۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین امکانات عادلانه در شهر باید به تمام شهروندان اختصاص یابد/ تهدید جان مردم، مسئله اصلی در بافت فرسوده
کد خبر: ۹۸۶۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

خاکساران، رئیس کمیسیون فرهنگی شورا:

امکانات عادلانه در شهر باید به تمام شهروندان اختصاص یابد/ تهدید جان مردم، مسئله اصلی در بافت فرسوده

تلاش و برنامه ریزی مسئولان در رشد و توسعه شهر باید بر یکسان نگری همه آحاد جامعه و تخصیص امکانات عادلانه به آنها معطوف شود تا شاهد جلب رضایت مردم باشیم.

امکانات عادلانه در شهر باید به تمام شهروندان اختصاص یابد/ تهدید جان مردم، مسئله اصلی در بافت فرسوده

صبح قزوین، همانطور که اطلاع دارید قبلا مردم از وسیله نقلیه استفاده نمی کردند و شرایط زندگی قدیم به صورت فعلی نبود به همین جهت عرض معابر در بافت فرسوده بسیار کم است و تا جایی که گاهی به کوچه هایی برخورد می کنیم که عرض آنها یک متر است.

در خصوص بافت فرسوده، بیشتر آثار تاریخی عموماً در بافت فرسوده است و لذا بافت فرسوده از نظر رشد گردشگری و توریستی در هر شهر قدیمی جایگاه خاص خود را دارد.

اکنون این موضوعات از دغدغه و مشکلات اصلی قشر مستضعف و مردم جنوب شهر می باشد در حالی که بستر حمایت از این موضوع به خوبی درجامعه فراهم است و تنها باید منابع مادی و برنامه ریزی برای رفع این معضل به خوبی تعیین شود.

با توجه به اهمیت این موضوع گفت وگویی را با محمد حسین خاکساران، رئیس کمیسیون فرهنگی شورا ترتیب دادیم.

وی با اشاره به اینکه در بافت قدیمی خیلی نکاتی در نظر گرفته می شده که حتی امروز کمتر به آن توجه می شود افزود: در گذشته دلیل عرض کم معابر را دو مسئله می دانستند از جمله اینکه در رفت و آمد همسایگان، کمترین فاصله بین آنها باشد که به دلیل این نزدیکی، روابط عاطفی بیشتری بین آنها برقرار و در صورتی که کدورتی هم بوده در اثر برخورد نزدیک از بین برود.

خاکساران ادامه داد: مسئله ای دیگر اینکه در مواقعی که منزلی دستخوش سرقت واقع شد، دزدان به راحتی نتوانند فرار کنند و از طرفی هم همسایگان به راحتی بتوانند مانع تجاوز و تعدی افراد بیگانه نسبت به منطقه مسکونی خود شوند و حتی فواید دیگری که بیشتر آن در رعایت حال همسایگان از نظر رسیدگی به احوال یکدیگر است.

ماشین

رئیس کمیسیون  فرهنگی  شورا مسئله اصلی در بافت فرسوده  را در زمان حاضر، تهدید جان وسلامت مردم ساکن در این منطقه با رخ دادن هر گونه حادثه طبیعی و غیر طبیعی عنوان کرد و افزود:  امروز نسبت به 100 سال گذشته به دلیل عریض نبودن کوچه های این منطقه، امکان کمک رسانی به اهالی بسیار پایین است، از همین رو حفظ جان مردم به عنوان مسئله اساسی و اولویت دار، ضرورت رسیدگی به این مشکل را با سرعت بیشتر و در بازه زمانی کمتر، ایجاب می کند.

خاکساران تصریح کرد: جهت پیشگیری و چاره اندیشی درست از این موارد، مهمترین مسئله، گشایش های عرض معابر، سازه ها و معماری ای که در مقابل حوادث طبیعی بتواند مقاومت داشته باشد و از طرفی حفظ هویت محله می باشد.

وی با اشاره به وضعیت بلا تکلیف مردم ساکن در جنوب شهر تصریح کرد: مالک چنین پلاک هایی اغلب به دلیل قرارگیری در بافت فرسوده موفق به فروش منازل خود نمی شوند؛ از سوی دیگر به دلیل قرار گیری در طرح بافت فرسوده نمی توانند نسبت به ساخت وساز ومقاوم سازی منازل خود اقدام نمایند از همین رو باید در سریع ترین زمان ممکن و با هم اندیشی، نسبت به اتخاذ راهکارهای عملیاتی در این حوزه اقدام شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورابه برخی از منازلی که در طرح تعریض کوچه و خیابان های سطح شهر قرار می گیرند اشاره و تاکید کرد: مساحت برخی از پلاک های باقیمانده، قابل ساخت وساز یا دارای کاربری مطلوب نیست که لزوم تعیین بودجه لازم برای جلب رضایت مالکین این دسته از واحدها که دراین موضوع متضرر شده اند وجود دارد.

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: در فرهنگ شهرنشینی، هر محله ای دارای هویت مخصوص به خودش است که یک نوع رابطه ی عاطفی بین ساکنین و آن محله از نظر تاریخی یعنی زندگی اجدادی آن ها وجود   دارد.

در

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم هم هویت شهری خودمان و هم محلی را حفظ کنیم و هم جاذبه های گردشگری را برای گردشگران فراهم کنیم حتما باید هم به عرض معابر توجه کنیم و هم سازه های معماری در این نوع بافت طوری باشد که هویت محله نیز حفظ شود و هم آثار تاریخی بهتر در دسترس بازدیدکنندگان قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی  شورا با بیان اینکه در زندگی ماشینی امروز و ساخت و سازهای قدیمی بسیار کوچک و محدود که فضای مناسبی برای تنفس و آرامش روانی ساکنین کمتر است؛ وجود بوستان ها، مراکز تفریحی و فرهنگی و ورزشی یکی از ضرورت ها است که اگر بخواهیم مردمی با نشاط و فعال داشته باشیم به این مسائل نیز باید توجه بیشتری شود.

چراغ

خاکساران اذعان داشت: متاسفانه در جنوب شهر و یا بافت های فرسوده به دلیل وجود ساختمان های کوچک و فشرده، امکان فراهم کردن چنین فضاهایی مشکل است اما غیرقابل وصول هم نیست زیرا در حاشیه ی همان بافت های فرسوده و نزدیک ترین نقاط به این بافت، مدیران شهری می توانند زمین های رفاهی و عمومی بیشتری را درنظر بگیرند.

وی یادآور شد: مسئولین باید نسبت به آرامش ساکنین و عبور و مرور روان از طریق فراهم نمودن تسهیلاتی از جمله شرایط ساده صدور پروانه، بخشودگی عوارض، در نظر گرفتن مجوز ساخت با ارزانترین شکل ممکن که ساکنین این نوع بافت ها بتوانند از عهده ی آن برآیند اقدام کنند.

این مسئول با تاکید بر اینکه اگر یکی از این موارد فراهم نباشد مطمئنا نوسازی و بهسازی این نوع بافت ها با مشکل روبرو خواهد شد افزود: اگر بنا به حفظ هویت محله نباشد و یا برای مردم و ساکنین اهمیت نداشته باشد با تجمیع تعدادی از این ساختمان ها و بافت ها، وسیله ی آسایش برای اهالی آنها فراهم می شود ولی هویت های محله از بین خواهد رفت.

خاکساران تصریح کرد: اگر به صد سال پیش قزوین مراجعه کنید در بافت فرسوده و جنوب شهر قزوین مهمترین مراکز تجاری، علمی و وجود شخصیت های برجسته ی قزوین و مشاهیر و ملاکان  در جنوب شهر زندگی می کردند زیرا اصل شهر در آنجا بوده و بتدریج شهر از شمال و شمال شرقی گسترش یافته به همین جهت در شمال و شمال شرقی قزوین  شاهد هویت شهری به معنی قدیم آن نمی باشیم .

وی ادامه داد: به همین جهت به عنوان نمونه با وجود کاروانسراها و باراندازهای بزرگ تجاری در جنوب شهر، متاسفانه در اثر عدم توجه مدیریت شهری به ویژه میراث فرهنگی دستخوش تخریب و از بین رفتن قرار گرفته است و بسیاری از آنها حالت مخروبه و برخی به طور کلی نابود شده و فقط نامی از آنها باقی مانده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شهرداری در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: با توجه به تاکید دولت بر رونق گردشگری، نیاز به یک عزم ملی و همگانی در مدیریت شهری است که اینها را احیا کند؛ احیای این نوع کاروانسراها در جنوب شهر که متروکه شده می تواند به عنوان مراکز فرهنگی، صنایع دستی و کتابخانه و مراکز هنری و امثال آن، هم جاذبه گردشگری داشته و هم پاسخگویی نیازهای فرهنگی ساکنین جنوب شهر باشد.

 خاکساران اضافه کرد: میراث فرهنگی باید شرایطی را فراهم کند وقتی گردشگر خارجی با وسیله نقلیه خود وارد شهر می شود و نیاز به پارکینگ و گشایش معبر دارد و فضایی مناسب جهت بازدید دارد اقدام به تعویض معابر و بازسازی اطراف میراث فرهنگی شود.

کوچه

وی با بیان اینکه وجود خانه های مسکونی در اطراف آثار میراث فرهنگی، خود آسیبی  برای حفظ و نگهداری این میراث محسوب می شود افزود: به دلیل وجود فاضلاب هایی که در تمام منازل است و نفوذ رطوبت آنها به آثار تاریخی مطمئنا آسیب می رساند ضروری است ساختمان های مسکونی با میراث فرهنگی تا حد معقولی فاصله داشته باشند.

 این مسئول ادامه داد: در قانون پیش بینی شده ساختمانهایی که در اطراف میراث فرهنگی احداث می شود از فاصله دور قابل رویت باشد؛ ولی متاسفانه شعاع آن رعایت نمی شود و نوع ساخت و سازهایی که در اطراف میراث فرهنگی ایجاد می شود باید از لحاظ  بهره برداری، سنخیتی با آن آثار تاریخی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در کشورهایی مانند هند که مسائل گردشگری مهم است در اطراف آثار تاریخی عرضه ی صنایع دستی که بیانگر فرهنگ آن کشور است به عنوان شغل و توسعه ی فرهنگ بومی آن مناطق استفاده می شود ولی در کشور ما توجه زیادی به این مسئله نیست.

خاکساران تاکید کرد: تلاش و برنامه ریزی مسئولان در رشد و توسعه شهر باید بر یکسان نگری همه آحاد جامعه و تخصیص امکانات عادلانه به آنها معطوف شود تا شاهد جلب رضایت مردم باشیم.

این مسئول با بیان این مطلب که ساماندهی بافت فرسوده، از مسائل مورد وفاق و اولویت دار همه مسئولان در سطح کشور محسوب می شود گفت: شهر قزوین نیز با داشتن بافت فرسوده، از این موضوع مستثنی نیست و مجموعه مدیریت شهری باید با اهتمام جدی، در راستای ساماندهی این بافت اقدام نماید و قدمی راسخ در راستای تحقق این مهم بردارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا به رشد ساخت وسازها در شهرک های جدید شمال شهر وسکونت شهروندان در این منطقه، اشاره نمود و افزود: لزوم رشد امکانات در حوزه فرهنگی، سلامت و فراهم نمودن زیر ساخت و رو ساخت های لازم در این زمینه، همزمان با رشد کمی شهر وجود دارد تا بتوانیم به خوبی پاسخگوی مطالبات مردمی در این حوزه و این مناطق شهر باشیم.

انتهای پیام/3007/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان