۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین فقدان فعالیت آموزشی و پژوهشی مستمر در حوزه شعر و ادب استان/ قزوین شایستگی تبدیل شدن به قطب فرهنگی کشور را داراست
کد خبر: ۹۹۷۹۳ نویسنده: دکتر ناصر محسن نیا تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲۷ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

دانشیار گروه زبان و ادبیات دانشگاه بین الملل امام خمینی(ره):

فقدان فعالیت آموزشی و پژوهشی مستمر در حوزه شعر و ادب استان/ قزوین شایستگی تبدیل شدن به قطب فرهنگی کشور را داراست

دانشیار گروه زبان و ادبیات دانشگاه بین الملل امام خمینی(ره) قزوین گفت: قزوین با توجه به پتانسیل و ظرفیت بالایی که دارد با پشتیبانی متولیان فرهنگی از فضای ادبی و هنری آن می‌تواند به آن جایگاه علمی، ادبی و فقاهتی و هنری خود بازگردد و به پایتخت فرهنگی کشور تبدیل شود.

فقدان فعالیت آموزشی و پژوهشی مستمر در حوزه شعر و ادب استان/ قزوین شایستگی تبدیل شدن به قطب فرهنگی کشور را داراست
دکتر ناصر محسن نیا، دانشیار گروه زبان و ادبیات دانشگاه بین الملل امام خمینی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، در خصوص جایگاه استان قزوین در شعر و ادب فارسی اظهار کرد: استان قزوین یکی از ارکان بزرگ تاریخ، فرهنگ و مدنیت ایران است و این سابقه از لحاظ تاریخی به 4 هزار سال می‌رسد.
وی در ادامه افزود: البته از نظر اسناد مکتوب جایگاه ادبی استان قزوین 2 هزار سال می‌باشد که این جایگاه در گستره فرهنگ اسلامی- ایرانی نقش اساسی داشته است.
این استاد ادبیات با اشاره به پیشینه ادبی استان قزوین اذعان کرد: یکی از کتاب‌های صِحاح اهل سنت توسط اِبن ماجه قزوینی نوشته شده که جزء یکی از شش کتب روایی اهل سنت است.
وی ادامه داد: این مرد بزرگ در دوره 200 هجری قمری می‌زیسته و یکی از بزرگان اسلام در استان قزوین است که یکی از آثارش نیز در خصوص تاریخ و پیشینه قزوین می‌باشد.
محسن نیا ابراز کرد: همچنین در حوزه علم جغرافیا زکریای قزوینی یکی از کتاب‌های جغرافیای اسلامی را تالیف کرده که امروز به عنوان یکی از منابع علمی در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
امروز استان قزوین به دلایل عدیده جایگاه گذشته خود را در حوزه شعر و ادب فارسی ندارد
وی در ادامه به اساتید حوزه شعر و ادب استان اشاره کرد و گفت: حمدالله مستوفی علاوه بر تاریخ گزیده، کتابی به نام ظفرنامه به تقلید از شاهنامه فردوسی دارد بالغ بر 72 هزار بیت که هنوز بخش‌های بزرگی از آن چاپ نشده است.
دانشیار گروه زبان و ادبیات دانشگاه بین الملل امام خمینی(ره) با بیان اینکه در سال 910 هجری میرزا شاجعان قزوینی از بزرگان حوزه شعر فارسی در استان است بیان کرد: فخرالزمان قزوینی و کامی قزوینی، حافظ قزوینی، واعظ صابونی، وحید عمادالدوله در دوره صفوی فعالیت ادبی گسترده‌ای داشتند.
وی با بیان اینکه استان قزوین در دوره معاصر دارای هنرمندان برجسته‌ای بود عنوان کرد: در دوره معاصر نیز علامه رفیعی بالغ بر 160 اثر وزین علمی در حوزه‌های مختلف دارد، ملاعباس کیوان با 70 اثر در عرفان صاحب نظر بود که آثارش در استان مورد غفلت واقع شده است.
این استاد ادبیات علامه دهخدا را یکی از ارکان حفظ و پاسداشت لغت و ادب فارسی برشمرد و تصریح کرد: امروز در دانشگاه تهران بخش وسیعی از بودجه آن به پژوهش این لغتنامه اختصاص داده می‌شود که این موضوع برای استان قزوین باعث افتخار است.
وی در ادامه اضافه کرد: حضور نسیم شمال و عارف قزوینی در کنار علامه دهخدا عامل تقویتی جایگاه ادب و شعر فارسی بود و همچنین عارف قزوین در خصوص غزل سیاسی در دوره مشروطه غوغا به پا کرد.
محسن نیا با بیان اینکه امروز استان قزوین به دلایل عدیده جایگاه گذشته خود را در حوزه شعر و ادب فارسی ندارد اذعان کرد: از اوایل حکومت پهلوی دوم با اعمال سیاستی و به واسطه نزدیکی قزوین به پایتخت، این شهر به حیاط خلوتی برای امور تجاری و صنعتی تبدیل شد تا نماد پیشرفت حکومت پهلوی باشد و در این دوران فرهنگ و ادب در استان کنار گذاشته شد.
وی افزود: در این دوران شهرک‌های صنعتی افزایش یافت و این موضوع زمینه ساز مهاجرت اقوام اصیل قزوینی از این شهر به خارج از کشور و حتی تهران و مهاجرت اقوام مختلف دیگر به قزوین شد.
راه‌اندازی بنیاد قزوین شناسی برای استان نیاز ضروری است
این استاد ادبیات ادامه داد: اختلاط نژادها و بهم خوردن ترکیب جمعیتی در 70 سال اخیر، زمینه‌ای برای اُفول جایگاه فرهنگی، تاریخی، ادبیات و هنرهای سنتی قزوین شد.
وی یادآور شد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با اینکه متولیان این شهر تلاش خود را برای حفظ جایگاه استراتژیک این استان و نجات از وابستگی به مناطق دیگر کردند اما امروز متاسفانه این موقعیت فرهنگی در حدی که قزوین شایسته آن می‌باشد، حاصل نشده است.
دانشیار گروه زبان و ادبیات دانشگاه بین الملل امام خمینی(ره) تاکید کرد: البته امروز اساتیدی چون استاد حکیم همایون، دکتر دبیرسیاقی و دکتر اشراقی تلاش فراوانی برای حوره فرهنگ و ادب فارسی کرده‌اند اما رنگ و جلای این حوزه قابل مقایسه با گذشته این استان نیست.
وی گفت: مدتی پیش به استاندار و امام جمعه استان پیشنهادی برای راه‌اندازی بنیاد قزوین شناسی را دادم تا با فعال شدن این حوزه جایگاه ادب فارسی تقویت شود، همچنین چاپ دایرة المعارف قزوین که اشاره به سابقه فرهنگی و هنری قزوین داشته باشد برای افزایش آگاهی نسل امروز ضروری است.
محسن نیا بیان کرد: در حال حاضر فعالیت آموزشی و پژوهشی مستمری در حوزه ادب و شعر در استان وجود ندارد و حمایت قوی از سوی متولیان هنری و ادبی در این بخش دیده نمی‌شود.
وی ابراز کرد: قزوین با توجه به پتانسیل و ظرفیت بالایی که دارد با پشتیبانی متولیان فرهنگی از فضای ادبی و هنری آن می‌تواند به آن جایگاه علمی، ادبی و فقاهتی و هنری خود بازگردد و به پایتخت فرهنگی کشور تبدیل شود.
این استاد ادبیات در پایان تصریح کرد: استان قزوین باید در کنار رشد صنعتی و تجاری خود به هویت فرهنگی و تاریخی خود برگردد و به طور یقین شایستگی تبدیل شدن به قطب فرهنگی کشور را داراست.
انتهای پیام/2002


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان