۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین تاسیس موسسه قرآنی در یک کشور اسلامی مثل ایران بیهوده است
کد خبر: ۹۴۸۸۷ نویسنده: لیلا عزیزی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲۲ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مسئول موسسه قرآنی مِهادا در مصاحبه با صبح قزوین:

تاسیس موسسه قرآنی در یک کشور اسلامی مثل ایران بیهوده است

مسئول موسسه قرآنی مِهادا گفت: معتقدم تا زمانی که آموزش و پرورش ما واحدی به نام قرآن را در طی ۱۲ سال برای دانش آموز برگزار می‌کند تاسیس موسسه قرآنی در یک کشور اسلامی مثل ایران بیهوده است، چرا باید برای یادگیری تجوید و روانخوانی قرآن از موسسه‌های خصوصی استفاده کنیم؟

تاسیس موسسه قرآنی در یک کشور اسلامی مثل ایران بیهوده است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، لیلا عزیزی دانشجوی کارشناس ارشد علوم و قرآن حدیث دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) است که موسسه قرآنی مِهادا را با دریافت مجوز رسمی از اداره فرهنگ و ارشاد قزوین راه‌اندازی کرده و با نگاهی متفاوت با دیگر موسسه‌های قرآنی در سطح استان قزوین مشغول تربیت قرآن آموز است.
موسسه مِهادا تنها نهاد قرآنی در استان قزوین است که کلاس‌های آموزشی آن علاوه بر تدریس تجوید و روا‌ن‌خوانی قرآن با توجه به سبک زندگی اسلامی و تاکیدات رهبری در بحث تربیت دینی برگزار می‌شود.
گفت‌وگوی خبرنگار صبح قزوین با مسئول این موسسه قرآنی از نظر می‌گذرد:
صبح قزوین : تحصیلات شما در چه رشته‌ای است؟
عزیزی: مدرک دانشگاهی دوره کارشناسی‌ام حسابداری بود اما به علت اشباع نشدن در این رشته در دوره کارشناسی ارشد وارد رشته قرآن و حدیث شدم.
معتقدم تحصیل در رشته‌های صِرف علمی فقط مرا محدود به سرکار رفتن می‌کند اما تحصیل در رشته قرآنی علاوه بر فضای کاری تامین کننده معنویت زندگی‌ام است؛ همچنین دارای مدرک قرآنی مربیگری ترتیل، روخوانی و روانخوانی قرآن هم هستم.
صبح قزوین : موسسه مِهادا از چه زمانی تاسیس شد؟
عزیزی: موسسه مِهادا از نیمه شعبان سال 93 تاسیس شد و اساس شکل‌گیری آن با محوریت مباحث تربیتی است، عمده کلاس‌های این موسسه روخوانی، روانخوانی، تفسیر قرآن، حفظ، مهدویت و آسمانی‌هاست همچنین در سال جاری کلاس پیش دبستانی و مهد قرآنی نیز راه‌اندازی شده است.
این کلاس‌ها برای رده سنی 4 سال تا خانم‌های بزرگسال برگزار می‌شود و 80 قرآن آموز در این موسسه حضور دارند.
شش ماه به دنبال اساتید دوره‌های تربیتی بودم برای همین راه‌اندازی موسسه با تاخیر همراه شد اما با همکاری دفتر پاسخگویی حوزه علمیه قزوین موفق به برگزاری دوره‌های تربیتی در موسسه شدم.
صبح قزوین : فعالیت رسمی یک موسسه قرآنی چگونه است؟
عزیزی: فعالیت‌های این موسسه‌ها زیر نظر اداره کل ارشاد استان است و در همه موسسه‌ها باید کلاس‌های قرآنی براساس شرایطی که اداره ارشاد در نظر گرفته برگزار شود؛ اما هدف اصلی خودم از افتتاح این موسسه انتقال مفاهیم دینی و تربیتی به عموم جامعه بود.
با برقراری کلاس‌های قرآنی هدفم جذب مخاطب برای شناخته شدن کلاس‌هایی با محوریت سبک زندگی اسلامی است، کلاس‌هایی چون تربیت فرزند، روابط زوجین، آسمانی‌ها و مهدویت برایم اهمیت زیادی دارد.
معتقدم برگزاری کلاس‌های روخوانی و تجوید نگاهی سطحی به قرآن کریم است در صورتی که نگاه آموزشی ما به قرآن باید عمقی باشد اما در حال حاضر با غفلتی که وجود دارد برگزاری کلاس‌هایی با محوریت تربیت دینی در استان کمرنگ است و مردم ما از محتوای کلاس آسمانی‌ها و تربیت فرزند اطلاعی ندارند.
صبح قزوین : کلاس‌های تربیت دینی برچه اساسی شکل گرفته است؟
عزیزی: در این کلاس‌ها ارائه مفاهیم و اصول دینی و اینکه فرزندان ما چه الگوهایی در زندگی داشته باشند مورد توجه قرار می‌گیرد؛ همچنین با توجه به تاکیدات رهبری در خصوص اهمیت آموزرش فکر کردن به کودکان از سنین خردسالی، این کلاس‌ها بیشتر به دغدغه ذهنی کودکان در خصوص مسائل دینی می‌پردازد و در واقع با آموزش روش فکر کردن به آنها پاسخگوی شبهات می‌باشد.
این کلاس برای کودکان ابتدایی تا سنین دبیرستان در نظر گرفته شده است.
همچنین درکلاس‌های مهدویت نیز با همکاری دفتر پاسخگویی به شبهات دینی از کارشناسان حوزه مهدویت بهره گرفتیم، وجه تمایز کلاس‌های ما این است که ابتدا به مبحث ضرورت وجود امام در زندگی می‌پردازیم سپس دوره مهدویت آغاز می‌شود.
صبح قزوین : در خصوص کلاس آسمانی‌ها توضیح دهید؟
عزیزی: کلاس آسمانی‌ها را طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب راه‌اندازی کردم ایشان 3 سال پیش فرمودند: "فلسفه، شکل دادن به فکر است، ذهن را به فهمیدن و تفکر کردن عادت دهید این موضوع باید از ابتدا در کودک شکل بگیرد".
در این سال‌ها تحقیق کردم هیچ دوره خاصی به این تاکید رهبری عمل نکرده، مگر دفتر پاسخگویی به شبهات دینی استان که آن نیز فقط در سه ماه تابستان خلاصه شده است.
در حال حاضر استقبال بچه‌ها از کلاس آسمانی‌ها بیشتر از کلاس‌های دیگر است و زمانی که مادرها از بازخورد این کلاس‌ها روی فرزندان خود می‌گویند باعث خوشحالی‌ام می‌شود و می‌بینم نگاه مثبتی نسبت به واجبات دینی در آنها شکل گرفته است.
صبح قزوین : کلاس پیش دبستانی در موسسه شما با چه محوریتی برگزار می‌شود؟
عزیزی: کلاس‌های پیش دبستانی امسال به صورت جدی‌تر برگزار می‌شود و با برگزاری کلاس‌های مفاهیم علوم، ریاضی، شعرهای مذهبی و قرآنی همراه است.
برای آشنایی این خردسالان با زندگی ائمه از انیمیشن‌های زیادی استفاده کرده‌ام اما کیفیت لازم را نداشته و استقبال خوبی از آنها نمی‌شود.
با اینکه استان قزوین در زمینه ساخت انیمیشن قدرتمند است اما سرمایه گذاری خوبی در این حوزه صورت نگرفته و با اینکه این نرم افزاها را از قم تهیه کرده‌ام اما باز هم پاسخگوی نیازهای کودکان نیست.
صبح قزوین : سعی کردید نقش الگودهی برای دیگر موسسات سطح استان داشته باشید؟
عزیزی: در خصوص کلاس‌های تربیتی با موسسه‌های قرآنی استان صحبت کرده‌ام اما به واسطه کمبود بودجه فرهنگی و قرآنی خلاقیت از بین می‌رود و مسئولین موسسات به دنبال اجرای برنامه‌هایی هستند که زمینه ساز حمایت مالی از آنها باشد.
در حال حاضر مدیران موسسه‌های قرآنی فکرهای خلاقانه و خوبی دارند اما به واسطه کمبود بودجه و کرایه مکانی که می‌دهند نمی‌توانند در حوزه‌های تربیتی وارد شوند.
صبح قزوین : حمایت متولیان فرهنگی از شما؟
عزیزی: نمی‌دانم چه باید بگویم؟ از حرف تا عمل بسیار است، زمانی که برای گرفتن مجوز موسسه به اداره کل ارشاد مراجعه کردم وعده و وعیدهای فراوانی به من دادند؛ اما همه این پشتیبانی‌ها خلاصه شد در کلاس‌های مدنظر خودشان و اجازه خلاقیت و عمل در خارج از محدوده گزارشی ارشاد را نداریم.
متولیان فرهنگی فقط از ما آمار می‌خواهند و برگزاری هر نوع کلاس دیگری باید برعهده خودت باشد من این مدل فعالیت را نمی‌پسندم.
زمانی که برای راه‌اندازی کلاس‌های تربیت دینی نزد یکی از متولیان فرهنگی رفتم به من خندید و گفت نمی‌توانی این کلاس‌ها را برگزار کنی اما من توانستم و امروز حاضرم کلاس‌های دیگر را لغو کنم و همین یک کلاس آسمانی‌ها برگزار شود.
سال گذشته 4 میلیون تومان تبلیغات انجام دادم اما بازخورد لازم را برایم نداشت. شهرداری و مجموعه‌های فرهنگی باید پشتیبان ما باشند اما امروز به جای حمایت‌های قرآنی و تربیتی تعداد پاساژهای استان رشد می‌کند.
عملکردم برای عده‌ای قابل توجیه نیست می‌گویند چطور پس از یک سال و نیم هنوز به سوددهی نرسیدی و هنوز هم از جیب خودت خرج می‌کنی؟
صبح قزوین : نگاه شما به برگزاری کلاس‌های حفظ در موسسات قرآنی چیست؟
عزیزی: در حال حاضر موسسات زیادی کلاس حفظ برگزار می‌کنند اما مباحث اخلاقی به چه میزان در این کلاس‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد؟
در موسسه مِهادا کلاس حفظ با حجم کم برگزار می‌شود زیرا هدفم افزایش رشد اخلاقی در کنار حفظ قرآن است. حفظ در این موسسه 6 سال طول می‌کشد، قصدم افزایش آمار حافظان موسسه‌ام نیست اولویتم حفظ با شوق و استقبال خود بچه‌هاست.
معتقدم تا زمانی که آموزش و پرورش ما واحدی به نام قرآن در طی 12 سال برای دانش آموز برگزار می‌کند تاسیس موسسه قرآنی در یک کشور اسلامی مثل ایران بیهوده است، چرا باید برای یادگیری تجوید و روانخوانی قرآن از موسسه‌های خصوصی استفاده کنیم؟
اگر آموزش و پرورش در این زمینه خوب عمل کند موسسات هم می‌توانند فقط در زمینه حفظ و کلاس‌های تربیت دینی فعالیت کنند.
صبح قزوین : مِهادا به چه معناست؟
عزیزی: این نامگذاری از آیه " الم نجعل الارض مهادا" در سوره نبأ برگرفته شده و به معنای مهد آرامش است.
انتهای پیام/2002


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان