۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین برگزاری فینال انتخابی شطرنج بانوان کشور در آذرماه/ دوره‌های مربیگری و داوری درجه ۳ به میزبانی قزوین برگزار خواهد شد
کد خبر: ۱۰۵۲۱۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

رئیس هیئت شطرنج استان قزوین اعلام کرد

برگزاری فینال انتخابی شطرنج بانوان کشور در آذرماه/ دوره‌های مربیگری و داوری درجه ۳ به میزبانی قزوین برگزار خواهد شد

رئیس هیئت شطرنج استان قزوین گفت: فینال انتخابی مرحله اول بانوان کشور در آذر ماه و همچنین دوره‌های مربیگری درجه ۳ و داوری درجه ۳ در مهر و آذرماه به میزبانی قزوین برگزار خواهد شد.

برگزاری فینال انتخابی شطرنج بانوان کشور در آذرماه/ دوره‌های مربیگری و داوری درجه ۳ به میزبانی قزوین برگزار خواهد شد

یارویس مسکینی، رئیس هیئت شطرنج استان قزوین، در خصوص عملکرد این هیئت در مصاحبه با خبرنگار ورزشی صبح قزوین اظهار کرد: هیئت شطرنج در سال های اخیر فعالیت‌های خوب و چشمگیری داشته است. استان قزوین از لحاظ برگزاری مسابقات کشوری جزو استان‌های برتر محسوب می شود.

وی در خصوص برگزاری مسابقات توضیح داد: امسال مسابقاتی از قبیل مسابقات جام نوروز برای دومین سال، مسابقات شهید رجایی برای پنجمین بارو جام دهخدا برای دومین بار برگزار شد. همچنین مسابقات ویژه‌ای به نام مسابقات قهرمانی استان، لیگ بزرگسالان و نوجوانان و مسابقات رده‌های سنی استان جهت انتخابی قهرمانی کشور بصورت مستمر در سطح استان برگزار شد. از دیگر مسابقات می‌توان به جام‌های کوچکتر تحت عنوان جام میرعماد اشاره کرد که هر ساله برگزار می‌شود و از فعالیت‌های مستمر استانی به شمار می‌رود.

رئیس هیئت شطرنج استان قزوین ادامه داد: در سال‌های اخیر توانستیم میزبانی‌های مهم کشوری از جمله مسابقات قهرمانی رده‌های سنی دختران کشور برای دو سال و مسابقات پیشکسوتان کشور بمنظور انتخابی تیم ملی آسیا برای 3 سال پیاپی را از آن خود کنیم.

وی افزود: در سال گذشته میزبان لیگ برتر بانوان کشور و جشنواره سراسری بانوان با عنوان انتخابی مرحله اول بانوان کشور در مرداد ماه بودیم که در آذر ماه امسال نیز، انتخابی فینال آن را میزبان خواهیم بود.

مسکینی بیان کرد: هر ساله در انتخابی تیم ملی هم در بانوان و هم در آقایان، یک نفر نماینده حضور پیدا می‌کند. امسال در مرحله اول در آقایان 2 نفر از قزوین به نام‌های مهرداد صداقتی و شاهین جوانی در بین 28 نفر اول قرار گرفته‌اند که امید می‌رود به مرحله فینال راه پیدا کنند. متاسفانه امسال در بانوان بدلیل بالا بودن سطح فنی مسابقات این امر میسر نشد اما چون قزوین میزبان فینال انتخابی مرحله نهایی است، یک نفر سهمیه به قزوین تعلق خواهد گرفت.

وی درخصوص فعالیت‌های انجام شده در این هیئت تشریح کرد: در کنار فعالیت‌های توضیح داده شده، برنامه‌های آموزشی بطور مستمر در هیئت و مدارس درحال برگزاری است. در ادامه این فعالیت‌ها، دوره‌های مربیگری و داوری در 2 سال اخیر برگزار شد. در مهر و آذرماه امسال نیز دوره‌های مربیگری درجه 3 و داوری درجه 3 به میزبانی قزوین برگزار خواهد شد.

این مسئول در مورد برگزاری مسابقات شطرنج اخیر در قزوین گفت: مسابقات اخیر با عنوان دومین دوره جام دهخدا با حضور 155 نفر از 20 استان در شهر قزوین با اسپانسر خصوصی برگزار شد.

وی در خصوص مکان‌های تمرین شطرنج‌بازان اذعان کرد: در چند سال اخیر با همکاری اداره ورزش‌و‌جوانان و رایزنی‌های مختلف در سطح استان، یک مکان برای شهرستان قزوین و یک مکان استاندارد برای هیئت استان درنظر گرفته شده است. همچنین برای هر شهرستان مکان مستقلی درنظر گرفته شده که آن‌ها در این زمینه فعالیت می‌کنند.

مسکینی اضافه کرد: استان قزوین از لحاظ تجهیزات و امکانات کشور جزو هیئت‌های اولیه کشور محسوب می‌شود. تجهیزات هیئت استان قزوین بصورتی است که می‌توانیم مسابقاتی با بیش از 600 نفر را بصورت همزمان برگزار کنیم. سالن 600 نفری نداریم اما مسابقاتی در حد 200 نفر را پاسخگو هستیم.

وی ابراز کرد: تیم ملی هیئت شطرنج از حداکثر 12 نفر، 8 بازیکن رسمی و 6 نفر ذخیره تشکیل شده است. درحال حاضر سطح مربیان برای سطوح مقدماتی و پایه به نسبت خوب است اما برای سطوح تخصصی مناسب نیست که در همین راستا 2 مربی از گیلان که از مربیان تیم ملی و بین المللی هستند، به خدمت گرفتیم. دلیل حضور این عزیزان در تیم، بالا بردن سطح فنی شطرنج‌بازان است.

رئیس هیئت شطرنج استان در مورد حمایت اداره ورزش‌و‌جوانان از این هیئت تصریح کرد: در سال‌های اخیر، ورزش کشور به سمت خصوصی‌سازی حرکت کرده، به همین دلیل این اداره نیز در این راستا قدم برداشته است. بدنبال جنبه های مثبت آن، واگذاری مکان‌های ما به سیستم‌های خصوصی از جنبه‌های منفی آن محسوب می‌شود که حمایت‌های اداره ورزش‌و‌جوانان نیز نسبت به این امر کمرنگ‌تر شده است. هیئت ما تعامل خوبی با این اداره داشته و باتوجه به این شرایط فعلا انتظاراتی نداریم و تا به امروز هرکمکی که خواستیم در حد توان خود انجام داده‌اند.

وی اظهار کرد: در رشته شطرنج به این صورت است که هر 3 یا 4 سال باید یک ارتقا در سطح داوران و مربیان صورت بگیرد. متاسفانه این امر در گذشته صورت نمی‌گرفت، از 3 سال گذشته این امر نهادینه شده و در حال انجام است. سال گذشته بدلیل خوب بودن میزبانی و برگزاری تعداد زیاد مسابقات به فدراسیون اعلام کردیم که داور نداریم و می‌خواهیم از امتیاز میزبانی استفاده کنیم و در قبال این امتیاز زمان ارتقا داوران را کاهش دهیم. با توجه به این امر توانستیم درجه تعدادی از مربیان و داوران را از درجه 3 به درجه 2 ارتقا دهیم که همین امر سبب شد تا 2 نفر از داوران بین‌المللی خود را اعزام کنیم که خوشبختانه یک نفر از آن‌ها در لیست داوران بین‌المللی قرار گرفته و دیگری تا 2 ماه دیگر به این لیست اضافه خواهد شد.

مسکینی در پایان درخصوص نیازمندی‌های این هیئت بیان کرد: از جمله این نیازمندی‌ها، ارتقا سطح مربیان و داوران است. این به این معنی است که داور و مربی بین‌المللی نداریم به همین دلیل جهت اعزام داور بین‌المللی یا میزبانی مسابقات متحمل هزینه‌هایی می‌شویم که این باید با تلاش و پیگیری‌های هیئت مرتفع شود.

 

 

انتهای پیام/7008

 


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان