۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین جوانان بیشتر به مواد محرک اعتیاد دارند تا مخدر
کد خبر: ۹۴۶۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

موسس مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدر شهر اقبالیه:

جوانان بیشتر به مواد محرک اعتیاد دارند تا مخدر

حاجی آقایی: امروزه کراک، به دلیل داشتن ناخالصی های بیشتر و خطرناک، مخرب تر می باشد. جوانان بیشتر به مواد محرک اعتیاد دارند تا مخدر!

جوانان بیشتر به مواد محرک اعتیاد دارند تا مخدر

به گزارش صبح قزوین، اعتیاد به مواد مخدر و مصرف دخانیات یکی از مهم ترین مشکلات جامعه جهانی است که علاوه بر هدردادن سرمایه های هنگفتی انسانی و اقتصادی باعث انواع بیماری ها از جمله سرطان می شود و در هر شکل و ظاهری مخرب و کشنده است.

بر اساس تحقیقات انجام شده، مصرف دخانیات عامل یک مرگ از هر 10 نفر مرگ بزرگسالان در سرتاسر جهان است.
اگر روند سیگار کشیدن کنونی ادامه یابد، مصرف دخانیات تا سال 2020 عامل مرگ 10 میلیون نفر در سال خواهدبود و این میزان بالتر از همه مرگ های ناشی از HIV، سل، مرگ و میر مادران، تصادفات وسایل نقلیه موتوری، خودکشی و قتل می شود.

موقعیت جغرافیایی کشور ما که در همسایگی بزرگ تولید کننده تریاک جهان و در مسیر ترانزیت موادمخدر از آسیا به اروپا واقع شده است، به همراه اهداف استعمار فرهنگی و اقتصادی سبب شده است تا اعتیاد به عنوان یکی از بزرگنرین چالش های جامعه ما مطرح باشد.
 پیشگیری از افتادن ورطه اعتیاد علاوه بر تمهیدات اجتماعی به افزایش آگاهی و توانایی های فردی نیز دارد.

15609876_6993352cfdfd

امروزه برای درمان اعتیاد مراکز و کمپ های مختلفی فعالیت می کنند؛ در همین خصوص خبرنگار صبح قزوین مصاحبه ای با مرکز درمان سرپایی سوء مصرف مواد مخدر رهایی شهراقبالیه داشته است.

plant

دکتر علیرضا حاجی آقایی، موسس این مرکز در خصوص فعالیت های مرکز درمان سوء مصرف رهایی، خاطرنشان کرد: این مرکز زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی، وزارت بهداشت و درمان و سازمان بهزیستی فعالیت می کند و تنها مجتمع ترک اعتیاد در استان است که دو بسته درمانی استاندارد  در قالب DIC و MMT را ارائه می کند.

IMG_3055

وی افزود: در روش های تعریف شده استانداد که برای درمان سوء مصرف اعتیاد وجود دارد؛ یکی مرکز گذر ی کاهش آسیب (DIC) است و این مرکز با ارائه بسته های بهداشتی و غذاهای گرم و سرد برای افراد بی خانمان و کارتون خواب که تمایلی به ترک مصرف مواد مخدر را ندارند، سعی در کاهش آسیب  و خطر ناشی از مصرف مواد مخدر را دارد.

حاجی آقایی ادامه داد: برای این افراد یکسری آموزش ها و مشاوره اولیه ارائه می شود و اگر بخواهند مصرف مواد مخدر را ادامه دهند به آن ها آموزش داده می شود که چگونه در چار چوب کم خطرتر از این مواد استفاده کنند به طور مثال استفاده کردن از سرنگ استریل شده و با رعایت این نکات خطر ابتلا به ایدز نیز در این افراد کاهش می یابد.

وی در خصوص روش MMT توضیح داد: در روش دیگرکه درمان نگه دارنده است در مان با استفاده از متادون و بوپرنورفین به صورت سرپایی می باشد.
افرادی که مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر هستند و می خواهند  سوء مصرف را ترک کنند اما نمی توانند به صورت خود تصمیم گیرنده ترک نمایند، با استفاده از بسته های درمانی این امر  برای آن ها ممکن می شود.

مسئول فنی مجتمع درمان سوء مصرف مواد مخدر رهایی عنوان کرد: جایگزینی دارو به جای مواد مخدر نتایج مثبتی دارد زیرا فرد، دارویی را با مقدار و دوز مشخص و تجویز شده توسط پزشک استفاده می کند در حالی که مواد مخدر ناخالصی هایی مثل روغن سوخته و حتی مواد خطرآفرینی چون کاربیت که به بافت بدن آسیب می رساند را دارد.

وی عنوان کرد: فایده دیگر جایگزینی دارو آن است که فرد از چرخه داد و ستد مواد مخدر خارج می شود و دیگر مجبور نیست برای تهیه مواد با قاچاقچی روبه رو شود بلکه از یک مرکز شناخته شده داورو تهیه می کند.

حاجی آقایی در خصوص دوره ی درمان سوئ مصرف مواد مخدر گفت: در طول دوره ای که دارو مصرف می شود فرد می تواند به زندگی راحت خود ادامه دهد.
حداقل 6 ماه طول می کشد تا فرد درمان شود و به چرخه اجتماع بازگردد.

وی با اشاره به اینکه هیچ دارویی که در ماهواره  و رسانه های خارجی در خصوص ترک سریع مواد مخدر تبلیغ می شود تایید شده نیست، اظهار کرد: بر اساس قانون جاری کشور حق تبلیغ هیچ دارویی شناخته شده، وجود ندارد و این کار مجاز نمی باشد.
حتی طبق آزمایشات انجام شده بر روی  برخی از این داروهای ترک اعتیاد که از طریق ماهواره نیز تبلیغ می شود، ترکیباتی از شیشه در آن ها پیدا شده است.

imagesCAOOF9EO

این پزشک در خصوص دارو های جایگزین مواد مخدر عنوان کرد: این دارو ها مورد تایید وزارت بهداشت و درمان کشور هستندو باید زیر نظر و با تجویز پزشک متخصص مصرف شود.

وی با اشاره به اثرات کوتاه مدت و بلند مدت ناشی از مصرف مواد مخدر بیان کرد: مصرف مواد مخدر در کوتاه مدت باعث کاهش اضطراب، افزایش انرژی، تقویت حافظه، بهبود توان جنسی و غیره است و شاید در ابتدا اثرات مثبتی داشته باشد ولی زمانی که به صورت اعتیاد درآید سبب می شود که عملکرد اجتماعی، جسمی و روانی فرد، تخریب و دچار اختلال شود و عوارضی مثل بی اشتهایی، افسردگی و انزوا طلبی شخص را تهدید می کند.

حاجی آقایی گفت: تحقیقات نشان می دهد که معتادین دچار یکسری اختلالات و آسیب های مغزی می شوند و مغز یک فرد معتاد در مقایسه با فرد سالم دارای خلا هایی در بافت مغزی است.

2a9c7aa83022c7243c58beb89ad90fe2

وی ابراز داشت: درمان اعتیاد یک درمان تک بعدی نیست و دیگر شیوه های درمانی گذشته مثل تعویض خون بیمار، منسوخ شده است و در واقع امروز درمان سوء مصرف مواد مخدر نگه دارنده است .

مسئول فنی مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدر رهایی اظهار کرد: باید نگاه به فرد معتاد به عنوان یک بیمار باشد نه یک مجرم! فرد مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر یک بیمار است و باید با او برخورد بیمار گونه داشته باشیم.

وی  با اشاره به میزان خطرات مواد مخدر و محرک، خاطرنشان کرد: مواد مخدر مثل تریاک، هروئین،کراک و مواد محرک همچون شیشه، به میزان ناخالصی هایی که دارند خطرآفرین هستند و معمولا قاچاقچیان به خاطر سود بیشتر، درجه خلوص این مواد را بسیار کم می کنند و ناخالصی هایی اضافه می کنند که تخریب کننده بافت عصبی هستند.

حاجی آقایی افزود: ولی امروزه کراک، به دلیل داشتن ناخالصی های بیشتر و خطرناک، مخرب تر می باشد.
جوانان بیشتر به مواد محرک اعتیاد دارند تا مخدر!

وی بیان کرد: یکی از مشکلی که مواد محرک دارند آن است که معمولا شروع اعتیاد به این مواد بسیار سریع تر از مواد مخدر می باشد و بیشتر آسیب روانی می رسانند.

این پزشک در پایان خاطرنشان کرد: در جوامع شهری و صنعتی امروز و کشورهای در حال توسعه، اضطراب و فشارهای عصبی بر روی افراد فراگیر شده است و برای فرار از این اضطراب و فشار ها برخی به ویژه قشر جوان به این مواد رو می آورند که نتیجه عکس دارد و مشکلات را بیشتر نیز می نماید.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان