۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین دم خروس غربیها در دست اردوغان
کد خبر: ۱۱۵۶۹۲ نویسنده: سعیده خدادادبیگی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱۲ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

صداقت غرب در بوته نقد

دم خروس غربیها در دست اردوغان

روابط اقتصادی بین روسیه و ترکیه بسیار گسترده است اما بعد مهمتر آن تاثیر این واقعه بر ابعاد روابط نظامی بین این دو کشور است و مسلما روس ها می‌دانند اگر این حمله را بی پاسخ بگذارند به معنی مجوزضمنی برای تشدید حملات ناتو به روسیه در خاک سوریه خواهد بود.

دم خروس غربیها در دست اردوغان
به گزارش صبح قزوین _سعیده خدادادبیگی
 
ترکیه جنگنده سوخو24 روسیه را مورد هدف قرار داد.این هواپیما درحالی که در حال انجام عملات علیه داعش بود در عمق یک کیلومتری خاک سوریه هدف جنگنده‌های ترکیه قرار گرفت.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که این حادثه به مثابه خنجری بود که تروریست‌ها از پشت به ما وارد کردند. وزارت دفاع روسیه هم اعلام کرد که تصاویر ماهواره‌ای تایید می‌کند که این جنگنده وارد حریم هوایی ترکیه نشده و در خاک سوریه مورد هدف قرار گرفته است.
پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو روز گذشته در رابطه با این موضوع نشستی را برگزار کرد.حال باید دید که این اقدام آیا سهوا انجام شده یا یک اقدام برنامه ریزی شده توسط ناتو و آمریکا بوده است.
نمی‌توان گفت تصمیم چنین اقدامی در لحظه گرفته شده چون فرماندهان نظامی ترکیه می‌دانند که چنین اقدامی می‌تواند تبعات شدید منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را به همراه داشته باشد بنابراین قطعا این عمل از پشتوانه مشورتی برخوردار بوده است.
زمانی که روسیه تصمیم گرفت با حضور نظامی در سوریه ورق بازی را در این کشور تغییر دهد عملا ابتکار نظامی را در این منطقه به دست گرفت. روسها می‌خواستند با انجام عملیات نظامی صحنه عملیات سیاسی را هم به دست بگیرند و شاهد بودیم بعد از حضور روسیه در سوریه بحث‌ها درمورد کناره گیری بشار اسد از قدرت بسیار کمرنگ‌تر شد و طرفین مخالف قبول کردند در اجلاس وین شرکت کنند. این موضوع چندان خوشایند ترکیه نبود و طبیعی است درصدد تغییر نتیجه بازی به نفع خود برآید.
ترکیه ادعا می‌کند حمله به جنگنده سوخو24 دفاع از تمامیت ارضی بوده و آن چیزی که رخ داده اقدام علیه هیچ کشوری نبوده‌ و تصور می‌کند با این ادعا می‌تواند روسیه را توجیه کرده و پاسخی منطقی برای فروکش کردن خشم این کشور ارائه کند.
قطعا این توجیه منطقی به نظر نمی‌رسد زیرا روس‌ها با اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها وارد گفتگو شدند و سعی کردند عملیات‌های هوایی‌شان را با هم هماهنگ کنند. ترکیه هم در میان گروههای ائتلاف غربی قرار داشته و از این هماهنگی‌ها اطلاع دارد ضمن اینکه جنگنده‌های روسیه حتی اگر سهوا هم وارد خاک ترکیه شده باشند تهدیدی برای این کشور محسوب نمی‌شوند و نیازی به اعمال این نوع برخوردهای خشونت آمیز نیست.
از طرفی اگر قرار است یک ائتلاف رسمی و بین المللی برای مقابله با داعش تشکیل شود لاجرم ترکیه هم طبق ادعای خود عضوی از این ائتلاف خواهد بود و حق ندارد با کشور دیگری که آنهم هدفی جز مقابله با تروریسم ندارد چنین برخوردی داشته باشد.
این ماجرا در روابط روسیه و ترکیه شکاف عمیقی ایجاد خواهد کرد و روسیه با برخورد شدید دیپلماتیک و قطع بسیاری از روابط اقتصادی خود از جمله انتقال گاز روسیه به ترکیه، این کشور را در بحران شدیدی فرو خواهد برد زیرا روسیه در معادلات منطقه‌ای و جهانی بسیار تاثیرگذار است. اما ناتو از هیچ اقدامی برای تحت فشار قرار دادن روسیه جهت کناره گیری از کمک به دولت و ملت سوریه فروگذار نخواهد کرد.
تا قبل از ورود روسیه، صحنه مبارزه با داعش شفاف نبود. غربی‌ها ادعا می‌کردند که با هواپیماهای خود مواضع داعشی‌ها را در سوریه و عراق هدف قرار می‌دهند اما آن چیزی که ما عملا در این ماجرا شاهد بودیم این بود که داعش در حال قدرت گرفتن و افزایش توانمندی‌های خود بود.روسیه این وضعیت را تغییر داد و صداقت کشورهای مدعی مبارزه با داعش را در بوته نقد قرار داد.
غربی‌ها سعی کردند در ابتدای کار مخالفت جدی با مواضع روسیه در مبارزه با داعش نداشته باشند زیرا افکار عمومی جامعه نسبت به عملکرد روسیه در سوریه خوشبین بود. اقدامی که دو روز گذشته توسط ترکیه رخ داد نشان داد که غرب چندان در ادعای تروریست ستیزی خود صادق نیست و اگر مواضع خود را در خطر ببیند حتی مقابله هم خواهد کرد.
ترکیه بعد از این اقدام سعی کرد مسئله را با ناتو مطرح کند در حالی که به عقیده پوتین ترکیه باید این موضوع را با روسیه مطرح می‌کرد. بعد از اقدام ترکیه، ناتو اعلام نشست فوق العاده کرد. ترکیه سعی کرد ناتورا در این ماجرا شریک کند زیرا معتقد است تقابل روسیه با ناتو شرایط را برای روسیه سخت‌تر خواهد کرد اما بعید به نظر می‌رسد تیری که ترکیه رها کرده به هدف اصابت کند.
ترکیه و سوریه پس از فروپاشی شوروی روابط خوبی بخصوص در زمینه اقتصادی داشته‌اند و این مبادلات سالانه به 40 میلیارد دلار می‌رسد که رقم قابل توجهی است. روسیه دومین شریک تجاری ترکیه و ترکیه هشتمین شریک تجاری روسیه است. حجم قابل توجهی از گردشگران روسی هر ساله به ترکیه می‌رفتند که کمک بزرگی به اقتصاد ترکیه بود. ضمن اینکه پس از بحران اوکراین خط لوله گازی که قرار بود به اروپا برسد به ترکیه منتقل و حتی توافق شد تا سال 2023 حجم روابط به 100 میلیارد دلار برسد که اتفاق اخیر روی تمام این وقایع تاثیر خواهد گذاشت.
روسیه و ترکیه اخیرا قرارداد بسیار بزرگی را در زمینه احداث یک خط لوله گازی به جای خط لوله گازی جریان جنوبی امضا کرده بودند که قرار بود گاز روسیه را از طریق دریای سیاه و خاک ترکیه به یونان و از آنجا به نقاط مختلف اروپا برساند.
روابط اقتصادی بین روسیه و ترکیه بسیار گسترده است اما بعد مهمتر آن تاثیر این واقعه بر ابعاد روابط نظامی بین این دو کشور است و مسلما روس ها می‌دانند اگر این حمله را بی پاسخ بگذارند به معنی مجوزضمنی برای تشدید حملات ناتو به روسیه در خاک سوریه خواهد بود. پیش بینی می‌شود روسیه به اقدام نظامی دست بزند.
انتهای پیام/6001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان