۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین هیچ حمایتی از سوی سازمان‌های استان برای برپایی این نمایشگاه صورت نگرفت
کد خبر: ۹۶۷۶۲ نویسنده: زهرا امینی فر تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مسئول اجرایی اولین نمایشگاه داروهای گیاهی در قزوین:

هیچ حمایتی از سوی سازمان‌های استان برای برپایی این نمایشگاه صورت نگرفت

مسئول اجرایی اولین نمایشگاه داروهای گیاهی در قزوین گفت: متاسفانه برخلاف پیگیری‌هایی که در استان داشتیم هیچ حمایتی از سوی ارگان‌ها و سازمان‌های قزوین برای برگزاری این نمایشگاه صورت نگرفت و حتی شرکت کننده‌ای نیز در این نمایشگاه حاضر نشد.

هیچ حمایتی از سوی سازمان‌های استان برای برپایی این نمایشگاه صورت نگرفت
زهرا امینی‌فر، مسئول اجرایی اولین نمایشگاه داروهای گیاهی در قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، در خصوص برگزاری این نمایشگاه در استان اظهار کرد: نخستین نمایشگاه و جشنواره گیاهان دارویی طب سنتی استان قزوین تحت حمایت یک شرکت خصوصی برگزار شد.
وی با بیان اینکه مردم استان قزوین علاقمند به گیاهان دارویی و طب سنتی هستند اذعان کرد: هدف از برگزاری این نمایشگاه این بود بتوانیم طب سنتی را که از مسیر اصلی خود تا حدی به انحراف رفته و به خرافه بدل شده را اصلاح کنیم.
کارشناس اسبق کمیته کشاورزی شورای دولت و بخش خصوصی در استان اذعان کرد: در حال حاضر نحوه استفاده از گیاهان دارویی به صورت سنتی و قدیمی است در حالی که ما در رابطه با گیاهان دارویی پیشرفت‌های خوبی کرده‌ایم و آنها تبدیل به داروهایی با زمینه گیاهی شده‌اند.
وی در ادامه افزود: مردم شناخت دقیقی از این مسائل ندارند و باید بستری برای اطلاع رسانی به جامعه فراهم می‌شد.
امینی‌فر ابراز کرد: افراد، گروه‌ها و سَمن‌های زیادی در خصوص گیاهان دارویی فعالیت دارند که پیوستگی لازم را باهم ندارند و باید زمینه‌ای برای شناخت این شرکت‌ها از هم فراهم شده و ایجاد انسجام بین آنها شکل بگیرد.
وی ادامه داد: برای اجرایی شدن این هدف و اطلاع مردم از این شرکت‌ها و شکل گیری یک تعامل دوطرفه، اقدام به برگزاری این نمایشگاه کردیم.
مسئولین استان گفتند هیچ تمایلی برای شرکت در این نمایشگاه ندارند
مسئول اجرایی اولین نمایشگاه داروهای گیاهی در قزوین با بیان اینکه این نمایشگاه از 17 تا 21 شهریورماه در سرای سعدالسلطنه برگزار شد عنوان کرد: در این نمایشگاه، نمایش گیاهان دارویی و دستگاه گلاب گیری سنتی، دستگاه‌های قدیمی زراعت و گیاهان دارویی به اجرا درآمد.
وی بیان کرد: نمایشگاه دارای دو سلامتکده طب سنتی بود که از طرف معاونت طب سنتی ایجاد شد و پزشکان متخصص طب سنتی با حضور در این مکان بحث ویزیت، مزاج شناسی، طبع شناسی و راهکارهای تندرستی را براساس طب ایرانی ارائه می‌دادند.
این فعال در زمینه گیاهان دارویی از برپایی 15 غرفه در این نمایشگاه خبر داد و گفت: غرفه‎هایی چون‌ اولین جایگاه زالودرمانی در ایران از تبریز، شرکت‌های یاس دارو، صنایع گینه و غرفه اخوان هاشمی به عنوان قدیمی‌ترین عطاری استان، شرکت‌هایی با زمینه دارویی مثل حکیم داروی آذر از شهر تبریز در این نمایشگاه حضور داشتند.
وی در پاسخ به اینکه به چه میزان از ظرفیت طب سنتی استان در این نمایشگاه استفاده شد تصریح کرد: متاسفانه برخلاف پیگیری‌هایی که در استان داشتیم هیچ حمایتی از سوی ارگان‌ها و سازمان‌های قزوین برای برگزاری این نمایشگاه صورت نگرفت و حتی شرکت کننده‌ای نیز در این نمایشگاه حاضر نشد.
امینی‌فر اذعان کرد: خودم نیز به علت این عدم اقبال و استقبال از سوی مسئولین استان واقف نیستم و بارها به مرکز تحقیقات قزوین مراجعه کردم؛ اما این مرکز حاضر به برگزاری حتی یک غرفه در این نمایشگاه نشد و مسئولین استان گفتند هیچ تمایلی برای شرکت در این نمایشگاه ندارند.
وی با بیان اینکه معتقدم برگزاری این نمایشگاه آبروی استان بود ابراز کرد: در این نمایشگاه از استان اصفهان، تهران، آذربایجان غربی شرکت کننده داشتیم؛ اما هیچ شرکت کننده‌ای از استان حضور نداشت و حتی اخوان هاشمیان نیز با غرفه بسته در این نمایشگاه حاضر شدند.
مسئول اجرایی اولین نمایشگاه داروهای گیاهی در قزوین گفت: ما برای مسئولین مربوط به حوزه طب سنتی دعوتنامه فرستادیم اما هیچ کدام در این نمایشگاه حضور پیدا نکردند.
قزوین دارای بیش از 200 گونه گیاه دارویی شناسایی شده است
وی با بیان اینکه رسالت ما از برگزاری این نمایشگاه معرفی استان قزوین به عنوان پایلوت کشاورزی بود بیان کرد: قزوین دارای زیستگاه متنوع گیاهان دارویی و مراتع گسترده و بیش از 200 گونه گیاه دارویی شناسایی شده است که از آنها برای تولید دارو در کشور در حال استفاده می‌شود.
امینی‌فر استان قزوین را دارای پیشینه گسترده در زمینه گیاهان دارویی دانست و اظهار کرد: در استان با این ظرفیت و پتانسیل نمایشگاه باید مورد استقبال خوبی قرار می‌گرفت؛ اما ما بدون پشتوانه این نمایشگاه را برپا کردیم و حتی برای نصب فراخوان در سطح استان شهرداری همکاری لازم را نکرد.
وی گفت: در کشورهای اتحادیه اروپا 70 درصد نُسخ دارویی آنها از گیاهان دارویی است و از استان قزوین به کشور آلمان گیاه صادر و فرآوری شده و به چندین هزار یورو فروخته می‌شود؛ در صورتی که ما به این میزان درآمدزایی از منابع خودمان نداریم.
امینی‌فر با بیان اینکه کم لطفی مسئولین و نهادهای طب سنتی باعث ناراحتی برگزارکنندگان نمایشگاه شد گفت: ما با برگزاری این نمایشگاه به دنبال دوسالانه کردن آن و رونق گیاهان دارویی استان بودیم که به واسطه عدم همکاری در استان دلسرد شدیم، شاید در سال‌های آتی بتوانیم این نمایشگاه را با وجه عالی‌تر برگزار کنیم.
وی در پایان بیان کرد: استقبال مردم از نمایشگاه خوب بود و سه روز اول شاهد بازدید اکیپ‌هایی از آتشنشانان کشور که در استان مسابقه داشتند، بودیم و در سلامتکده هم برای تعداد زیادی از مردم ویزیت انجام شد.
انتهای پیام/2002


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان