۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین وقتی عطاری‌ها مرکز طبابت عده‌ای سودجو می‌شوند/ طب سنتی درمانی برای بیماری‌های صعب العلاج ندارد
کد خبر: ۹۷۶۱۸ نویسنده: امیری تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲۵ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

وقتی عطاری‌ها مرکز طبابت عده‌ای سودجو می‌شوند/ طب سنتی درمانی برای بیماری‌های صعب العلاج ندارد

متاسفانه در استان قزوین به تعداد انگشتان دست هم عطاری واقعی نداریم و امروز با لفظ فروش گیاهان دارویی، مغازه‌های متعددی در استان شکل گرفته است که تخصص لازم را در زمینه ارائه داروی گیاهی به مردم ندارند.

وقتی عطاری‌ها مرکز طبابت عده‌ای سودجو می‌شوند/ طب سنتی درمانی برای بیماری‌های صعب العلاج ندارد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، عطاری‌ها از قدیم الایام تا به امروز از جمله مکان‌هایی بودند که اجناس آن جزء لیست ثابت خرید خانواده‌های ایرانی به حساب می‌آمده است، گویی علاقه به طب سنتی و داروهای گیاهی از زمان بوعلی سینا به صورت ارثی در نهاد مردم ما شکل گرفت.
کافی است به یکی از مغازه‌های عطاری سطح شهر که امروز به وفور در فاصله‌های نزدیک به هم خودنمایی می‌کنند، سری بزنید تا به خوبی مشاهده کنید که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در این مکان‌ها یافت می‌شود و گویی مردم به دنبال درمان انواع بیماری‌های صعب العلاج خود در این مکان‌ها هستند.
به عنوان مشتری عازم برخی از عطاری‌ها شهر می‌شوم که برخلاف عطاری‌های قدیمی چیدمان آنها به سبک امروزی درآمده است.
در یک دست خیابان دو عطاری به فاصله پنج مغازه از هم قرار دارند در یکی از این مراکز که با عنوان فروش گیاهان دارویی به ارائه خدمات مشغول است، خانمی حدودا 40 ساله صاحب مغازه و به قولی درمانگر انواع بیماری‌ها به وسیله معاینه نبض است.
از تحصیلاتش می‌پرسم، می‌گوید دوره دو ساله نبض شناسی را نزد اساتید طب سنتی کرج گذرانده و در حال حاضر هم مشغول ادامه این دوره‌ها است خودش به همراه دختر جوانش نبض همه مشتری‌ها را گرفته و نسخه می‌پیچند.
قبلا از یکی از اساتید طب سنتی شنیده بودم باید 30 سال دوره آموزش نبض شناسی را گذراند تا بتوان مریضی‌ها را از این طریق تشخیص داد، برایم جالب است خانمی با دو سال دوره گذراندن مجوز راه‌اندازی فروش گیاهان دارویی و طبابت را گرفته است.
دکتر عبدالله کشاورز، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین که خود متخصص طب سنتی است، در این خصوص می‌گوید: مجوز عطاری‌ها از صنف خواروبارفروش‌ها دریافت می‌شود و هیچ استعلامی از سوی دانشگاه وجود ندارد فقط در خصوص بهداشت صنوف از لحاظ محل ارائه خدمات استعلام می‌شود.
وی با بیان اینکه مدل نظارت دانشگاه با توجه به ارتباط هر حوزه متفاوت است می‌افزاید: در بخش بهداشت محیط معاونت بهداشت نظارت دارد، معاونت دارو و غذا از لحاظ ارائه داروی غیرمجاز مثل متادون نظارت دارد و از نظر درمان هم اگر شکایتی گزارش شده باشد یا اقدام درمانی در عطاری‌ها انجام می‌گیرد، معاونت درمان ورود پیدا می‌کند.
این متخصص طب سنتی اعتراف جالبی دارد، وی به صراحت می‌گوید: نظارت قانونمند مثل مطب‌ها و مراکز درمانی برای عطاری‌ها تعریف نشده و علت آن نبود نظارت ما در این حوزه است، نظارت قانونمندی که باید وظیفه معاونت دارو و غذا یا علوم پزشکی باشد وجود ندارد زیرا وظیفه‌ای در این خصوص برای ما نشده است.
دکتر کشاورز معتقد است: به صورت کلی درمان در مراکز تحت نظارت علوم پزشکی باید وجود داشته باشد بنابراین ارائه خدمات درمانی در عطاری‌ها غیرقانونی است و ما با این شرایط برخورد کرده و آن عطار به مراجع نظارتی معرفی می‌شود.
وی تاکید می‌کند: مشکل ما در این حوزه فضای قضایی است چون مرجع صدور مجوز دانشگاه علوم پزشکی نیست؛ وقتی برای نظارت درخواستی داشته باشیم به صنف مربوطه ارجاع می‌شود و صنف مربوطه نگاه نظارتی ما را ندارد و ممکن است در این میان در خصوص برخورد به هنگام و مناسب تفاوت دیدگاه وجود داشته باشد.
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین همچنین عنوان می‌کند: ارائه هرگونه دارو و داروی گیاهی در عطاری‌ها ممنوع است و عطاری باید فقط گیاهان دارویی غیرفراوری شده به فروش برساند، مردم برای خدمات درمانی و دارویی به عطاری‌ها مراجعه نکنند بلکه مراکز مجاز درمانی اولویت آنها باشد.
وقتی گیاه دارویی اعصاب به جای گیاه کاهش فشارخون به بیمار داده می‌شود!
وارد مغازه عطاری دیگری شده‌ام که زن و شوهری متولی آن هستند، از گیاهان مختلف و تاثیرات درمانی آن می‌پرسم از پاسخ‌های مختصر و غیرمفید فروشنده متوجه پایین بودن سواد علمی آنها می‌شوم، اما در این میان حجم مشتری‌هایی که ناآگاهانه به دستورات پزشکی آنها گوش می‌دهند باعث تعجبم است!
از درب عطاری بیرون می‌آیم که خانمی صدایم می‌کند و با دلسوزی مادرانه می‌گوید مراجعه به این عطاری‌ها بیماری‌های صعب العلاج را به بدنت هدیه می‌کند!
وقتی با تعجب علت صحبت او را جویا می‌شوم می‌گوید، زمانی که به این عطاری برای دریافت گیاه کاهش فشارخون مراجعه کرده بود با بی تدبیری به او گیاه اعصاب داده‌اند و ....
نگران سقوط طب سنتی در گودال انحراف هستم
سید حسین هاشمیان، رئیس صنف عطاران و خواروبارفروشی‌ها شهر قزوین با تاکید بر اینکه عطار باید با گذراندن دوره‌های تخصصی با گیاهان آشنا شده و فواید و مضرات آنها را یاد بگیرد می‌گوید: با خواندن یک کتاب نمی‌توان عطار شد، این فرد با گذراندن دوره‌های مختلف یا شاگردی کردن می‌تواند فروشنده گیاهان دارویی باشد.
وی بیان می‌کند: یک سال برای عطاران قزوین دوره برگزار کردیم؛ اما متاسفانه ادامه پیدا نکرد و در حال حاضر اشخاصی با یاد گرفتن مختصری از سب سنتی ادعای طبابت هم می‌کنند، نگران سقوط طب سنتی در گودال انحراف هستم باید حتما دوره آموزشی برای عطاران برگزار شود زیرا این افراد دارو فروش نیستند.
هاشمیان تصریح می‌کند: ما از لحاظ قانونی قدرت اجرایی نداریم بلکه اقدام ما در حد یک تذکر لسانی است، نباید درمان بیماری‌ها را منحصر به داروهای گیاهی کرد عطار باید رسالت داشته باشد، ما دارو نمی‌فروشیم بلکه گیاهان دارویی فرآوری نشده را به مردم ارائه می‌دهیم.
عطاری‌های استان تحت نظارت چه سازمانی قرار دارد؟
امروز با معضل نبود نظارت کافی روی عطاری‌ها روبرو هستیم و این مراکز قارچ گونه رو به رشد است، عطاری‌ها تحت نظارت اتحادیه صنف خواروبار و زیر نظر سازمان صنعت و معدن است؛ اگر شخصی برای دریافت جواز خواروبار مراجعه کند با وی مخالفتی نمی‌شود زیرا اسم صنف عطار و خواروبار است و می‌تواند داروی گیاهی هم در مغازه خود بفروشد.
متاسفانه نظام بندی درستی در این زمینه وجود ندارد و ما در استان قزوین به تعداد انگشتان دست هم عطاری واقعی نداریم و امروز با لفظ فروش گیاهان دارویی، مغازه‌های متعددی در استان شکل گرفته است که تخصص لازم را در زمینه ارائه داروی گیاهی به مردم ندارند.
در حال حاضر عطاری فقط به یک پوشش تبدیل شده است، در صورتی که مغازه عطاری فقط جایگاه فروش دارو نیست بلکه دو بخش عمده طب سنتی را داراست و طب ایرانی به سه بخش تدبیر بالاغذیه، تدبیر بالادویه و تدبیر ید تقسیم می‌شوند.
این افراد سودجو یک دوره ده روزه حجامت را می‌گذرانند سپس تمام موارد طب سنتی را در کنار این موضوع با کرایه کردن یک مغازه عطاری انجام می‌دهند در صورتی که 70 درصد مراجعه کنندگان به سیستم طب نیازی به دارو ندارند بلکه یک راهنمایی برای آنها کافی است.


نظارت اتاق اصناف فقط در حوزه کنترل قیمت‌ها و تاریخ مصرف کالاهاست
حسین کولجی، رئیس اتاق اصناف استان می‌گوید: در کل استان قزوین 34 هزار واحد صنفی وجود دارد که از این تعداد 15 هزار و چهارصد واحد صنفی در شهر قزوین است و شاید از کل این واحدها 20 مغازه عطاری بیشتر در شهر قزوین دائر نباشد.
وی با اشاره به روند دریافت مجوز پروانه کسب برای عطاری‌ها اعلام می‌کند: مطابق بند یک ماده 12 قانون نظام صنفی ابتدا باید از ارگان‌های مختلف در خصوص بحث‌های بهداشتی، امنیتی، اخلاقی و دارایی استعلام انجام شده و سپس در مرکز بهداشت دوره‌های آموزشی صورت گیرد و پس از تائید مرکز بهداشت پروانه کسب برای یک عطار صادر می‌شود.
این مسئول اذعان می‌کند: اگر فروشنده‌ای با دریافت پروانه کسب خلاف قوانین نظام صنفی عمل کند از طریق نظارت بازرسین کنترل و جریمه می‌شود، نظارت ما فقط در حوزه کنترل قیمت اجناس و بررسی تاریخ مصرف کالاهای داخل عطاری‌هاست.
قرص متادون برای ترک اعتیاد و داروی معجزه لاغری لازم ندارید؟!!
در حال حاضر کم نیستند عطاری‌هایی که به بهانه فروش کم خود به عرضه داروهای گیاهی و ترکیب‌های مخدر روی آورده‌اند.
از قرص‌های متادون گرفته تا عرضه قرص‌های لاغری و چاقی و داروهایی برای رفع بیماری‌های صعب العلاج!!
شعارهایی چون درمان بیماری ام اس، سرطان و... پای بسیاری از همشهریان ما را به مغازه‌های کوچکی که حکم مطب بدون دریافت ویزیت را دارند، باز کرده است اما به چه میزان می‌توان برای این درمان‌ها سندیت قائل شد؟
غیاثوند، معاون سازمان غذا و دارو استان در این خصوص تاکید می‌کند: ما یک داروی گیاهی داریم یک گیاه دارویی، عطاری‌ها مجاز به عرضه گیاه دارویی فرآوری نشده هستند، فروش هرگونه دارو در این مکان‌ها و ترکیب‌های مخدر قانونی نیست.
وی می‌افزاید: نظارت ما روی مراکز مجازی است که خودمان مجوز آنها را صادر کرده‌ایم، عطاری یک واحد صنفی است که مجوز بهداشتی را از مراکز بهداشت دانشگاه دریافت می‌کند اگر داروخانه و شرکت‌های تولید دارو تخلفی داشته باشد ما برخورد می‌کنیم و عطاری‌ها واحد صنفی است و ما برنامه ای برای نظارت روی این مکان‌ها نداریم.
مجوز حداکثری، نظارت حداقلی:
این گزارش قصد زیر سئوال بردن عملکرد تمام عطاری‌های استان و نظارت موجود روی آنها را ندارد به طور یقین عطاری‌های قدیمی در سطح استان صاحب شهرت هستند که نسل به نسل در این عرصه با کار و دانش علمی حضور داشته‌اند اما سر بحث این نوشته مکان‌هایی است که به جایگاهی برای سودجویی از مردم دوستدار طب سنتی تبدیل شده است.
حوزه سلامت از مهترین بخش‌هایی است که ارتباط مهمی با زندگی مردم دارد و با توجه به اینکه مردم استان قزوین از علاقمندان طب سنتی هستند؛ این موضوع نظارت جدی متولیان را می‌طلبد تا با تشدید نظارت‌های خود اجازه کوچکترین تخلفی را به سودجویان ندهند.
انتهای پیام/2002



دیدگاه ها

حامد / ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۰۲:۰۴

خدا حفظت کنه
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان