۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین انتقاد وزیر بهداشت از تولید خودروی غیر استاندارد و افزایش تصادفات/ تلاش برای راه‌اندازی سازمان اورژانس
کد خبر: ۹۸۸۳۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲۶ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

در مراسم چهلمین سال تأسیس اورژانس پیش بیمارستانی مطرح شد

انتقاد وزیر بهداشت از تولید خودروی غیر استاندارد و افزایش تصادفات/ تلاش برای راه‌اندازی سازمان اورژانس

وزیر بهداشت با تأکید بر لزوم همکاری بین بخشی دستگاه‌ها در بخش بهداشت گفت: تولید خودروی غیراستاندارد سبب افزایش تصادفات شده و دغدغه‌ها در حوزه بهداشت را در کشور افزایش می‌دهد.

انتقاد وزیر بهداشت از تولید خودروی غیر استاندارد و افزایش تصادفات/ تلاش برای راه‌اندازی سازمان اورژانس
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در مراسم چهلمین سال تأسیس اورژانس پیش‌بیمارستانی خطاب به تکنیسین‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی که در مراسم حضور داشتند، اظهار داشت: به نظرم شغل شریف شما با جوانی و نشاط همراه بوده و آرام‌بخش برای ملت است که امیدوارم در این عرصه همیشه موفق باشید.

وی با اشاره به اینکه اورژانس یکی از افتخارات نظام سلامت و نیاز جدی ملت است، افزود: اورژانس پیش‌بیمارستانی کارنامه درخشانی در طول 40 سال گذشته دارد و موجب آسایش مردم در زمان نیاز شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما سیاست‌گذاران اعم از مجلس و دولت تلاش کرده‌ایم آنچه حق مردم در حوزه اورژانس بوده است را ادا کنیم البته هنوز با شرایط ایده‌آل فاصله وجود دارد و همه باید همت کنیم تا به شرایط ایده‌آل برسیم.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: جوانان عزیز و نیروهای انسانی در اورژانس پیش‌بیمارستانی بسیار فداکار هستند چرا که از جان خود می‌گذرند تا به سلامت مردم دست یابند.

وی با بیان اینکه مسئله تجهیزات، فضای فیزیکی و فناوری نیز باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: دسترسی به اورژانس نیز در کشور باید برای همه یکسان باشد کارهای خوبی در 10 سال گذشته انجام شده و در دست اقدام است و به نظرم راه‌اندازی طب اورژانس طی 15 سال گذشته نیز در تحول اورژانس کشور مؤثر بوده است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در حوزه اورژانس نسبت به گذشته سروسامان بیشتری یافته‌‌ایم، گفت: مجلس و دولت‌های گذشته نیز به این مسئله توجه داشته و 10 درصد بیمه شخص ثالث را به بیمارانی اختصاص داده‌اند که نیاز به این خدمات دارند همچنین همه بیمارستان‌ها مؤظف به پذیرش بیماران در حوزه اورژانس شده‌اند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به بازسازی ناوگان اورژانس ادامه داد: البته بهتر هم می‌شد در این زمینه فعالیت کرد و اقداماتی را به ویژه در اورژانس دریایی و هوایی انجام دهیم.

وی تأکید کرد: از نظر تجهیزات نیروی انسانی و منابع نسبت به شرایط ایده‌‌آل هنوز فاصله داریم و در رابطه با مسئله بهداشت و درمان دو نگاه در نزد سیاست‌گذاران وجود دارد.

وزیر بهداشت گفت:‌در نگاه اول برخی از سیاست‌گذاران معتقدند در حوزه درمان مردم هر چقدر که خرج کنیم چیزی نیست که بخواهیم به آن افتخار داشته باشیم و نگاه دوم این بود که برخی از سیاست‌گذاران معتقدند سرمایه کشور نیروی انسانی است و اگر افراد جامعه سالم باشد انواع توسعه اعم از توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و... میسر می‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه هر دو نگاه سیاست‌گذاران از اول انقلاب نسبت به حوزه درمان در کشور وجود داشته است، اضافه کرد: همواره برخی این تصور را دارند که اگر کارخانه بسازند و پتروشیمی و... را توسعه دهند مایه افتخار است و اگر در درمان هزینه شود هزینه‌ها در دل خاک یا چاه می‌رود پس چرا باید در حوزه درمان خرج کنیم باید این هزینه به صورتی باشد که در نهایت با فوت افراد جامعه به خاک نرود.

وی تصریح کرد: بالاخره این همه ساخت و ساز در کشور انجام شد و برخی از ما فکر می‌کنیم که این مسئله خلاف عقل است که هزینه‌ها را به حوزه درمان بیاوریم. در حالی که سرمایه امروز ملت‌ها چیزی غیر از عقل و مغز نیست و در دنیا دولت‌هایی قوی‌ترند که دانش بیشتر داشته نه تجهیزات نظامی  و زرادخانه‌ها و... را مجهز کنند آنها مفتخر بوده که عاقل‌ترند.

وزیر بهداشت بیان داشت: این مشکل همچنان وجود دارد و تمامی نداشته است خوشحالیم در این دولت رئیس جمهور یکی از اولویت‌های کار را به سلامت مردم اختصاص داده‌اند بخشی از مردم طاقت آنها در بحث دارو و بهداشت کاهش یافته بود در حوزه بهداشت هنوز مسئله در رابطه با برآوردن نیازهای مردم تحت کنترل نیست چرا که این مسئله به نظرم یک موضوعی بین بخشی به شمار می‌رود.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه رئیس دولت و بیشتر نمایندگان مجلس در حوزه بهداشت با ما همراه هستند، افزود: همچنان برخی مخالفند که اعتبارات بیشتر در بخش نظام سلامت رود و باید این اعتبارات به بخش‌هایی همچون مسکن و ساخت‌وساز اختصاص داده شود.

وی با اشاره به اینکه متوسط تولید ناخالص ملی کشورهای منطقه که برای سلامت اختصاص می‌دهند از کشور ما بیشتر است، گفت: ما هنوز با کشورهای منطقه در این زمینه فاصله داریم ولی با این وجود هنوز در کشور مخالف اختصاص اعتبارات در حوزه بهداشت و سلامت‌اند.

وزیر بهداشت گفت: امیدواریم در کش و قوس تصمیم‌گیری‌ها مردم  و آرمان‌های شهدا همچنین قول و وعده‌ها را که در ابتدای برپایی حکومت جمهوری اسلامی ایران دادیم فراموش نکنیم دستگیری از محرومین و مستضعفین از اهداف انقلاب بوده است و دسترسی به خدمات برای همه افراد جامعه به ویژه در حوزه سلامت باید یکسان باشد.

قاضی‌زاده هاشمی عنوان داشت: چه فرقی دارد که دسترسی به خدمات برای فردی که مرزنشین است با پایتخت‌نشین متفاوت باشد. البته برخی از حاشیه‌های تهران نیز بی‌شباهت به نقاط مرزی نیست. امیدوارم حوزه سلامت را جزو نیازهای جدی مردم بتوانیم ارتقا دهیم.

وی گفت: مردم ممکن است بتوانند در زمینه آب، نان و غذا تحمل داشته باشند ولی در مصیبت و بیماری‌ها طاقت آنها طاق می‌شود چرا که بسیاری برای اینکه سلامت خانواده‌هایشان را به دست آورند به زیر خط فقر می‌افتند. امیدواریم برنامه‌ها در حوزه بهداشت و سلامت کشور ادامه یابد ولی کمک مجلس و دولت در این زمینه صورت دارد.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: دولت باید در بخش بیمه‌ای حمایت جدی با ما داشته باشد در بخش بهداشت همکاری بین بخشی لازم است و وزارتخانه‌هایی همچون جهاد کشاورزی، صنعت و معدن، راه و شهرسازی،‌‌ آموزش و پرورش و... باید به این همکاری‌ها  توجه کنند.

وزیر بهداشت افزود: مگر می‌شود خودروی غیراستاندارد را روانه جاده‌ها کرد و انتظار تصادف نداشته باشیم هر چقدر بیمارستان‌ها را تجهیز کنیم ولی به موضوعات دیگر همچون رعایت استاندارد تولید خودرو نپردازیم به نتیجه نمی‌رسیم. مردم گناه دارند در ساخت جاده، ساخت خودرو و... باید توجه لازم را داشته باشیم. 36 سال است که خودرو می‌سازیم ولی هنوز تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله داریم.

وی ادامه داد: در حوزه غذا استانداردها رعایت می‌شود و مواردی که ما تخلف می‌دانیم را قوه قضاییه باید برخورد جدی داشته باشد.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به موضوع پالم و مشکلات به وجود آمده در این رابطه گفت:‌ باید علت را از بین ببریم علت پیشگیری است و پیشگیری فقط متوجه مردم نیست. فردی که قرار است با متخلف برخورد کند اگر متناسب جرم مجازات تعیین نکند در حق پیشگیری و سلامت ظلم کرده است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در برخی از موارد که بار کاری دوستان در اورژانس افزایش می‌یابد به عملکرد سیاست‌گذاران در قوه قضاییه، مجریه، مقننه بستگی دارد. باید به نوع روغنی که وارد کشور می‌شود توجه کرد چرا بیشترین عامل مرگ و میر کشور بیماری‌های قلبی و عروقی است؟

قاضی‌زاده هاشمی گفت: بخشی از بیماری‌های قلبی عروقی ممکن است تقصیر سیاست‌گذاران باشد بنابراین بخش مهمی از پیشگیری متوجه ما و بخشی به عهده سیاست‌گذاران و مقداری از آن نیز بر دوش مردم است.

وی به موضوع زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در کشور اشاره کرد و ادامه داد:50 درصد بیمارستان‌های کشور مربوط به حدود 60 سال قبل است در شرق تهران چندین میلیون نفر هستند که بیمارستان ندارند چرا که در این منطقه غیر از بیمارستان امام حسین بیمارستان دیگری نیست که این هم قبل از انقلاب طراحی و احداث شده است.

وزیر بهداشت با تأکید براینکه باید تلاش کنیم با اجرای برنامه‌های مرگ‌ومیر و معلولیت مردم زیاد نشود، افزود: البته همه تصمیمات در این زمینه در اختیار ما نیست.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: ایجاد سازمان اورژانس نیاز مردم است و لازم است در کشور سازمانی به نام اورژانس داشته باشیم که تمامی اقدامات همچون استخدام، حقوق و برنامه‌های اورژانس در آن انجام گیرد. همچنین این سازمان بودجه خاصی همچون سازمان غذاودارو و سازمان انتقال خون داشته باشد.

وی با اشاره به جلسه هفته گذشته با آقای نوربخش معاون اول رئیس جمهور گفت: در این جلسه طرحی در رابطه با ایجاد سازمان اورژانس ارائه شد و کلیات نیز در این جلسه مورد پذیرش قرار گرفت و اگر ایجاد سازمان اورژانس در شورای اداری کشور تصویب شود دیگر نیازی به مجلس برای تصویب آن نداریم.

وزیر بهداشت با تأکید بر لزوم تقویت اورژانس هوایی کشور گفت: تقویت اورژانس هوایی مقرون‌ به‌صرفه‌تر است تا اینکه بخواهیم پایگاه اورژانس ایجاد کنیم ان‌شاءالله تا 5 سال آینده 40 فروند به ناوگان اورژانس هوایی اضافه خواهد شد.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: به موضوع نیروی انسانی در اورژانس اشاره کرد و گفت:‌در این رابطه خیلی امیدوار نیستم که مسئله‌ ریشه‌ای حل شود چرا که مطالبات در حوزه نیروی انسانی افزایش یافته است و طی 2 سال گذشته 17 هزار پرستار بازنشست شده این در حالی است که نتوانسته‌ایم حتی یک نفر را استخدام کنیم از طرفی نیز درگیر موضوع طرح تحول هستیم البته امیدواریم تلاش‌های ما در این زمینه بی‌حاصل نباشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نظم و انضباط در اورژانس باید همچون دستگاه‌های نظامی باشد تا در انجام مأموریت‌ها با موفقیت‌های بیشتری همراه باشیم. فعالیت اورژانس پیش‌بیمارستانی بسیار حساس است چرا که دوستان در این حوزه می‌توانند باعث مرگ یا نجات افراد شوند.




انتهای پیام/7008

منبع: فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان