۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین کتاب جاده ابریشم در گذرگاه سرزمین قزوین منتشر شد
کد خبر: ۲۱۴۸۳۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۶/۳ ساعت: ۱۵:۵۶ ↗ لینک کوتاه

عضو کمیته علمی اجلاس شهرداران جاده ابریشم:

کتاب جاده ابریشم در گذرگاه سرزمین قزوین منتشر شد

عضو کمیته علمی اجلاس جهانی شهرداران جاده ابریشم گفت: کتاب جاده ابریشم در گذرگاه سرزمین قزوین به قلم رسانا حشمتی‌پور، به سفارش شهرداری قزوین ویژه یازدهمین اجلاس شهرداران جاده ابریشم منتشر شد.

کتاب جاده ابریشم در گذرگاه سرزمین قزوین منتشر شد
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر  صبح قزوین ، کشاورز صفيئي، عضو کمیته علمی اجلاس جهانی شهرداران جاده ابریشم اظهار کرد: به گواه تاريخ و آثار سياحان، جهانگردان و مورخان در قالب سفرنامه  سرزمين ايران گره گاه و کانون راه‌ها و جاده‎هاي بازرگاني از گذشته‌هاي دور تاکنون بوده است و يکي از اين مسيرها که از کشور چين آغاز و در مشرق زمين تا اسپانيا و پرتقال در غرب امتداد مي يافته است و بخش اعظمي از مسير را از سرزمين پهناور ايران مي گذرانده، جاده ابريشم بوده است.

وی تصريح کرد: اين جاده نه تنها با خود کالا، توليدات و محصولات سرزمين هاي ديگر را به ارمغان داشته، بلکه غني از فرهنگ، علم، دانش و نيروهاي متخصص در حوزه هاي مختلف بوده است.

رسانا حشمتي پور، نويسنده کتاب حاضر در اين باره نيز گفت: در کتاب "جاده ابريشم در گذرگاه سرزمين قزوين" سعي بر پرداختن به موضوع جاده ابريشم و اثبات نقش تاريخي شهر قزوين و موقعيت ويژه آن در اين کريدور ارتباطي بزرگ، شده است.

 حشمتي‌پور با اشاره به ويژگي هاي خاص شهرهاي در مسير جاده ابريشم افزود: برخي از شهرهاي اين مسير موقعيت انشعابي را ايفا مي کرده اند و همين عنصر اهميت شهر قزوين را در اين جاده افزايش داده است.

وي با عنوان نام "جاده ابريشم" در اين گذرگاه تاريخي خاطر نشان کرد: به دليل مبادلات کالاهاي مختلف در اين مسير، به ويژه پارچه ابريشم که کالاي هميشگي و مورد توجه در عرضه و تقاضا بوده است و نام اين جاده در گذر زمان به جاده ابريشم تغيير کرده است.

نويسنده کتاب با اعلام اهميت شهر قزوين در جاده ابريشم تصريح کرد: شهر قزوين به دليل ماهيت تاريخي و وجود کاروانسراهاي متعدد به عنوان پديده اي در مسير، داراي ويژگي منحصر بفرد نسبت به ساير شهرهاي اين کريدور ارتباطي بوده و با توجه به افزايش توليد پارچه ابريشم در شهرهاي شمالي ايران، مرکز عرضه اين محصول شهر قزوين به دليل تلاقي آن با جاده ابريشم بوده است.

وي با اعلام همکاري و نظارت دکتر ناصر تکميل همايون در تدوين و انتشار اين کتاب، در پايان افزود: در مجموعه مقالات ارائه شده در دومين اجلاس جاده ابريشم، دبير کل يونسکو به حضور تأثير گذار کشور ايران در نقشه هاي جغرافيايي اوراسيا اشاره کرده که با معرفي تمدن و ارزش هاي فرهنگي اين کشور به تأثير بسزاي آن بر ديگر تمدن هاي قاره اوراسيا اذعان مي‌کند. 

عليرضا خزائلي، معاون برنامه ريزي و توسعه و رئيس کارگروه گردشگري شهرداري قزوين در ادامه اظهار کرد: کتاب "جاده ابريشم در گذرگاه سرزمين قزوين" به دو زبان فارسي و انگليسي، در تيراژ 500 جلد به سفارش شهرداري قزوين ويژه يازدهمين اجلاس شهرداران جاده ابريشم منتشر شده است و بعد از برگزاري اين اجلاس، مجددا براي عرضه به عموم شهروندان منتشر خواهد شد.

رئيس کارگروه گردشگري شهرداري قزوين با اشاره به اهميت معرفي جاده ابريشم به شهروندان شهرهاي عضو اجلاس گفت: شهرداري قزوين با انتشار اين کتاب سعي بر معرفي صحيح نقش قزوين در مسير جاده ابريشم دارد و با استناد به منابع غني فرهنگي و تاريخي و استفاده از نظرات کارشناسان و مورخان داخلي و بين المللي در تلاش براي  معرفي اين شهر به جهان مي باشد.
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان