۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ناله بیماران از بیمارستان های خصوصی/ فاکتورهای پولساز
کد خبر: ۹۸۶۵۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲۶ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

هدایت به سمت بیمه تکمیلی

ناله بیماران از بیمارستان های خصوصی/ فاکتورهای پولساز

شاید یکی از آسیب های طرح تحول نظام سلامت متوجه بیمارستان های خصوصی باشد که باعث شده برای تامین هزینه های خودشان، جیب آن تعداد از بیماران بستری را به بهانه خدماتی که ارائه می دهند، خالی کنند.

ناله بیماران از بیمارستان های خصوصی/ فاکتورهای پولساز
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، رفتن به بیمارستان های خصوصی برای آن دسته از بیماران که مشکل مالی ندارند، هیچ مشکلی به وجود نمی آورد. اما هستند بیمارانی از طبقه حقوق بگیر و کم درآمد جامعه که مجبور می شوند برای درمان، بیمارستان خصوصی را انتخاب کنند. در حالی که این انتخاب، برای آنها خیلی گرانتر از آن چیزی که تصور می کنند، تمام می شود. تا جایی که مجبور می شوند قرض بگیرند تا سلامت خود را به دست بیاورند.

مجید . ح، یکی از صدها شهروندی است که هزینه بیمارستان خصوصی را او را مات و مبهوت کرده است.

او در تماس تلفنی از هزینه هایی که برای او تراشیده اند و مجبورش کرده اند پول آنها را پرداخت کند، گلایه داشت.

این شهروند که به یکی از بیمارستان های خصوصی تهران مراجعه کرده بود، بالغ بر ۸ میلیون تومان بابت هزینه سه شب بستری در بخش آی سی یو، پول داده است.

البته گلایه او از بخش آی سی یو نبود، او می گفت هزینه هایی برای او فاکتور کرده اند که به نظر می رسد چندان تاثیری در روند درمان بیماری او نداشته است. ضمن اینکه، از نرخ ویزیت و مشاوره ها گلایه داشت.

به دنبال اجرای طرح تحول سلامت در سطح بیمارستان های دولتی، روند ارائه خدمات به مردم و بیماران به یکباره دچار تحول شد و مهمترین فاکتور در این طرح، کاهش پرداختی مردم تا زیر ۱۰ درصد بود. بطوریکه مسئولان وزارت بهداشت معتقدند در حال حاضر سهم پرداختی بیمار بستری در بیمارستان های دولتی، در شهرها ۶ درصد و روستاها ۳ درصد از مجموع هزینه های درمان است.

شاید، اجرای این طرح را بتوان پاشنه آشیل خدمات دولت در حوزه سلامت نام نهاد. اما، واقعیت این است که بخش خصوصی در یک سال و چند ماه از اجرای طرح تحول نظام سلامت، به شدت دچار مشکلات مالی شده و از همین رو، بیمارستان های خصوصی سعی دارند به انحای مختلف، هزینه های خود را از جیب آن دسته از بیماران که پذیرش می کنند، تامین نمایند. همین مسئله باعث شده تا نحوه فاکتور نویسی بیمارستان های خصوصی، تغییر کند و هزینه هایی برای بیماران بتراشند که شاید خارج از تصور بیمار باشد.

یکی دیگر از شهروندان تهرانی که چندی قبل مجیور شده بود برای بیماری قلبی همسرش، به یکی از بیمارستان های خصوصی در مرکز شهر برود، به شدت از هزینه هایی که برای او فاکتور کرده بودند، گلایه داشت.

او گفت: بهترین اتاق هتل ۵ ستاره در تهران شبی بیشتر از ۸۰۰ هزار تومان نمی شود، چرا بابت یک شب بستری در اتاق خصوصی باید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پول بدهم. مگر چه خدمات ویژه ای به بیمار می دهند.

این شهروند که همسرش دو شب بستری بوده و تنها تحت مراقبت های ویژه قرار داشته است، افزود: خوشبختانه همسرم بدون نیاز به جراحی، حالش خوب شد. اما هزینه ای که بابت دو شب بستری پرداخت کردم، بیشتر از هزینه یک جراحی قلب بود. زیرا، شنیده ام بالاترین هزینه عمل قلب بیشتر از دو سه میلیون نمی شود، اما من ۵ میلیون تومان بابت دو شب بستری پرداخت کردم.

بر اساس اظهارات شهروندانی که مجبور شده اند از خدمات بیمارستان های خصوصی استفاده کنند، نرخ هزینه ها و همچنین خدماتی که در برخی بیمارستان های خصوصی ارائه می شود، بیشتر از آن چیزی است که واقعیت دارد. آنها می گویند برای دو یا سه شب بستری در بخش عادی بیمارستان، چرا می بایست چندین بار هزینه مشاوره دریافت کرد. ضمن اینکه مدت زمان حضور رزیدنت بالای سر بیمار، کمتر از ۵ دقیقه است، اما هزینه های که دریافت می شود به اندازه ۱۰ تا نرخ ویزیت متخصص و فوق تخصص است.

همچنین، بستری بیمار بیش از نیاز پزشکی او در بیمارستان، یکی دیگر از راه های درآمدزایی بیمارستان خصوصی است. چه بسا بیماری که نیاز به ۲ شب بستری دارد اما به نوعی ۳ شب را بستری می ماند و هزینه اش را از او می گیرند. زیرا، آن تخت خالی می ماند.

فرم

یکی از مشکلات بیماران در مراجعه به بیمارستان های خصوصی، دریافت نقدی هزینه های بیمارستانی از بیماران است. زیرا، اکثر بیمارستان های خصوصی از نحوه همکاری بیمه های تکمیلی گلایه دارند و همین مسئله باعث شده تا نسبت به ادامه همکاری با بیمه های تکمیلی، تردید داشته باشند. در همین ارتباط، دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، اظهارداشت: مسائل بیمارستان های خصوصی با بیمه های تکمیلی به مشکل پیچیده ای تبدیل شده است.

وی معتقد است که بیمه ها به دلیل مشکل نقدینگی، حجم زیادی از مطالبات را پرداخت نکرده اند و حجم زیادی از پرونده ها هم بلاتکلیف است و به بخش زیادی از آن نیز کسورات می خورد.

زالی عنوان داشت: به رغم اینکه بیمه های تکمیلی متعهد به اجرای مفاد کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات در برنامه های تفاهمی با بیمارستان های خصوصی شدند اما متأسفانه در عمل این اتفاق نیز رخ نداد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با عنوان این مطلب که اینکه بیمارستان های خصوصی از نظر اقتصادی ورشکسته اند، گفت: با قول های بیمه مرکزی و صحبت های مشترک بین سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت امیدواریم که تفاهم نامه اخیر عملیاتی شود و بیمارستان های خصوصی به خوبی کارشان را ادامه دهند.

در همین ارتباط، دکتر محمدرضا نوروزی مشاور وزیر بهداشت در امور بیمارستان های خصوصی، اظهارداشت: در تهران حدود ۷۰ درصد مراجعه کنندگان این بیمارستان ها از خدمات بیمه های تکمیلی استفاده می کنند و ۳۰ درصد بیمار آزاد هستند که کل هزینه را نقدی پرداخت می کنند.

وی گفت: بیمارستانهای خصوصی تهران هم اکنون بیشتر با اتکا به درآمد حاصل از ۳۰ درصد بیمارانشان که آزاد هستند، سر پا ایستاده اند و به علت مشکلات مالی بیمه های تکمیلی و نپذیرفتن تعرفه های جدید، مطالبات این مراکز از بیمه های تکمیلی با اختلال زیادی وصول می شود.

مشاور وزیر بهداشت افزود: فقط ۳۰ بیمارستان خصوصی درجه یک تهران از اول امسال بیش از ۵۰میلیارد تومان طلب معوقه دارند و چرخش مالی آنها مختل شده است، بیمارستان های خصوصی برای خدمات رسانی به بیماران باید غذا، دارو، تجهیزات و ملزومات بیمارستانی تهیه کنند، علاوه بر آن باید حقوق و دستمزد پزشکان و کادر بیمارستانی را نیز به موقع پرداخت کنند اما با بدهی های فعلی امکان پرداخت این هزینه ها را ندارند.

نوروزی ادامه داد: با اینکه تعرفه های پزشکی جدید مصوب دولت هنوز واقعی نیست و با قیمت تمام شده خدمات فاصله قابل توجهی دارد اما اکثر بیمه های تکمیلی تعرفه های جدید مصوب دولت را نپذیرفته اند. به همین علت بسیاری از بیمارستان ها در سال جاری قرارداد جدیدی با بیمه ها منقعد نکرده اند و بیشتر این بیمارستانها بر مبنای قرارداد و تعرفه های سال گذشته محاسبات مالی را انجام می دهند و مابه التفاوت رقم تعرفه ها را خود بیمار باید پرداخت کند.

وی گفت: بیمارستان های خصوصی برای جلوگیری از افزایش بدهی های خود، هزینه های بیماران را به صورت نقدی و آزاد دریافت می کنند و بیماران را برای دریافت مطالباتشان به موسسات بیمه تکمیلی هدایت می کنند.




انتهای پیام/7008

منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان