۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین استعمار يك حقيقت تاريخي است/ خطرناك ترين استعمار براي جامعه بشري فرا نو است
کد خبر: ۹۴۴۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

سردار اثباتی:

استعمار يك حقيقت تاريخي است/ خطرناك ترين استعمار براي جامعه بشري فرا نو است

سردار اثباتي در بين دانشجويان طرح ولايت استان قزوين گفت: استعمار يك حقيقت تاريخي است كه بوده و هست و ادامه دارد، يك حقيقت جاري است و به يك شكل بوده، تنها ابزارش متفاوت است.

استعمار يك حقيقت تاريخي است/ خطرناك ترين استعمار براي جامعه بشري فرا نو است
به گزارش صبح قزوين، سردار بهروز اثباتي معاون فرهنگی ستاد مشترک در سومين همايش پنجمين دوره طرح ولايت استاني در آمفي تئاتر دانشگاه بين الملل امام خميني(ره) قزوين در خصوص استعمار فرانو و نقش آن بر رسانه بيان كرد: در دنيا 4 نوع استعمار وجود دارد كه يكي از آنها استعمار كهنه است به معني اينكه كشورهاي ديگر زير سلطه مي روند و قدرت نظامي بهترين ابزار آن است.
سردار اثباتي ادامه داد: در استعمار نو كه از جنگ جهاني دوم(1945) شروع و تا پيروزي انقلاب اسلامي ايران بوده كه هزينه هاي آن از استعمار كهنه كمتر است و با مهره هاي خود تسلط بر ديگر كشورها را حفظ مي كنند مانند دوران پهلوي.
وي با اشاره اي به بيانات مقام معظم رهبري در خصوص استعمار فرانو توضيح داد: استعمار از نظر هدف و ماهيت يك گونه بيشتر نيست ولي تا كنون در 3 شكل جلوه پيدا كرده است استعمار سنتي يا كهن، استعمار نو و استعمار فرانو است.
اين مسئول گفت: سيستم ارتباط نابرابر بين يك كشور قدرتمند پيشرفته با يك كشور ضعيف استعمار كهنه است و در اين روش استعمارگر با به كار گيري نيروي نظامي كار خود را به جلو مي برد.
سردار اثباتي خاطرنشان كرد: استعمار كهن به شكل مستقيم صورت مي گرفت و با اعمال زور بر كشورهاي ديگر سلطه و خود در راس آن كشورها حكمراني مي كردند.
وي اضافه كرد: استعمار يك حقيقت تاريخي است كه بوده و هست و ادامه دارد، يك حقيقت جاري است و به يك شكل بوده، تنها ابزارش متفاوت است.
معاون سابق فرهنگي سازمان بسيج مستضعفين با اشاره به ويژگي هاي استعمار كهن عنوان كرد: در اين نوع از استعمار تهديدها از نوع تهديدهاي سخت بوده، لشگر كشي و كشتار در استعمار كهنه موجه بوده و كشتار بيشتر دليل بر قدرت بيشتر است، پر هزينه بوده، حاكميت مستقيم بر آنها اعمال مي شده و از ابزار و رسانه هاي كتبي مانند روزنامه در دوران قديم استفاده مي كردند.
سردار اثباتي در خصوص استعمار نو بيان كرد: در دهه 1950 رايج شد و در لباسي تازه با سلطه بر اقتصاد و فرهنگ همان اهداف استعمار كهنه را پي مي گيرد.
وي ادامه داد: رشد فكري جوامع و گسترش نهضت هاي ضد استعماري در كشورهاي تحت سلطه، استعمار چهره جديدي را به خود گرفت و سعي كرد به جاي سلطه مستقيم و اشغال سرزمين ها سلطه خود را با روي كار آوردن دولت هاي دست نشانده بومي استمرار بخشد.
اين مسئول ابراز كرد: سلطه نظامي و اطلاعاتي بر 3 محور اقتصادي، سياسي و اجتماعي است.
سردار اثباتي با اشاره به استعمار فرا نو گفت: در اين استعمار دستگاه استكبار كاري مي كند كه با آن عناصري از ملتي را تصرف كند و بدون آن كه آن ملت بدانند به او كمك مي كنند.
وي در ادامه افزود: در اين شيوه ظاهراً قدرت هاي بزرگ سلطه اي براي كشورهاي ديگر ندارند اما سلطه فرهنگي، اقتصادي و سياسي بر دولت ها به حدي است كه تصميم گيري ها و سياست گذاري هاي دولت هاي ديگر در تمام عرصه ها بايد در راستاي منافع قدرت بزرگ شكل گيرد.
معاون فرهنگي ستاد مشترک گفت: خطرناك ترين استعمار براي جامعه بشري استعمار فرا نو است و كشور به ظاهر استقلال دارد و وسايل ارتباط جمعي ابزار اصلي آن است.
سردار اثباتي خاطر نشان كرد: استعمار فرا نو اساساً به شيوه عمليات فرهنگي بر مي گردد و تهاجم خبري، تبليغي، فرهنگي، اخلاقي و رسانه ها تحت كنترل زورمندان قرار مي گيرد.
وي تصريح كرد: رسانه شناسي ابعاد مختلفي دارد كه كاركردهاي مشترك داشته و آن اطلاع رساني است، تمام رسانه ها وظيفه پر كردن اوقات فراغت را بر عهده دارند، آموزش و همگن سازي اجتماعي در سليقه ها و طبقه بندي اجتماعي است.
اين مسئول توضيح داد: انسان 15 حس دارد كه 5 حس آن جسماني و 10 حس روحاني است.
سردار اثباتي استدلال كرد: هر رسانه اي در جنگ فرا نو به دليل قدرت هايش در كاركرد هاي عمومي و به دليل كاركردهاي تخصصي خودش ماموريت هاي ويژه اخذ مي كند و بين راديو، تلويزيون، اينترنت و ماهواره بايد يك هماهنگي ايجاد شود فقط برنامه ها متفاوت است.
وي افزود: راديو توانمندترين ابزار استعمار فرا نو است چون با تركيب كلام و موسيقي تاثير مي گذارد و تلويزيون مي تواند بر روي سبك زندگي تاثير گذار باشد از آنجا كه تلويزيون داراي قدرت القاي سمعي و بصري است ابزار تبليغي و عمومي خانوادگي ايران است.
معاون سابق فرهنگي سازمان بسيج مستضعفين در خصوص نقش اينترنت در استعمار فرا نو اظهار كرد: در اينترنت دنياي عيني به دنياي مجازي تبديل مي شود و انسان حقيقي به انسان ديجيتال تبديل شده و در سيلاب سايت مي افتد.
انتهاي پيام/ 3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان