۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین مسئله کنسرت، جفت هیچ به نفع فرصت طلبان
کد خبر: ۹۵۹۰۶ نویسنده: زهرا حسینی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد:

مسئله کنسرت، جفت هیچ به نفع فرصت طلبان

چندی است که موج بودن یا نبودن کنسرت دست‌آویزی برای بروز اختلاف در میان مسئولان استان شده و عده‌ای با بهره برداری از فرصت، از این فضا سواستفاده می‌کنند اما مسئولین و مدیران استان باید به هوش باشند و در دام غرض ورزان نیافتند.

مسئله کنسرت، جفت هیچ به نفع فرصت طلبان
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، این روزها اگر نگاهی به صفحات اجتماعی و رسانه های استان قزوین بیندازیم، یکی از مهمترین موضوعات را خبرهای مرتبط با برگزاری یا عدم برگزاری کنسرت در استان می‌یابیم.
گروهی در تایید برگزاری کنسرت و گروهی در مخالفت با آن، هر کدام نیز برای اثبات ادعای خویش استدلال‌ها و دلایل خاص خویش را زمینه سخن خود می‌کنند.
شاید بتوان عمده‌ترین دلیل استناد موافقان را مقابله با موج افسردگی در قزوین عنوان کرد؛ آن‌ها مدعی هستند با برپایی کنسرت و موسیقی می‌توان آمار افسردگی را در استان پایین آورد و نشاط اجتماعی را در شهر یأس زده قزوین ایجاد نمود.
مهدی احمدی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین یکی از داعیه داران این نگاه است.
موافقان برپایی کنسرت بارها با تاکید بر سخنان وی تلاش می‌کنند، مقصود خود را از زبان این مسئول بیان کنند، این در حالی است که وی در ضمن تکذیب افسرده بودن استان قزوین تاکید کرد: من پیوسته می‌شنوم که استان قزوین را افسرده می‌دانند، می‌خواهم بدانم چه کسی و بر چه مبنایی این حرف را زده است؛ اعتقاد راستین من این است که  مردم قزوین به شکلی که گفته می‌شود، افسرده نیستند و اتفاقا قزوین یکی از چندین استان با نشاط در کشور به شمار می‌رود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند انسان های دسیسه بازی هستند و می‌خواهند داشته های بسیار ارزنده فرهنگی را به تمسخر بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: ما نباید با بی‌تعهدی و بدون شناخت در اشاعه برخی مشکلات، دست به چنین کارهایی بزنیم، من تحقیق مستند و علمی که بیانگر افسرده بودن استان قزوین باشد پیدا نکرده‌ام و به هیچ عنوان به این موضوع اعتقاد ندارم.
احمدی افزود: من به عنوان یک متولی فرهنگی قزوین معتقدم که استان قزوین یکی از استان‌های بسیار شاد و با نشاط در حوزه اجتماعی است یعنی همان نشاطی که مد نظر شرع و چهارچوب دین ومذهب است.
وی با تاکید بر برگزاری کنسرت فاخر متناسب با چهارچوب شرع و قوانین اسلامی در استان افزود: کنسرت‌ها یکی از معیارهای ایجاد نشاط اجتماعی است و من با کلیت برگزاری آن موافق هستم اما باید دید چه نوع کنسرتی قرار است برگزار شود.
این مسئول فرهنگی اضافه کرد: من با این مساله که جریان کنسرت‌ها هدایت نشود، جهت دهی صورت نگیرد و شئونات مذهبی مراعات نشود مخالف هستم.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین خاطرنشان کرد: نیاز است که متولیان امر مخصوصا دستگاه نیروی انتظامی، شورای تامین امنیت استان و اداره ارشاد در یک تعادل چند جانبه هدایت این کنسرت‌ها را بر عهده گیرند. وی یادآور شد: امیدواریم در دیدار با امام جمعه استان قزوین، آیت الله عابدینی نظرات و چهارچوب‌هایی که نسبت به نشاط اجتماعی مدنظر دارند را به ما انتقال دهند تا در قالب رهنمودها و نظرات ارزنده ایشان نشاط اجتماعی واقعی از مردم دریغ نشود.
ساحت هنر را آلوده نکنیم
اگر به کفه دیگر این ترازو نگاه کنیم، خواهیم دید که مخالفان با اشاره به تجربه‌های تلخ برپایی کنسرت‌ها در استان_که متاسفانه آمیخته با نوعی هنجارشکنی بود_معتقدند کنسرتی که زمینه لهو و لعب را ایجاد می‌کند و با اعتقادات عموم مردم مغایر است، جایی در دارالمومنین ندارد.
این گروه نیز سخنان نماینده ولی فقیه را پررنگ کرده و براساس این سخنان بر حقانیت خود تاکید دارند.
حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی در خطبه های نماز جمعه 6 شهریور ماه با تاکید بر نقش هنر در کشور، بیان کرد: اینکه اختلاط زن و مرد و ترویج بی‌بندوباری در برخی از کنسرت‌ها دیده می‌شود، هنر نیست؛ از این رو نباید ساحت هنر به فحشا و بی‌بند و باری آلوده شود.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین یادآورشد: این جسارت به هنر است که آن را با بی‌بندوباری و مصادیق آن یکسان نشان دهیم، لذا دولت وظیفه دارد با فحشاء و گناه مقابله کند و مصادیق آن را در جامعه از بین ببرد.
وی تاکید کرد: ما با هنر مخالفتی نداریم؛ ما با اختلاط زن و مرد جوان در مراسم کنسرت، بی‌بندوباری، عمل منافی با عفت، منافی با غیرت و منافی با دین مخالف هستیم؛ چرا که هرگز بر چنین اعمالی نمی‌توان نام هنر گذاشت و چنین هنری را خداوند لعنت کرده است.
از سوی دیگر حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده قزوین، نیز در این خصوص با تاکید بر اینکه ما مخالف برگزاری کنسرت نیستیم، تصریح کرد: درحال‌حاضر قانون برگزاری کنسرت در کشور وجود دارد اما نحوه برگزاری آن برای ما سؤال است؛ درخواست و توصیه ما به متولیان فرهنگ قزوین این است که شرایط استان را در برگزاری کنسرت‌ها در نظر بگیرند، همچنین بنا به درخواست مردم تقاضا داریم که کنسرت‌ها با کمترین اختلاط همراه باشد.
آبرو و آرامش شهر، اولویتی بالاتر از کنسرت است
حال باید دید رابطه میان رفع افسردگی با کنسرت در چیست؟
آیا به راستی موسیقی خواهد توانست نشاط ذاتی و امیدبخش را به شهر تزریق کند یا این مقوله دستخوش و بهانه‌ای بیش نیست؟
مجتبی سیدصادقی از فعالان دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: معمولا آمارهایی که در رابطه با افسردگی شایع می‌شود مبنای علمی ندارد؛ برخی راهکارهایی که در زمینه مبارزه با افسردگی ارائه می‌شود نه تنها مطابق با فرهنگ ایرانی- اسلامی نیست بلکه علمی نیز نبوده و به لحاظ عقلانی هم اثرگذار نمی‌باشد.
معاون سابق فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: به‌طور مثال تا به حال هیچ نتیجه علمی مبنی بر اثبات اینکه موسیقی تاثیر مثبتی روی افسردگی خواهد داشت، وجود ندارد و این‌ها تنها بهانه‌ای است که سبب ایجاد دغدغه‌های کاذب در برخی افراد می‌شود.
دبیر ارتباطات خارجی انجمن تحکیم وحدت دانشجویان کشور نیز به نمایندگی از دانشجویان استان در خصوص استدلال موافقان برگزاری کنسرت برای مقابله با معضل افسردگی خاطرنشان کرد: با شرایط فعلی در جامعه افسردگی معنا ندارد با این حال باید دید آیا این سخنان توسط کارشناسان و اساتید این حوزه مطرح شده یا خیر؟ آیا مدرکی برای این استدلال ها وجود دارد یا خیر؟
میثم یعقوبی تصریح کرد: ما با موسیقی مخالف نیستیم چرا که بخشی از فرهنگ ما محسوب می‌شود اما باید در انتخاب نوع موسیقی دقت کرد و اجازه نداد هرگونه موسیقی که با عرف و شان دینی و ملی ما مغایر است، در کشور عرض اندام کند.
وی افزود: کنسرتی که مناسب شهر نیست، جو تبلیغاتی نامناسبی را ایجاد می‌کند و منافی شان دینی شهر است باید توسط مسئولین متوقف شود.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین با اشاره به جنجال سازی اخیر در مقوله برگزاری کنسرت در قزوین اظهار کرد: متاسفانه متولیان فرهنگی تنها به فکر برگزاری کنسرت هستند اما به ابعاد فرهنگی و تاثیرگذاری که در فضای شهر ایجاد می‌کند اهمیت نمی دهند.
وی اضافه کرد: آبرو و آرامش شهر در اولویت نخست است و برگزاری کنسرت در اولویت های بعدی، از این رو نباید اولویت‌ها جایگاه خود را از دست دهند زیرا اعتراضات مردمی را در پی دارد.
این دانشجوی قزوینی افزود: در برگزاری کنسرت باید شان قزوین که به دارالمومنین لحاظ شود؛ از این رو اگر برگزاری کنسرت برای مردم ایجاد حساسیت می‌کند و عموم مردم آن را نامناسب، باید متوقف شود.
مسئولین باید نشاط آفرینی کنند
آنچه مسلم است عده‌ای قصد دارند تا با دامن زدن بر این نوع اختلافات که امری طبیعی در میان مسئولان است، فضای شهر و استان را غبارآلود کرده و با از بین بردن آرامش شهر، فضایی پر از اختلاف را ایجاد نمایند.
مسئولان باید توجه داشته باشند می‌توانند این اختلافات را با یک گفتمان سازنده و رو در رو حل کنند و اجازه سو ‌استفاده‌های غرض ورزانه یا ناآگاهانه را ندهند و نگذارند رابطه میان مسئولان با چنین بازی‌های پیچیده برهم زده شود و آرامش از شهر و استان رخت بربندد.
در خصوص برپایی کنسرت‌ها نیز نبودن سازوکار قانونی مشخص، زمینه سو استفاده فرصت‌طلبان را در این فضا ایجاد می‌کند؛ هم چنان که شاهد بودیم در بخشی از کنسرت‌ها و برنامه های ضد دینی در استان یا سایر شهرهای کشور، دل هزاران نفر از مردم شهید پرور، مومن و انقلابی را به درد آمد؛ لذا شایسته است تا با تفکر و ایجاد راهکارهای راهبردی این قصد شوم را به حداقل رساند و مانع گسترش موج بی فرهنگی در عرصه موسیقی شد.
مقصود مسئولان در نهایت ایجاد فضایی برای نشاط مردم به دور از رخنه‌های شیطانی است.
موسیقی منطبق با اصول دینی و ملی جامعه خواسته هنر دوستان استان است.
فصل الخطاب سخن اینکه ما ضمن اعتقاد به فراهم آوردن فضای نشاط و شادی در جامعه، از متولیان فرهنگی استان می‌خواهیم نسبت به دغدغه‌های فرهنگی و ارزشی مردم و همچنین فرامین مقام معظم رهبری مسئولانه برخورد نمایند و اجازه برگزاری هر کنسرت موسیقی مساله داری را که ممکن است مامنی برای اختلاط، اعمال ضد شئونات اسلامی و شکسته شدن حرمت ها باشد، ندهند.
باشد که مسئولان به فکر باشند…
انتهای پیام/7006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان