۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین ۸۰۰ قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه شدند
کد خبر: ۲۳۸۸۷۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱/۱۶ ساعت: ۹:۱۴ ↗ لینک کوتاه

در بوئین زهرا؛

۸۰۰ قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه شدند

در سال ۹۵ بیش از ۸۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار تحت پوشش واکسیناسیون هاری قرار گرفت که این میزان در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته (۵۴۰ قلاده) افزایش۵۰ درصدی داشته است.

۸۰۰ قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه شدند
دکتر مهدی مهرزاده رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بوئین زهرا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: هاری یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است که در صورت ابتلا جمعیت انسانی احتمال مرگ و میر بالاست.

وی افزود: هاری یکی از بیماری‌های کشنده و مشترک بین انسان و دام است که عامل آن ویروس بوده و با تهاجم به دستگاه عصبی مرکزی پستانداران موجب بروز علائمی همچون ترس از آب و نور، حالت تهاجمی، ریزش بزاق از دهان، بلع دردناک، گیج بودن، تلو‌تلو خوردن، تشنج و نهایتاً مرگ می‌شود.

این مسئول اذعان کرد: راه‌های سرایت هاری اغلب از طریق گزیدگی توسط حیوانات هار و تماس زخم و خراش‌های جلدی با بزاق آلوده است.

دکتر مهرزاده خاطرنشان کرد: اهمیت بیماری هاری در احتمال كشندگي بالا، قابل‌درمان نبودن پس از ظهور علائم باليني و تلف شدن بيمار است، لذا اساس مبارزه با بیماری، جلوگیری از نزدیک شدن افراد بخصوص کودکان به سگ‌های ولگرد، جمع‌آوری و دفن بهداشتی زباله و واکسیناسیون و قلاده زدنیجمعیت گوشتخواران اهلی است.

وی تصریح کرد: در سال 95 بیش از 800 قلاده سگ صاحب‌دار تحت پوشش واکسیناسیون هاری قرار گرفت که این میزان در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته (540 قلاده) افزایش50 درصدی داشته است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بوئین زهرا، آگاه ساختن عموم مردم از خطرات ابتلا به بیماری هاری و آموزش اقدامات پیشگیرانه را از مهمترین عوامل کاهش چشمگیر وقوع این بیماری برشمرد.

وی تصریح کرد: شهروندان باید هر نوع گزش از سوی حیوانات به ویژه گربه و سگ را بلافاصله به شبکه بهداشت اطلاع داده و برای اقدامات درمانی و پیشگیرانه از جمله تزریق واکسن هاری به مراکز درمانی مراجعه کنند.

این مسئول در پایان گفت: همچنین شهروندان در صورت مشاهده علائم اشاره شده در سگ و یا سایر حیوانات خونگرم اهلی و وحشی، از طریق مراجعه حضوری و یا ارسال پیامک به سامانه پیامکی 50001512 و یا تماس با شماره 1512، مراتب را به اداره دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان