۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین شک ندارم انقلاب ما به انقلاب مهدی(عج) پیوند می خورد/باید در دانشگاه ها بیشتر به مباحث اخلاقی پرداخته شود
کد خبر: ۹۷۲۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

آیت الله احدی استاد حوزه و دانشگاه:

شک ندارم انقلاب ما به انقلاب مهدی(عج) پیوند می خورد/باید در دانشگاه ها بیشتر به مباحث اخلاقی پرداخته شود

آیت الله احدی گفت: باید در دانشگاه ها بیشتربه مباحث اخلاقی پرداخته شود چرا باید دانشجو با قرار گرفتن در محیط دانشگاه اخلاقیات و رفتارهای خوب خود را از دست بدهد.

شک ندارم انقلاب ما به انقلاب مهدی(عج) پیوند می خورد/باید در دانشگاه ها بیشتر به مباحث اخلاقی پرداخته شود

به گزارش صبح قزوین، آیت الله احدی از اساتید حوزه و دانشگاه در خصوص مبانی اخلاق در نشست طرح ولایت بیان کرد: سخنان اهل بصیرت را گاهی نمی توان به زبان آورد، عکس این قضیه نیز صادق است که سخنانی زده می شود که حرف دل انسان کامل نیست.

وی با اشاره به سخن امیرالمومنین (ع) گفت: سعی کنید همواره سخنان صاحبدلان را نقل کنید زیرا که وجد روحانی در انسان بیدار می شود.

آیت الله احدی با بیان اینکه امروزه تهدیداتی از نظر معنوی و رشته اخلاقی همه ی ما را فرا می گیرد و این تهدیدات افرادی را که معتقد به ولایت و معنویت هستند را تهدید می کند.

وی با اشاره به  مواردی  که تهدیدکننده ی انسان معتقد است، اظهارکرد: ابتدا به سه نیرویی که در انسان وجود دارد و همواره می تواند در شناخت جهان و هستی او را یاری نماید، اشاره می کنم، از جمله نیروی مُلکی، که اگر در این نیرو تفکر کنیم، جز خدا را نمی بینیم و درواقع نیروی ملکی سازنده فکر آدمی است و او را از توهمات دور می سازد.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: باید علم اشراقی را در کنار علم تحصیلی بیابید تا دو بال علم و تقوا را با هم به پرواز درآورید.

وی ادامه داد: نیروی دیگری که در وجود آدمی قرار داده شده است، نیروی غضبی می باشد که این نیرو در برابر دشمن سازنده است ولی اگر مرکز تکبر و حسادت قرارگیرد، می تواند به انسان آسیب برساند.

آیت الله احدی با اشاره به نیروی شهوانی در انسان، اظهار کرد: این نیرو برای رسیدن به نیازهای مادی لازم است و در آدمی انگیزه ایجاد می کند اما اگر مبدا تجاوز به حقوق دیگران قرار بگیرد سبب گمراهی می شود.

وی تکبر را از عوامل تهدید کننده یک انسان کامل دانست و خاطرنشان کرد: در آیه 7 سوره مبارکه مومن، حضرت موسی از تکبر به خداوند پناه می برد.
تکبر سبب می شود که انسان خود را از دیگران برتر بداند.

استاد دانشگاه با بیان اینکه در دانشگاه ها به معنویات کمتر پرداخته می شود تاکید کرد: باید در دانشگاه ها بیشتربه مباحث اخلاقی پرداخته شود چرا باید دانشجو با قرار گرفتن در محیط دانشگاه اخلاقیات و رفتارهای خوب خود را از دست بدهد.

آیت الله احدی یکی دیگر از عوامل تهدید کننده را غضب برشمرد و عنوان کرد: امروزه شاهد آن هستیم که مسئله ی طلاق در زوج های جوان افزایش یافته است و این بخاطر این است که آستانه تحمل افراد پایین آمده است.

وی اضافه کرد: امام صادق(ع) دو راهکار برای مقابله با غضب فرموده اند؛ یکی آن که در اول صبح هرچند مرتبه که می توانید ذکر "اعوذ بالله من الشیطان الرجیم" را تکرار کنید و تحمل در خود ایجاد نمایید.
پیامبر نیز در این خصوص می فرمایند: هنگامی که غضبناک می شوید، بلافاصله وضو بگیرید.
در روایات و آیات بساری غضب نسبت به پدر و مادر مذمت شده است.

استاد حوزه با بیان اینکه نگاه های مذموم و آلوده وجود انسان و روح و روان او را تهدید می کند، بیان کرد: انسان کامل باید نسبت به همه ی وقایع نگاهی زیبا داشته باشد و این را بداند که اوج نقطه زندگیش همین دنیا نیست بلکه زندگی آخرت بهتر و زیباتر می باشد.

آیت الله احدی در پایان اضافه کرد: موارد دیگری از جمله دروغگویی، عدم توازن شخصیت، بدزبانی، تهدید کننده ی انسان کامل است.
اما نظام جمهوری اسلامی ایران فرصت مناسبی برای رشد و تعالی هرچه بهتر ما ایجاد کرده است و من شک ندارم انقلاب ما به انقلاب مهدی(عج) پیوند می خورد.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان