۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین امضای ۶ قرارداد همکاری دوجانبه در حوزه پروژه شتابگر ملی
کد خبر: ۲۴۸۶۸۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۳/۷ ساعت: ۹:۲۲ ↗ لینک کوتاه

با حضور استاندار قزوین انجام شد؛

امضای ۶ قرارداد همکاری دوجانبه در حوزه پروژه شتابگر ملی

با حضور استاندار قزوین ،شش قرار داد مهم همکاری دوجانبه بین سازمان انرژی اتمی و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی کشور در خصوص پروژه مهم شتابگر ملی (چشمه نور ایران) امضاء شد.

امضای ۶ قرارداد همکاری دوجانبه در حوزه پروژه شتابگر ملی
به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین ؛ در نشست مشترک دکتر علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و دکتر محمد جواد لاریجانی، رییس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و فریدون همتی، استاندار قزوین 6 قرارداد دانش محور به منظور تقویت همکاری‌های دو جانبه در طراحی، ساخت و توسعه شتابگرهای ذرات در کشور و با هدف شتاب بخشیدن و عملیاتی نمودن طرح چشمه نور ایران موسوم به ILSF با شرکت های تابعه سازمان انرژی اتمی پیرامون ساخت کاواک مسی 100 مگاهرتز، پمپ یونی و تجهیزات وابسته، الکترومغناطیس دو قطبی، مولد فرکانس رادیویی توان بالا، محفظه های خلاء و لیزرهای پیکو ثانیه به امضاء رسید.

در این نشست که با حضور برخی معاونین و مدیران سازمان انرژی اتمی برگزار شد، صالحی گفت: پروژه ملی چشمه نور ایران یکی از بزرگترین آزمایشگاه‌های تحقیقاتی کشور را هدف قرار داده و این پروژه در علوم مختلف از جمله فیزیک، مواد، زیست شناسی، نانو، پزشکی کاربردهای گسترده دارد.

وی افزود: این طرح از یک شتابدهنده سینکروترون الکترون با انرژی 3 گیگا الکترون ولت و بالغ بر 30 خط باریکه پر شدت تابش ایکس تشکیل خواهد شد، قدردانی نموده و اظهار داشت این پروژه در توسعه علم در کشور و رشد علوم و فنون حائز اهمیت و باعث یک جهش علمی ویژه خواهد شد.

این مسئول ادامه داد: قراردادهای منعقده در این مرحله به ارزش حدود 90 میلیارد ریال بوده و مقرر است با همکاری‌های مشترک علمی و فنی بر اساس توانمندی‌های موجود در صنعت هسته ای تجهیزات و اجزاء مذکور با امکانات و توان داخلی و به عبارتی بومی سازی و سرلوحه قراردادن اقتصاد مقاومتی که خوشبختانه این مهم در صنعت هسته ای نهادینه شده است، طراحی، تولید و جهت استفاده در اختیار پژوهشگاه دانش‌های بنیادی قرار گیرد.

وی اذعان کرد: این اقدامات استان قزوین را در آینده با تلاش‌های خالصانه و مضاعف تبدیل به یک قطب علمی، فناوری و هسته ای با در نظر داشتن ساخت و بهره برداری از اولین رودوترون صنعتی بومی در استان قزوین در 20 فروردین سال جاری، تبدیل خواهد کرد.

در ادامه این نشست لاریجانی گفت: ایده شتابگر ملی ایده ای بود که مدت‌ها به دنبال آن بودیم. چرا که اثرات و برکات آن در عرصه علمی بسیار زیاد خواهد بود.

وی افزود: عملیات ساختمانی این پروژه در سال جاری آغاز خواهد شد و قزوین با هماهنگی‌های بعمل آمده به قطب تحقیقات و فناوری و فضایی ایده آل برای محققین و پژوهشگران منطقه تبدیل و تعداد زیادی از علوم و فنون کشور همراه با این پروژه رشد خواهند کرد و این جهش را با همکاری سازمان انرژی اتمی محقق خواهیم کرد.
انتهای پیام/2002


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان