۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین درجا زدن کشتی آزاد ایران و کسب عنوان تکراری/ نایب قهرمانی بدون طلا!
کد خبر: ۹۴۷۲۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲۲ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

باید اسمش را ناکامی گذاشت؟

درجا زدن کشتی آزاد ایران و کسب عنوان تکراری/ نایب قهرمانی بدون طلا!

تیم ملی کشتی آزاد ایران در شرایطی مسابقات قهرمانی جهان را با عنوان دومی به پایان برد که برای دومین دوره متوالی در رسیدن به مدال طلا ناکام ماند. شاید توجیه مسئولان فدراسیون کشتی جوان بودن تیم ملی باشد!

درجا زدن کشتی آزاد ایران و کسب عنوان تکراری/ نایب قهرمانی بدون طلا!
به گزارش سرویس ورزشی صبح قزوین ، رقابتهای کشتی آزاد قهرمانی جهان بامداد امروز یکشنبه با قهرمانی روسها و نایب قهرمانی تیم ایران به پایان رسید، اما ایستادن بر سکوی دوم جهان، آن هم بدون کسب مدال طلا، چندان دلچسب نیست. البته مسئولان فدراسیون کشتی می‌توانند جوان بودن تیم را یکی از دلایل ناکامی رسیدن به مدال طلا عنوان کنند اما آیا این می‌تواند دلیل درستی برای یک اتفاق تکراری در دوره باشد؟

تیم ایران در نخستین روز از رقابتهای قهرمانی جهان، سیداحمد محمدی یکی از امیدهای اصلی کسب مدال در وزن ۶۵ کیلوگرم را در میدان داشت که او با توجه به آمادگی و انگیزه بالا به کسب مدال برنز و عنوان سومی جهان بسنده کرد. وی به ترتیب تا رسیدن به دیدار رده‌بندی از سد حریفانی از اسلونی، کوبا، آمریکا و رومانی گذشت اما در یک قدمی فینال با شکست برابر فرانک چامیزو کشتی‌گیر کوبایی الاصل تیم ایتالیا از رسیدن به دیدار پایانی و از شانس کسب مدال طلا محروم شد.

هرچند کشتی گیر وزن ۶۵ کیلوگرم ایران توانست طغرل عسکراف قهرمان المپیک از آذربایجان را در دیدار رده‌بندی شکست دهد و مدال برنز این وزن را از آن خود کند اما او شایسته رسیدن به فینال بود و حسرتی بزرگ را بر دل خود و اهالی کشتی نشاند.

در روز دوم رقابتهای جهانی، تیم ایران با سه آزادکار به میدان آمد. بهنام احسان‌پور در وزن ۶۱ کیلوگرم یکی از نمایندگان جوان اما باانگیزه ما بود که البته در دور اول برابر واسیل شوپتار از اوکراین در حالی که با نتیجه ۶ بر ۴ پیش بود در دقایق پایانی با نتیجه ۶ بر ۱۰ باخت و در نهایت با ناکامی حریف اوکراینی در رسیدن به فینال، او نیز وداعی زودهنگام با رقابتهای جهانی داشت.

اما در وزن ۸۶ کیلوگرم یکی از امیدهای اصلی تیم ایران یعنی علیرضا کریمی قهرمان جوانان جهان وارد گود شد. کریمی کشتی‌های خود را از همان دور نخست طوفانی آغاز کرد، امیدجان عثمان نوف از ازبکستان را در کمتر سه دقیقه با نتیجه ۱۱ بر صفر شکست داد. وی بدنبال این پیروزی امیدبخش به ترتیب حریفانی از مولداوی، فنلاند و اوکراین را مقتدرانه شکست داد و راهی مرحله نیمه نهایی شد.

اینجا بود که کریمی به سد مستحکم روس‌ها یعنی عبدالرشید سعداله‌یف برخورد و در عین شایستگی با نتیجه ۲ بر ۶ باخت و به رده‌بندی رسید تا در این دیدار پیتر گانف کشتی گیر مطرح بلغارستانی را در کمتر از ۳ دقیقه با نتیجه ۱۲ بر صفر شکست دهد و به مدال برنز دست یابد.

دیگر نماینده ایران در روز دوم عباس طحان در وزن ۹۷ کیلوگرم بود که با توجه به مصدومیت نابهنگام رضا یزدانی دوبنده این وزن را بر تن کرد و راهی آمریکا شد. طحان با پیروزی بر حریفانی از اسلوواکی، چین، ترکیه و قرقیزستان وارد کارزار شد و خوب پیش رفت اما در نیمه نهایی مقابل فردریک اسنایدر از آمریکا با نتیجه ۳ بر ۶ باخت و راهی دیدار رده‌بندی شد. این کشتی‌گیر با شکستی دیگر در این مرحله برابر پاول اولینیک از اوکراین، از رسیدن به مدال برنز جهان محروم شد و با عنوان پنجمی به کار خود در این رقابتها خاتمه داد.

رسول خادم - کشتی آزاد

اما سومین و آخرین روز از رقابتهای کشتی آزاد قهرمانی جهان، روز بود که نمایندگان چهار وزن از کشورمان به میدان رفتند. در وزن ۵۷ کیلوگرم حسن رحیمی یکی از باتجربه‌ترین ملی پوشان تیم ایران به میدان رفت و با غلبه بر کشتی گیران ونزوئلا، بلاروس، آمریکا و کره‌شمالی به نیمه نهایی رسید تا خود را در برابر ویکتور لبدف قهرمان جهان از روسیه ببیند.

رحیمی در این دیدار هم با اقتدار و با نتیجه ۵ بر یک مدعی روس‌ها را شکست داد تا فینال برسد اما مقابل دیوید خنچیگیاشویلی گرجستانی در حالیکه با نتیجه ۴ بر ۳ ازحریف پیش بود، در ثانیه‌های پایانی با نتیجه ۴ بر ۵ مغلوب حریف شد و با از دست دادن مدال طلا، حسرت بزرگی را برای کشتی ایران بر جای گذاشت.

پس از ناکامی رحیمی در فینال، تمام نگاه‌ها به دیگر فینالیست ایران یعنی حسن یزدانی در وزن ۷۰ کیلوگرم دوخته شد تا شاید او بتواند به عنوان آخرین امید تیم ایران، نخستین و تنها مدال طلای کاروان کشتی کشورمان را در رقابتهای جهانی امسال کسب کند.

حسن یزدانی که نخستین دوره رقابتهای جهانی خود را تجربه می‌کرد، پس از استراحت در دور نخست، کار خود را با شکست حریفانی از کره‌جنوبی، بلغارستان و گرجستان آغاز کرد و به نیمه‌نهایی رسید. جوان شایسته کشتی ایران در این دیدار مقابل گرین از آمریکا در یک کشتی زیبا با نتیجه ۹ بر ۴ به برتری رسید و فینالیست شد، اما  در دیدار مقابل ماگمود رسول حاجی ماگموداف از روسیه هر چه زد به در بسته خورد و در نهایت با نتیجه 10 بر 3 و در شرایطی که امید زیادی به قهرمانی داشت، شکست خورد و به مدال نقره بسنده کرد.

دیگر آزادکار ملی‌پوش ایران در روز پایانی علیرضا قاسمی در وزن ۷۴ کیلوگرم بود که در نخستین تجربه حضور در رقابتهای جهانی خود تا دیدار رده‌بندی رسید. وی به ترتیب از سد حریفانی از ایتالیا، مولداوی و گرجستان گذشت اما در میانه راه به حریف قدرتنمند وباتجربه‌ای بنام جردن باروز آمریکایی روبرو شد و با نتیجه ۵ بر صفر شکست خورد.

البته فینالیست شدن باروز باعث شد قاسمی هم در گروه شانس مجدد برای مدال برنز همچنان بجنگد و بعد از غلبه بر حریفی از لهستان به دیدار رده‌بندی راه یابد. قاسمی با همه تلاشی که انجام داد، نتوانست به مدال برنز برسد و با شکست برابر عنبر گدیف روس از رسیدن به مدال برنز بازماند و تنها سهمیه المپیک را کسب کرد.

یکی دیگر از آزادکاران ناکام ایران در روز پایانی، پرویز هادی در سنگین وزن بود. او در دور اول وزن ۱۲۵ کیلوگرم به دلیل حاضر نشدن الکسی شیماروف از بلاروس به عنوان کشتی گیر پیروز معرفی و راهی دور بعد شد. وی دراین مرحله گوگلایف از اسلواکی را با نتیجه ۱۰ بر صفر شکست داد اما در دور سوم مقابل بلال ماخوف روس شکست خورد و با توجه به اینکه این حریف روس در ادامه به طاها اکگول از ترکیه  باخت، پرویز هادی هم از رسیدن به دیدار رده بندی و کسب مدال محروم ماند.

بدین ترتیب تیم ایران در این رقابتها از مجموع ۶ سهمیه المپیک توانست در اوزان ۵۷، ۶۵، ۷۴، ۸۶، ۹۷ سهمیه حضور در المپیک را کسب کند  و تنها در وزن ۱۲۵ کیلوگرم از دستیابی به سهمیه بازماند.

به جز حسن رحیمی که باتجربه‌ترین کشتی‌گیر تیم ایران در این رقابتها بود و سیداحمد محمدی که برای دومین بار در مسابقات جهانی شرکت کرد، کشتی گیران اوزان دیگر برای نخستین بار راهی رقابتهای جهانی و گزینشی المپیک شدند. اما این مساله نمی‌تواند ناکامی ایران در کسب مدال طلا را توجیه کند و شاگردان خادم با توجه به کسب نایب قهرمانی در رقابتهای جهان ۲۰۱۵ آمریکا، همچنان در حسرت طلا ماندند.

تیم ملی کشتی آزاد ایران سال گذشته در رقابتهای جهانی ۲۰۱۴ تاشکند ازبکستان نیز باتوجه به داشتن سه نماینده در فینال و کسب عنوان نایب قهرمانی، باز هم نتوانسته بود به مدال طلا برسد.




انتهای پیام/7008

منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان