۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین اخراج ۴۰ نفر از کارگران شرکت زرین پران در شهرستان آبیک
کد خبر: ۲۲۴۷۲۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۲۰ ساعت: ۸:۳۶ ↗ لینک کوتاه

پس از تعویق پنج ماهه پرداخت حقوق صورت گرفت؛

اخراج ۴۰ نفر از کارگران شرکت زرین پران در شهرستان آبیک

پس از تعویق ۵ ماهه پرداخت حقوق، شرکت زرین‌پران ۴۰ نفر از کارگران خود را اخراج کرد.

 اخراج ۴۰ نفر از کارگران شرکت زرین پران در شهرستان آبیک
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، شرکت زرین پران شهرستان آبیک یک واحد تولیدی است که ۲ سال پیش در دهه فجر با حضور استاندار سابق قزوین، فرماندار اسبق شهرستان آبیک و سایر مسئولان افتتاح شد.

متأسفانه با گذشت تنها کمتر از ۲ سال از افتتاح این پروژه، امروز کارگران شرکت زرین‌پران البرز ۵ ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند و ۵۰ نفر نیز از ترکمن‌ها در شیفت شب شرکت مشغول به کار هستند، که بیمه برای آن‌ها رد نشده است و تنها عده‌ای محدود بیمه دارند.

گفتنی است این شرکت به اسم قشلاق نام خورده است و از مزیت‌های قشلاق استفاده می‌کنند، اما از نیروی غیر بومی استفاده می‌کنند که جای سوال دارد.

کشتارگاه صنعتی زرین پران البرز در دهه فجر سال ۹۳ در مساحت ۳۳ هزار مترمربع و زیربنای هشت هزار مترمربع با ظرفیت تولید ۷۹ تن گوشت مرغ در روز و با اعتباری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد ریال و ۱۵۰ نفر اشتغال جدید در شهرستان آبیک افتتاح و به بهره برداری رسید.

در فرهنگ کارگری، واژه اخراج، پتک سنگینی است که بر سر کارگر کوبیده می‌شود و کارفرما می‌تواند به راحتی این پتک را بر سر کارگران خود حتی بدون هیچ دلیلی بکوبد.

همزمان با احداث کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی متفاوت مشکلی تحت عنوان عدم توجه به قشر کارگری به وجود آمد به گونه‌ای که صاحبان این صنایع ماه‌ها از دادن حقوق به کارکنانشان امتناع کرده و در صورت اعتراض کارگران با بهانه‌های متفاوت اقدام به اخراج می‌کردند.

در این بین آسیب‌پذیرترین قشر، کارگران و خانواده‌های آن‌ها هستند که به واسطه‌ی بی‌توجهی و بی‌مهری مسئولین در بدترین شرایط معیشتی قرار می‌گیرند تا جایی که جهت تامین مایحتاج روزانه خود دست به دامان مراکز خیریه می‌شوند.

در نزدیکی شرکت زرین پران اولین چیزی که از حفره چشم‌ها تا عمق مغز و قلبت رسوخ می‌کند چهره‌های غمزده کارگرانی است که خاموش و پاکشان از در بزرگ کارخانه وارد می‌شوند گویی در حال دیدن صحنه تراژیک یکی از فیلم‌های دوران سینمای صامت و سیاه و سفید هستی یا آن همه مرد بخشی از کابوسی هستند که دلت می‌خواهد هرچه زودتر با تابش اولین اشعه‌های خورشید برای همیشه فراموشش کنید.

پس از آن که کارکنان شرکت زرین پران که در ضلع جنوبی قشلاق، روستای یعقوب آباد در شهرستان آبیک واقع شده است از عدم پرداخت حقوق خود اعلام نارضایتی کردند؛ در تازه‌ترین اقدام حدود ۴۰ نفر از کارگران این شرکت تعدیل شده و بر بیکاران این شهرستان اضافه شد.

به گفته برخی از کارگران این شرکت تعویق پرداخت حقوق از سوی مدیریت شرکت موجب نگرانی و ایجاد مشکلات اقتصادی برای آنان شده و حالا هر لحظه بیم آن دارند که از کار بیکار شوند.

این کارگران ورود مسئولان شهرستان آبیک از جمله فرماندار و مسئولان استانی از جمله استاندار را برای رفع نگرانی‌ها و مشکلات این قشر زحمتکش را خواستارند.

مدیریت این شرکت به دنبال احداث یک شرکت دیگر در شهرستان آبیک بوده و مسئولان در پی پرداخت تسهیلات و تسهیل در صدور مجوزهای لازم برای راه‌اندازی آن می‌باشند.

کارکنان شرکت زرین پران که در ضلع جنوبی شهرک قشلاق، روستای یعقوب آباد در شهرستان آبیک واقع شده است از عدم پرداخت حقوق خود اعلام نارضایتی می‌کنند.

به گفته برخی از کارگران این شرکت تعویق پرداخت حقوق از سوی مدیریت شرکت موجب نگرانی و ایجاد مشکلات اقتصادی برای آن‌ها شده است.

یکی از کارگران این شرکت در گفت وگو با خبرنگار نگاه آبیک؛ گفت: سال‌های گذشته اوضاع به این میزان بد نبود. ماهی۳۵۰ هزار تومان کفاف سطح توقع‌ پایین‌مان را می‌داد؛ با همین میزان اجاره خانه خود را پرداخت می‌کردیم و خرج زندگیمان نیز تامین می‌شد.

وی افزود: سالی یک بار نزدیک عید با زن و بچه‌هایمان بازار می‌رفتیم و لباس و میوه و آجیل می‌خریم و همین پذیرای ساده‌ خانه ما در روزهای دید و بازدید سال نو بود.

یکی دیگر از کارگران که به دلیل‌های نامعلوم به همراه ۴۰ نفر از شرکت زرین پران بعد از ۵ ماه حقوق نگرفتن اخراج شدند، در گفت وگو با خبرنگار نگاه آبیک؛ گفت: معلوم نیست که چرا آقایان سکوت کرده‌اند و ‏فکری به مشکل این کارخانه با قدمت ۵۸ سال و درد ما کارگران نمی‌کنند.

وی افزود: آیا آنها حاضرند که به جای ما برای ‏چند سال، حقوق‌های خود را با تاخیرهای چند ماهه بگیرند و حتی از پرداخت اجاره خانه و تهیه جهیزیه دختران ‏دم بخت خود ناتوان باشند و آن وقت، شرمنده خانواده شان شوند؟
این کارگر اخراجی در پایان متذکر شد: مشکلات مالی که هر روز بیشتر می‌شود و در این میان کارگران بیشتر از همه رنج می‌برند و سختی می‌کشند.

یکی دیگر از کارگران شرکت زرین‌پران با اشاره به اینکه من علاوه بر تأمین مخارج خانواده خود مخارج خانه پدرم را نیز تأمین می‌کردم، عنوان کرد: ما حقوق خود را می‌خواستیم که حق ماست اما کسی پاسخگو نیست و به مشکلاتی که در زمینه دریافت نکردن ۵ ماه حقوق برایمان به وجود آمده؛ فکر نمی‌کنند حالا هم که بدون هیچ دلیلی ما را اخراج کردند.

وی با تأکید بر اینکه ما کارگران خواستار پیگیری مشکل اشتغال خود و بازگشت به کار و دریافت حقوق عقب افتاده خودمان هستیم، تصریح کرد: کارگرانی مانند من اینقدر توان ندارند تا شکایت خود را به یکی از شعب دیوان عدالت اداری برسانند تا شاید در دیوان عدالت اداری امیدی به بازگشت به کار ایجاد شود.

این کارگر اخراجی در پایان با اشاره به اینکه پنج ماه سکوت همراه با صبر برای ما نتیجه‌ای جز اخراج نداشت، متذکر شد: چرا کسی به فکر ما نیست. ۵ ماه است که من حتی نتوانستم نانی بر سر سفره خانواده خود ببرم.

یکی دیگر از کارگران شرکت زرین‌پران نیز در گفت وگو با خبرنگار نگاه آبیک؛ با بیان این‌که ترس از اخراج موجب شده است تا کارگران نتوانند مطالبات خود را فریاد بزنند، عنوان کرد: به همین علت مجبوریم بسوزیم و بسازیم و در برابر مطالبات به حق خودسکوت اختیار کنیم تا ما را اخراج نکنند. آنها بی‌دلیل تعدادی از نیروهای خوب و زحمت‌کش را بیرون کردند.

وی با تأکید بر اینکه اگر مدیران و شما آقای رئیس‌جمهور اگر یک ماه حقوق نگیرید چه می‌شود، خاطرنشان کرد: ما نه حقوق نجومی می‌خواهیم و نه چیز دیگر ما فقط می‌خواهیم همان حقوق معوقه کارگری خودمان ۵ پرداخت شود و ما را به کار خود بازگردانند.
انتهای پیام/2002
منبع: نگاه آبیک

دیدگاه ها

علی محمد گنجی / ۰۳ اسف ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰

با سلام خبر اخراج کارگران شرکت زرین پران بنده را بسیار متاثر کرد. خصوصاً که بنده از طلبکاران شرکت هستم و این شرکت در حال حاضر صرفا در بانگهای سپه و توسعه تعاون بیش از 82 فقره چک برگشتی به مبلغ بیش از سه میلیارد تومان دارد که علیرغم توان مالی حاضر به پرداخت آن نیستند و در حال خرید ملک و املاک با پول دیگران می باشند. بدیهی است این تعداد چک برگشتی و بدهی نه به منزله رکود کار و یا مشکلات مالی است بلکه به نظر میرسدکلاهبرداری بزرگی در حال انجام می باشد که اقدام سریع مسئولین و مدعی العموم را می طلبد

حسین احدی / ۰۳ ارد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰

با سلام قصد ندارم مطلبی طولانی بنویسم فقط به دو نکته اشاره میکنم 1 - دوستانی که مطرح میکنن مسئولین شرکت زرین پران البرز در حال خرید و فروش ملک با پول مردم هستند اگر مدارکی دارند برای وب سایت های خبری ارسال کنند تا منتشر شود . 2 - مسئولین شرکت زرین پران البرز در حال واگذاری املاک شخصیشان که از دهه های قبل در اختیار داشتند به کسانی که از این شرکت طلب دارند هستند . بهتر است بدانیم اگر قصد کلاه برداری داشتند 5 سال عمر و سرمایه خود را صرف ساخت این مجتمع نمیکردند تا به تولید و اشتغال کشور کمک کنند .
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان