۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین سیلاب رودخانه اسفرورین طی ۲۰ سال اخیر بی‌سابقه بود/ در سد نهب هیچ مشکلی وجود ندارد
کد خبر: ۲۴۳۶۴۳ نویسنده: رضا گروسی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۱۱ ساعت: ۱۶:۵۱ ↗ لینک کوتاه

مدیریت بحران استانداری در مصاحبه با صبح قزوین:

سیلاب رودخانه اسفرورین طی ۲۰ سال اخیر بی‌سابقه بود/ در سد نهب هیچ مشکلی وجود ندارد

مدیریت بحران استان با بیان اینکه سیلاب رودخانه اسفرورین طی ۲۰ سال اخیر بی‌سابقه بود، بیان کرد: در سد نهب هیچ مشکلی وجود ندارد و کالبرت خروجی این سد توان تحمل سه برابر ورود سیلاب شب گذشته را دارد.

سیلاب رودخانه اسفرورین طی ۲۰ سال اخیر بی‌سابقه بود/ در سد نهب هیچ مشکلی وجود ندارد
رضا گروسی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ درباره وقوع سیلاب در منطقه اسفرورین اظهار کرد: از شب گذشته(یکشنبه) با حضور امکانات راهداری، بنیاد مسکن و شهرداری‌ها برای امدارسانی به منطقه گسیل شده است؛ اما رفع مشکلات این منطقه تا فردا طول خواهد کشید.

وی افزود: متاسفانه طبق اعلام کارشناسان آب منطقه ای سیلاب رودخانه در اسفرورین در 20 سال اخیر بی سابقه بود؛ اما برای تشریح اتفاق رخ داده در این منطقه باید به چند نکته توجه کرد.

مدیریت بحران استانداری قزوین ادامه داد: در فصول خشکسالی بستر رودخانه با برداشت‌های بی رویه و خارج از قانون شن و ماسه‌های خررود صورت گرفته است که این موضوع جریان آب را تغییر داده و رودخانه در طی مسیر خود دچار سردرگمی شده و در زمان سیلاب دچار تغییر جهت‌های ناگهانی شده است.

وی اذعان کرد: در منطقه اسفرورین پس از سال‌ها شاهد بارندگی خوبی بودیم که باغداران این منطقه برای استفاده از این نعمت خدادادی سردهنه ورودی آب رودخانه‌های به روستا و باغ خود را افزایش دادند.

این مسئول ابراز کرد: در سد نهب هیچ مشکلی وجود ندارد و کالبرت خروجی این سد توان تحمل سه برابر ورود سیلاب شب گذشته را دارد.

وی علت وقوع سیلاب را افزایش سردهانه ورودی محدوده شهر اسفرورین برشمرد و گفت: دلیل اصلی این موضوع هم برداشت‌های بی رویه مردم و تغییر ناگهانی مسیر خررود است و مهمترین نکته دخالت‌های انسانی بود، این حادثه دست ساز به وقوع پیوسته است و با وقوع سیلاب هر چیزی که سر راهش بوده، را شسته و با خود برده و وارد یکی از خیابان‌های شهر اسفرورین شده است.

گروسی اضافه کرد: تا جایی که کانال هدایت آب‌های سطحی در شهر اسفرورین وجود دارد قطره‌ای آب خارج از کانال نیامده است؛ اما انتهای مسیر که در بلوار بهشتی این شهر است پروژه ادامه احداث کانال و دیواره‌های سنگی آن قطع شده و آب بدون هدایت لازم رها شده و آب وارد حیاط تعدادی از مناطق مسکونی شده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه این حادثه سیلاب تلفات نداشت و جلسه مدیریت بحران شب گذشته با حضور فرماندار برگزار شد و برنامه ریزی برای مرمت و بازسازی سردهانه تخریب شده انجام شد؛ زیرا در روز سه شنبه شاهد بارش‌های بیشتری خواهیم بود.

این مسئول عنوان کرد: سردهانه کشاورزی خارج از محدوده شهری قرار دارد و ارتباطی به مدیریت شهری ندارد که بر آن نظارتی داشته باشند و خطای انسانی عامل ایجاد سیلاب در اسفرورین بود.

وی ابراز کرد: در پاسخ به این سوال که چرا ورودی سیلاب به شهر مدیریت نشده و یا سریعا اقداماعت پیشگیرانه و هدایتگر سیلاب انجام نشده، مشخص است ضعف‌هایی در این حوزه وجود دارد که این موضوعات در جلسه ستاد بحران مطرح و تذکرات داده شد که مدیریت شهری بهتر می‌توانست در این موضوع عمل کند.

مدیریت بحران استانداری قزوین در پایان گفت: برآورد خسارت توسط مدیران شهری در این منطقه انجام خواهد گرفت و از طریق بیمه مسکونی یا حوادث که شهرداری‌های استان انجام گرفته است، قابل پیگیری خواهد بود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان