۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ثبت ۱۹ طلاق در هر ساعت طی سال گذشته/سالانه ۴۴۰ هزار فرصت فرزندآوری در کشور از دست می‌رود
کد خبر: ۹۵۹۰۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت:

ثبت ۱۹ طلاق در هر ساعت طی سال گذشته/سالانه ۴۴۰ هزار فرصت فرزندآوری در کشور از دست می‌رود

مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس کشور گفت: سالانه ۴۴۰ هزار فرصت فرزندآوری در کشور از دست می‌رود که از میزان ۴۱۰ هزار فرصت از دست رفته ناشی از زنان ازدواج نکرده، ۱۰ هزار براثر فوت همسر و ۲۰ هزار فرصت در اثر طلاق می‌باشد.

ثبت ۱۹ طلاق در هر ساعت طی سال گذشته/سالانه ۴۴۰ هزار فرصت فرزندآوری در کشور از دست می‌رود
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، همایش تبیین سیاست‌های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک برای ارتقای نرخ باروری کلی در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد.
اسماعیل مطلق، مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در این همایش اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده، زمانی که جمعیت کشوری به رشد زیر 2.1 درصد برسد با تهدید جدی مواجه می‌شود که برای جبران آن و رسیدن به ثبات جمعیتی تلاش‌های متعددی از سوی نهادهای مربوطه صورت می‌گیرد.
وی افزود: از 14 بند سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، 5 بند مربوط به وزارت بهداشت و مابقی مربوط به سایر دستگاه‌های اجرایی است لذا در صورت عدم مشارکت و همکاری ارگان‌های دیگر حتی اگر میزان نرخ باروری به حد جانشینی یعنی 2.1 برسد، متوقف شده و یا دوباره کاهش می‌یابد.
شتاب افزایش سن ازدواج در خانم‌ها بیش از آقایان است
مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در بند یک سیاست ابلاغی ارتقای پویایی، بالندگی و جوانی با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی تاکید شده است که برای نیل به این هدف باید تسهیلات مناسبی برای مادران به ویژه در دوران بارداری و شیردهی اختصاص یابد.
مطلق با اشاره به تعریف نرخ باروری تصریح کرد: نرخ باروری کلی، متوسط تعداد فرزندانی است که یک زن در طول دوران باروری خود به دنیا می‌آورد.
وی عنوان کرد: برای پیشگیری از رشد منفی جمعیت باید به حد جانشینی 2.1 برسیم که بر اساس سرشماری سال 90 نرخ باروری به 1.8 درصد در کشور و در استان قزوین 1.7 بوده است.
این مسئول با اشاره به افزایش سن ازدواج در کشور گفت: مطالعات نشان می‌دهند سن ازدواج در استان‌های مختلف کشور متفاوت است و 4 تا 6 سال افزایش داشته که در استانی همچون تهران تا ده سال نیز افزایش یافته است.
مطلق با بیان اینکه شتاب سن ازدواج در خانم‌ها بیش از آقایان است، اضافه کرد: با توجه به اینکه بهترین سن باروری، سنین 18 تا 35 سال است لذا افزایش سن ازدواج در بالا رفتن سن باروری نیز تاثیر می‌گذارد این در حالی است که اگر میانگین سن ازدواج دو سال کاهش یابد نرخ باروری رشد قاطعی خواهد داشت.
با استمرار روند فعلی، روند رشد جمعیت کشور در سال 1430 صفر می‌شود
مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس بیان کرد: با روند فعلی، رشد جمعیت کشور در سال 1430 صفر می‌شود و بحث سالمند شدن جمعیت کشور به وجود می‌آید.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 11 میلیون نفر دختر و پسر در استانه ازدواج در کشور وجود دارند که بخش قابل توجهی از دختران در حال پشت سر گذاشتن سنین مناسب ازدواج و باروری هستند.
مطلق تاکید کرد: سن ازدواج عامل مهمی است که می‌تواند رضایت از زندگی مشترک را تحت تاثیر قرار دهد همچنین با افزایش سن باروری علاوه بر کاهش قدرت باروری، مشکلاتی نیز برای سلامت مادر و جنین ایجاد می‌شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: یکی دیگر از چالش‌های پیش رو روند ازدواج است که با بررسی‌های انجام شده از سال 85 تا سال 93، رشد روند ازدواج هر سال کاهش داشته و در سال 93 به رقم 724 هزار و 345 مورد در کشور رسیده است که این رقم در استان قزوین در سال گذشته 11527 مورد بوده که در مقایسه با سال قبل خود کاهش داشته است.
ثبت 19 طلاق در هر ساعت در سال گذشته
وی بیان کرد: افرادی‌که ازدواج مناسبی دارند دارای طول عمر بیشتری هستند، شادند و ارتباطات اجتماعی مناسب‌تری برقرار می‌کنند همچنین احساس امنیت می‌کنند و رفتارهای مخاطره آمیز کمتری دارند.
مطلق تاکید کرد: رشد عاطفی، فکری و اجتماعی در افرادی‌که ازدواج موفقی دارند، بیشتر است.
مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت تصریح کرد: بر اساس آمارها سال 93 در حدود 163 هزار و 572 طلاق به ثبت رسیده است که سهم استان قزوین از این تعداد 2 هزار و 574 مورد بوده است.
سالانه 440 هزار فرصت فرزندآوری در کشور از دست می‌رود
وی در ادامه گفت: در سال 91 در هر ساعت 16 طلاق، سال 92 در هر ساعت 18 طلاق و در سال 93 در هر ساعت 19 طلاق به ثبت رسیده است.
مطلق از مجرد بودن 6 میلیون و 600 هزار خانم بین 15 تا 49 سال در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: سالانه 440 هزار فرصت فرزندآوری در کشور از دست می‌رود که 410 هزار در زنان ازدواج نکرده، 10 هزار براثر فوت همسر و 20 هزار فرصت در اثر طلاق می‌باشد.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان