۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین خواب‌آلودگی از عوامل مهم وقوع تصادفات مرگبار/ نامگذاری "روز جهانی خواب اطفال" برای نخستین بار در کشور
کد خبر: ۲۱۵۷۷۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۱۲ ساعت: ۱۳:۲۲ ↗ لینک کوتاه

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خبر داد:

خواب‌آلودگی از عوامل مهم وقوع تصادفات مرگبار/ نامگذاری "روز جهانی خواب اطفال" برای نخستین بار در کشور

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد تصادفات مرگبار ناشی از خواب آلودگی است، گفت: با توجه به اهمیت مشکل اختلالات خواب در کودکان، امسال برای نخستین بار روز جهانی خواب اطفال در مهر ماه تعریف شده که اعلام می‌شود.

خواب‌آلودگی از عوامل مهم وقوع تصادفات مرگبار/ نامگذاری "روز جهانی خواب اطفال" برای نخستین بار در کشور
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ، دکتر خسرو صادق‌نیت، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت صبح امروز(دوشنبه) در سمینار بیماری‌های تنفسی در خواب که در سالن اجتماعات بیمارستان قدس قزوین برگزار شد، اظهار کرد: براساس تحقیقات دانشمندان در زمینه مکشوفات علم خواب، خواب رویا یا عمیق در احساس سرحالی و نشاط فرد در صبح بسیار موثر است.
وی افزود: اگر می‌خواهیم بیداری خوب و بانشاطی داشته باشیم باید خواب شب راحتی داشته باشیم که دارای دو ویژگی مهم مدت زمان و کیفیت مناسب است.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: مدت زمان خواب هر فرد بالغ 7.5 تا 8.5 ساعت است که البته کیفیت این ساعات از خواب نیز بسیار حائز اهمیت است به عبارتی حداقل ۵۰ درصد خواب فرد باید خواب سنگین و رویا باشد.
وی در ادامه تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهند آمار تصادفات و خطاهای پزشکی و شغلی پس از شیفت شب رزیدنت‌ها به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد که این امر حاکی از اهمیت داشتن خواب مناسب با کیفیت مطلوب است.
صادق نیت عنوان کرد: اختلالاتی که در طی خواب رخ می‌دهند همچون بیماری‌های تنفسی در خواب و شب کاری از عوامل مهم بر هم زدن کیفیت و کمیت خواب است که بر اساس مطالعاتی که بر روی پرستاران انجام شده بیش از ۷۰ درصد پرستاران شیفت شب دارای اختلالات خواب هستند لذا با توجه به عوارض و تبعات فراوان این مشکل باید توجه ویژه‌ای به این امر داشت.

۸۰ تا ۸۵ درصد اختلالات خواب دیر تشخیص داده می‌شوند

وی بیان کرد: ۸۰ تا ۸۵ درصد افراد دارای اختلالات خواب از جمله اختلالات تنفسی حین خواب در کشورهای پیشرفته دیر تشخیص داده می‌شوند زیرا بسیاری از این افراد شرح حال کامل و درستی از وضعیت خود برای پزشکان ارائه نمی‌دهند و برخی خواب آلودگی خود در طول روز را ناشی از افسردگی و یا کسالت تصور می‌کنند.
متخصص طب کار خاطرنشان کرد: این بیماری جزء بیماری‌های مغفول است و برخلاف بسیاری از تصورات نادرست خروپف علامت بیماری و خفگی است در حالیکه بسیاری از افراد این عمل را ناشی از خواب عمیق فرد می‌دانند‌ بنابراین پزشکان باید به شرح حال بیماران توجه کنند.
وی اختلالات تنفسی در مردان را بیش از زنان عنوان کرد و ادامه داد: خروپف یکی از شایع‌ترین و مهمترین علائم در اختلالات تنفسی است که بیان شرح حال فرد در هنگام خواب توسط اطرافیان بسیار حائز اهمیت است که اختلالات تنفسی در مردان ۲۵ درصد و در زنان بین ۸ تا ۱۰ درصد است.
صادق نیت تصریح کرد: این مشکل، شایع و پرعارضه است که اختلال در بیداری تا در شرایط جدیتر دیابت، فشار خون و حتی سکته‌های قلبی و مغزی از عوارض این بیماری به شمار می‌آیند.
وی عنوان کرد: نکته مهم در این بیماری این است که اگر به موقع و درست تشخیص داده شود می‌توان به راحتی این بیماری را درمان و به سهولت از عوارض بعدی ناشی از آن پیشگیری کرد.
متخصص طب کار با بیان اینکه بر اساس آخرین آمارها حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد تصادفات مرگبار ناشی از خواب آلودگی است، اضافه کرد: رانندگان حرفه‌ای باید هر دو سال یکبار معاینه شوند که این کار بیش از ۵ سال است که به لحاظ کمی در کشور ما انجام می‌شود اما به لحاظ کیفی دارای اشکالات عمده‌ای است.
وی عنوان کرد: با توجه به اهمیت مشکل اختلالات تنفسی در خواب کودکان و تاثیر آن در رشد جسمی و عقلی آنها، امسال برای نخستین بار یک روز با عنوان روز جهانی خواب اطفال تعریف شده که در مهرماه اعلام می‌شود که امیدوارم این موضوع شروع خوبی در بحث اختلالات خواب اطفال توسط دانشمندان، پزشکان و اساتید کشور باشد.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان