

قاضی مقیسه به وکیل شمس گفت: ما امروز نیامدیم حکم دیوان عالی کشور را بررسی کنیم. در صفحات 131 و 132 اقرارهای آقای شمس، وی گفته که چقدر در وقوع جرم نقش داشته و سهامدار هم بوده و جزء هیئت مدیره بابک زنجانی بوده است.

وی ادامه داد: آقای شمس شما فردی هستید که بابک زنجانی را به احمد وحید دستجردی مدیرعامل کارکنان صندوق بازنشستگی شرکت نفت و ناصر مالکی معرفی کردید و به آنها گفتید به گونه‌ای به وزیر نفت ابلاغ کنند که زنجانی دارای پول است و اولین کار نفتی بابک زنجانی بعد از معرفی کاذبانه شما به این افراد آغاز شد و قرارداد فروش 3 میلیون بشکه نفت را با شرکت صندوق بازنشستگی کارکنان شرکت نفت بست.

قاضی مقیسه خطاب به شمس گفت: بعد از امضای قرارداد، نفت به شما تحویل داده می‌شود و بابک زنجانی به شما می‌گوید که نفت‌ها را در مالزی در کشتی انبار کنید، بعد از مدتی آنها را به دبی می‌آورد و به شرکت فال می‌فروشید. این‌ها اقرارهای شما هستند که بنده قرائت می‌کنم.

شمس خطاب به قاضی گفت: این‌هایی که شما می‌خوانید کیفرخواست هستند و اقرارهای بنده نیست و بنده آنها را نقد می‌کنم.

قاضی خطاب به شمس ادامه داد: بابک زنجانی به شما گفت که نفت‌ها را 6 ماه در کشتی انبار کنید و یک میلیارد و 200 میلیون یورو بابت فروش نفت از دو شرکت فال به شما تحویل داده شده است.

 شمس در پاسخ به قاضی گفت: پولی به من تحویل داده نشده و فقط بنده رسید اموال را تحویل گرفتم.

قاضی پاسخ داد: شما زنجانی را به احمد وحید دستجردی و مالکی معرفی کردید اینها اقرارهای شما هستند.

شمس در پاسخ به قاضی گفت: من این اقرارها را قبول ندارم چون متن کیفرخواست هستند و کیفرخواست صادر شده دروغ است. بنده تمام اسناد و تاریخ صدور ال سی‌ها را در اختیار دارم.

شمس ادامه داد: به گفته نماینده دادستان هر عمل مجرمانه‌ای دارای عواملی است. این محموله نفتی هروئین نبوده که ما آن را مخفیانه قاچاق کنیم و بارها در آن زمان به ما گفته شد چون تحریم وجود دارد شما کار جهادی می‌کنید که نفت را برای کشور می‌فروشید.

وی افزود: فروش نفت دارای زنجیره‌ای است و شرکت نفت با سابقه صد ساله خود ضوابطی دارد. در ابتدا بانک مرکزی قبل از هر قراردادی امکان‌سنجی می‌کند که آیا امکان فروش نفت در پرداخت پول وجود دارد یا خیر؟.

شمس در دفاع از خود گفت: در آن زمان بانک مرکزی، بانک fiib را تایید کرده است و این بانک با بانک ملی شراکت داشته و حتی تمام بانک‌های در آن دارای حساب بودند. بنده تا آن زمان اسم وزرای مطرح شده را نشنیده وحتی عکس آنها را ندیده بودم.

وی ادامه داد: شرکت نفت بر اساس یک سری آیین‌نامه بانک fiib را تایید کرده و بنده فقط کارگزار بودم و اموال را به انبار تحویل دادم و انبار امارات را با نظارت بانک زنجانی مدیریت می‌کردم.

شمس تصریح کرد: در شرایطی که شما می‌گویید تمام افرادی که در فروش نفت نقش دارند مجرم هستند. پس تمام مسئولان و وزرا و حتی ملوان کشتی هم در این پرونده مجرم است. در بخش نقل و انتقال پول به بانک fiib، سه وزیر این بانک را تایید کردند و حتی از وزارت اطلاعات تاییدیه‌ آن را گرفتند. من کاری با بانک fiib ندارم و فقط یک بار برای خرید هواپیما به مالزی سفر کردم. بنده خودم از قربانیان باز کردن ال سی‌های مجهول هستم، در نتیجه تمام افرادی که این قرارداد را تایید کردند متهم هستند.

قاضی خطاب به شمس گفت: ما نگفتیم که شما با بانک fiib در ارتباط هستید. این کار را آقای فلاح و زنجانی انجام دادند و شما فقط تحویل گیرنده نفت هستید و یک هیولا و تاجر بزرگ نفتی و شخصیت کاذب و غیرواقعی نزد احمد وحید دستجردی و مالکی ساخته‌اید و نشان دادید که او توانایی دارد نفت بفروشد. زنجانی نفت را از آنها تحویل گرفت و به شما داد و شما آن را انبار کردید و بعد از مدتی به شرکت فال فروختید و بابت آن 500 میلیون دلار گرفتید، در مجموع در سال 91 زنجانی 40 میلیارد دلار از بابت فروش نفت دریافت کرده است.

شمس خطاب به قاضی گفت: بنده پولی نگرفتم، شما در جایی می‌گویید پول فروش نفت یک میلیارد و 200 میلیون یورو بوده و در جایی می‌گویید 40 میلیارد دلار و این نشان می‌دهد که کیفرخواست حسابرسی نشده است.

وی ادامه داد: بنده حقوقدان نیستم و بر اساس دانش تجاری خودم صحبت می‌کنم، چرا باید پاسخ‌های زنجانی در کیفرخواست آماده باشد اما جواب‌های من نباشد.

شمس ادامه داد: من حتی عکس‌های خانه خودم را در لندن در کیفرخواست قرار دادم تا نگویند از بابت بابک زنجانی پولدار شده است. زمانی که زنجانی هواپیمای معمولی سوار می‌شد، من سوار هواپیمای فرست کلاس بودم. تمام پول‌ها با دستور بابک زنجانی به شرکت فال پرداخت شده است.

قاضی خطاب به شمس گفت: چه کسی به شرکت فال پول پرداخت کرده است؟.

شمس پاسخ داد: شرکت فال به حساب‌های مختلف و به دستور بابک زنجانی پول پرداخت کرده است.

قاضی گفت: شما گفتید پول فروش حاصل از نفت باید به شرکت hk پرداخت می‌شد و شما به بابک زنجانی اصرار کردید که پول را پرداخت کند زیرا صدای آنها درآمده اما زنجانی گفته که لازم نیست و پول‌ها را در جای دیگر هزینه کنید.

شمس پاسخ داد و گفت: بنده یک کارگزار وکاسب بودم که هدفم از کار کسب سود بود. آن سهام 49 درصد شرکت هواپیمایی هم که به نام من ثبت شده است قراردادی صوری بوده است. بنده در این خصوص 5 فقره وکالت نامه به شرکت نفت داده ام که برای حل مشکلات از طریق آنها اقدام کنند.

قاضی مقیسه در ادامه رسیدگی به اعتراضات وکیل آقای شمس واکنش نشان داد و افزود: اجازه دهید جناب آقای وکیل حرف‌های خود را بزند تا خسته شود.

وکیل شمس: مشارکت در جرم را احراز کنیم

وکیل شمس در ادامه تصریح کرد: بنده به رسیدگی اعتراض دارم چون دیروز هم همین اتفاقات افتاد. آقای مهدوی  می گوید که ما به عنوان نماینده شرکت نفت از شما شاکی هستیم در حالی که مسائلی که از سال 94 بوده است را مطرح می‌کند. آقای مهدوی درحال پیشداوری کردن است و مطالب غیر مرتبط را بیان می‌کند، از دادگاه تقاضا دارم که مسیر رسیدگی دچار انحراف نشود.

وی گفت: ما درحال رسیدگی به یکی از بزرگترین پرونده‌های اقتصادی کشور هستیم بنابراین باید مشارکت در جرم را احراز کنیم. مجددا تقاضا دارم که فقط در خصوص کیفرخواست بحث شود.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی در ادامه دفاعیات خود تصریح کرد: نماینده شرکت نفت انسان عالم و متدینی است اما نباید به من بگوید که پول نفت را خورده‌اید و برده‌اید.

وی اضافه کرد: آقای زنجانی در زمانی که من نبوده‌ام درباره من اظهارات خود را بیان کرده است .

قاضی مقیسه: دستگاه قضایی تمامی ایادی موجود در این پرونده را به پای میز محاکمه بکشاند

قاضی مقیسه اظهار کرد: شما مثل بازپرس پرونده، نماینده دادستانی در دادگاه و نماینده شرکت نفت بیان می‌ کنید که انسان‌های درست و سالمی هستند. پس باید بدانید که این افراد به شما اتهام خاصی نمی‌زنند بلکه شرح ما وقع را درباره شما اعلام می کنند. دستگاه قضایی تمامی ایادی موجود در این پرونده را به پای میز محاکمه بکشاند و رسیدگی‌ها تا انتها دنبال شود تا زمینه اینگونه فسادها به طور کامل بسته شود.

شمس خطاب به قاضی مقیسه اظهار کرد: درباره نحوه پرداخت پول و فرآیند آن بنده توضیح دادم. ا گر بخواهیم بگوییم که بنده چون با وی همکاری کرده‌ام پس مجرم هستم باید همه عوامل را به اینجا بکشانید، نه فقط بنده را.

قاضی مقیسه بیان کرد: آقای شمس شما چرا قبل از همکاری نرفتید تحقیق کنید که اصلا بابک زنجانی در مالزی بانکی ندارد. دختر و داماد آقای فلاح هروی در آن موسسه می‌روند که بگویند که آنجا یک بانک است و فقط برای اینکه آن ساختمان خالی نباشد به آنجا رفت و آمد می‌کنند درحالی که آنجا بانکی نبود و یک موسسه ساده بوده است . شما نرفتید در این خصوص تحقیق کنید. با این حال چرا این آقا را به مسئولان جور دیگری معرفی کردید؟

شمس در پاسخ گفت: به خدا من اینکار را نکردم و این فرد را به کسی معرفی نکرده‌ام. به من می‌گویند که فلان بانک وجود نداشته و مدارک جعلی بوده است. می‌گویند الی سی ها جعلی بوده است پس چرا شرکت نفت اعتبار سنجی نکرده است؟

قاضی مقیسه پاسخ داد و گفت: چون به شما و اعتبار سابقه کارتان در نظام اعتماد کرده‌اند.

شمس : بنده در زمان تحقیقات و برای کمک، به کشور آمدم

شمس در ادامه دفاعیات خود بیان کرد: نه رئیس بانک مرکزی، نه وزرا، نه مسئول شرکت نیکو، نه مسئول شرکت HK و نه هیچ کسی دیگر را اصلا نمی‌شناختم. حرفم و دفاعیاتم در اینجا در خصوص قوانین تجارت است. بنده از قوانین حقوق و جزا اطلاعی ندارم. بنده صرفا به عنوان یک کارگزار وارد این پرونده شده‌‌ام.

وی افزود: بنده در زمان تحقیقات و برای کمک، به کشور آمدم. واقعا قصد کمک داشتم. علم غیب نداشتم که بدانم این فرد می‌خواهد پولها را در جای دیگری خرج کند.وقتی می‌بینم که در کشور از این فرد حمایت می‌شود چگونه بفهمم زنجانی کلاهبردار است. 4 وزیر این فرد را تأیید کرده‌اند. مسئولان نظام می‌گویند که وی محل نفوذ است. بله به همین خاطر و با هدف خدمت به کشور به این فرد کمک کرده‌اند.

شمس بیان کرد: خدا شاهد است که من به جز مسئول صندوق بازنشستگی نفت که در یک جلسه حضور داشتند آقای زنجانی را به کسی دیگری معرفی نکرده‌ام . اصلا من ایران نبوده‌ام که بخواهم این فرد را به دیگران معرفی کنم.

متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی بیان کرد: من به عنوان یک کارگزار در این ماجرا وارد شدم. من برای کار خود اعتبار سنجی کردم. حتی یک وکیل انگلیسی و یک کارشناس مالی گرفتم و از شرکت فال 4 میلیارد ضمانت گرفتم.

وی گفت: در فعالیت‌های من 13 میلیون بشکه نفت جا به جا شده است. حتی اگر حق من از هر بشکه 1 دلار باشد 65 دهم درصد از کل مبلغ قرارداد، می شود از این رو  عنصر مادی من و منافع من بسیار بسیار کم بوده است و اینکه گفته می‌شود که من چندین میلیون دلار گرفته‌ام و تحویل نداده‌ام اصلا درست نیست. بنده در لندن درحال کار تجاری بوده‌ام و حتی در لندن استاد دانشگاه بودم.

وی افزود: در این پرونده من به عنوان یک کارگزار فعال بوده‌ام. به من گفتند که بحث تحریم ها است و بیایید به آقای زنجانی کمک کنید. آقای زنجانی به من گفت که می‌خواهم برای کشور هواپیما بخرم و با پول نقد هزینه آن را بپردازم. این شرکت هواپیمایی که سهام آن مورد بحث است در آن شرایط بسیار می‌توانست به ما کمک کند. لذا بر اساس دستورات زنجانی من پول نفت را به این شرکت هواپیمایی پرداخت کردم.

شمس گفت: این که بحث شراکت من و شبکه‌ای بودن جرم نسبت به من مطرح می شود اصلا درست نیست. من به جز آشنایی با مدیرعامل صندوق بازنشستگی نفت دیگر این فرد را به کسی معرفی نکردم، واقعا اگر قرار بود من از رانت وی استفاده کنم دیگر چرا رانت را برای بابک زنجانی بگیرم و خودم می‌توانستم استفاده کنم.

 شمس پاسخ داد و گفت: بنده یک کارگزار وکاسب بوده ام و هدفم از کار کسب سود بود، آن سهام 49 درصد شرکت هواپیمایی هم که به نام من ثبت شده، قراردادی صوری بوده است. بنده در این خصوص 5 فقره وکالت نامه به شرکت نفت داده ام که برای حل مشکلات از طریق آنها اقدام کنند.

قاضی مقیسه در ادامه رسیدگی به اعتراضات وکیل آقای شمس واکنش نشان داد و افزود: اجازه دهید جناب آقای وکیل حرف‌های خود را بزند تا خسته شود.
 

وکیل شمس: مشارکت در جرم را احراز کنیم

 
 وکیل شمس در ادامه تصریح کرد: بنده به رسیدگی اعتراض دارم چون دیروز هم همین اتفاقات افتاد. آقای مهدوی می گوید که ما به عنوان نماینده شرکت نفت از شما شاکی هستیم در حالی که مسائلی که از سال 94 بوده است را مطرح می‌کند. آقای مهدوی درحال پیشداوری کردن است و مطالب غیر مرتبط را بیان می‌کند لذا از دادگاه تقاضا دارم که مسیر رسیدگی دچار انحراف نشود.
 
وی گفت: ما درحال رسیدگی به یکی از بزرگترین پرونده‌های اقتصادی کشور هستیم بنابراین باید مشارکت در جرم را احراز کنیم. مجددا تقاضا دارم که فقط در خصوص کیفرخواست بحث شود.
 
متهم ردیف دوم پرونده نفتی در ادامه دفاعیات خود تصریح کرد: نماینده شرکت نفت انسان عالم و متدینی است اما نباید به من بگوید که پول نفت را خورده‌اید و برده‌اید.
 
وی اضافه کرد: آقای زنجانی در زمانی که من  نبوده‌ام درباره من اظهارات خود را بیان کرده است .
 

قاضی مقیسه: دستگاه قضایی تمامی ایادی موجود در این پرونده را به پای میز محاکمه بکشاند

 
قاضی مقیسه اظهار کرد: شما نسبت به همه عزیزان مثل بازپرس پرونده، نماینده دادستانی در دادگاه و نماینده شرکت نفت بیان می‌کنید که انسان‌های درست و سالمی هستند. پس باید بدانید که این افراد به شما اتهام خاصی نمی‌زنند بلکه شرح ما وقع را درباره شما اعلام می کنند. دستگاه قضایی تمامی ایادی موجود در این پرونده را به پای میز محاکمه بکشاند و رسیدگی‌ها تا انتها دنبال شود که زمینه اینگونه فسادها به طور کامل بسته شود.
 
شمس خطاب به قاضی مقیسه اظهار کرد: درباره نحوه پرداخت پول و فرآیند آن بنده توضیح دادم. ا گر  بگوییم که بنده چون با وی همکاری کرده‌ام پس مجرم هستم پس باید همه عوامل را به اینجا بکشانید، نه فقط بنده را.
 
قاضی مقیسه بیان کرد: آقای شمس شما چرا قبل از همکاری نرفتید تحقیق کنید که اصلا بابک زنجانی در مالزی بانکی ندارد. دختر و داماد آقای فلاح هروی در آن موسسه می‌روند که بگویند که آنجا یک بانک است و فقط برای اینکه آن ساختمان خالی نباشد به آنجا رفت و آمد می‌کنند درحالی که آنجا بانکی نبود و یک موسسه ساده بوده است . شما نرفتید در این خصوص تحقیق کنید. با این حال چرا این آقا را به مسئولان جور دیگری معرفی کردید؟ 
 
شمس در پاسخ گفت: به خدا من اینکار را نکردم و این فرد را به کسی معرفی نکرده‌ام. به من می‌گویند که فلان بانک وجود نداشته و مدارک جعلی بوده است. می‌گویند الی سی ها جعلی بوده است پس چرا شرکت نفت اعتبار سنجی نکرده است؟
 
قاضی مقیسه پاسخ داد و گفت: چون به شما و اعتبار سابقه کارتان در نظام اعتماد کرده‌اند. 
 
شمس : بنده در زمان تحقیقات و برای کمک، به کشور آمدم
 
شمس در ادامه دفاعیات خود بیان کرد: نه رئیس بانک مرکزی، نه وزرا، نه مسئول شرکت نیکو، نه مسئول شرکت HK و نه هیچ کسی دیگر را اصلا نمی‌شناختم. حرفم و دفاعیاتم در اینجا در خصوص قوانین تجارت است. بنده از قوانین حقوق و جزا اطلاعی ندارم. بنده صرفا به عنوان یک کارگزار وارد این پرونده شده‌‌ام. 
 
وی افزود: بنده در زمان تحقیقات و برای کمک، به کشور آمدم. واقعا قصد کمک داشتم. علم غیب نداشتم که بدانم این فرد می‌خواهد پولها را در جای دیگری خرج کند.وقتی می‌بینم که در کشور از این فرد حمایت می‌شود چگونه بفهمم زنجانی کلاهبردار است. 4 وزیر این فرد را تأیید کرده‌اند. مسئولان نظام می‌گویند که وی محل نفوذ است. بله به همین خاطر و با هدف خدمت به کشور به این فرد کمک کرده‌اند.
 
شمس بیان کرد: خدا شاهد است که من به جز مسئول صندوق بازنشستگی نفت که در یک جلسه حضور داشتند آقای زنجانی را به کسی دیگری معرفی نکرده‌ام . اصلا من ایران نبوده‌ام که بخواهم این فرد را به دیگران معرفی کنم.
 
متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی گفت: من به عنوان یک کارگزار در این ماجرا وارد شدم. من برای کار خود اعتبار سنجی کردم. حتی یک وکیل انگلیسی و یک کارشناس مالی گرفتم و از شرکت فال 4 میلیارد ضمانت گرفتم.
 
وی بیان کرد: در فعالیت‌های من 13 میلیون بشکه نفت جا به جا شده است. حتی اگر حق من از هر بشکه 1 دلار باشد  65 دهم درصد از کل مبلغ قرارداد، می شود از این رو عنصر مادی من و منافع من بسیار بسیار کم  بوده است و اینکه گفته می‌شود که من چندین میلیون دلار گرفته‌ام و تحویل نداده‌ام اصلا درست نیست. بنده در لندن درحال کار تجاری بودم و حتی در لندن استاد دانشگاه بودم. 
 
وی افزود: در این پرونده من به عنوان یک کارگزار فعال بوده‌ام. به من گفتند که بحث تحریم ها است و بیایید به آقای زنجانی کمک کنید. آقای زنجانی به من گفت که می‌خواهم برای کشور هواپیما بخرم و با پول نقد هزینه آن را بپردازم. این شرکت هواپیمایی که سهام آن مورد بحث است در آن شرایط بسیار می‌توانست به ما کمک کند. لذا بر اساس دستورات زنجانی من پول نفت را به این شرکت هواپیمایی پرداخت کردم.
 
شمس گفت: این که بحث شراکت من و شبکه‌ای بودن جرم نسبت به من مطرح می شود اصلا درست نیست. من به جز آشنایی با مدیرعامل صندوق بازنشتگی نفت دیگر این فرد را به کسی معرفی نکردم، واقعا اگر قرار بود من از رانت وی استفاده کنم دیگر چرا رانت را برای بابک زنجانی بگیرم ،خودم می‌توانستم استفاده کنم.
 
انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان