۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین پیشگیری از بروز اعتیاد در خانواده با تکیه بر مهارت فرزند پروری و تقویت باورهای دینی
کد خبر: ۹۳۷۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کارشناس مرکز بهداشت تاکستان:

پیشگیری از بروز اعتیاد در خانواده با تکیه بر مهارت فرزند پروری و تقویت باورهای دینی

پیشگیری اولیه مداخله ای مثبت برای مقابله با شرایط مضر (قبل از اینکه منجر به اختلال یا ناتوانی فرد شود) می باشد و از جمله مهمترین روش های پیشگیری از بروز اعتیاد در خانواده، آگاه سازی والدین است تا با توجه به مهارت های فرزند پروری و تقویت باورهای دینی، پایه خانواده را تقویت کنند.

پیشگیری از بروز اعتیاد در خانواده با تکیه بر مهارت فرزند پروری و تقویت باورهای دینی
به گزارش صبح قزوین به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، مطالب فوق را کبری نیک نامی کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان تاکستان بیان کرد و گفت: « روش های پیشگیرانه را می توان بر اساس عوامل موثر در گرایش افراد به مصرف مواد تعیین کرد » و اضافه کرد: « گاهی مجموعه ای از روش ها را باید به کار بست تا از مصرف مواد جلوگیری شود.
» ایشان با اشاره به اینکه روش های پیشگیرانه در مجموع برای کل افراد خانواده توصیه می شود که برخی از آنها شامل آگاه سازی افراد نسبت به خطرات و عوارض مصرف مواد است، اظهار داشت: « این کار می تواند موجب تغییر نگرش و باورهای آنان شود و تغییر در نگرش باعث تغییر در رفتار می شود.
» نیک نامی با تأکید بر لزوم تقویت پایه های خانواده، تصریح کرد: « کودک تجربیات فراوانی را در محیط خانواده به دست می آورد » و اعلام کرد: « چنانچه محیط خانواده و روش های تربیتی ناسالم باشد بسیاری از انحرافات و اختلالات رفتاری در کودک ایجاد می شود.
» کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان تاکستان با بیان اینکه آشنایی والدین با روش های فرزند پروری می تواند به عنوان راهی موثر برای ایجاد تعادل و ثبات در خانواده مورد توجه قرار گیرد، گفت: « تقویت باورهای دینی و معنوی و توکل بر قدرت لایزال الهی نیز می تواند انسان را در مقابل بسیاری از مشکلات و پیامدهای روانی آن از جمله افسردگی و استرس محافظت کند » و ادامه داد: « فراگرفتن مهارت های زندگی در ایجاد و افزایش اعتماد به نفس در فرد بسیار موثر بوده و این مهارت به فرد کمک می کند تا با شناخت بهتر خود و توانمندی هایش، راه حل درستی در مواجهه با مشکلات پیدا کند.
» وی مهارت رفتار جرأت مندانه را به عنوان یکی از مهارت های پیشگیرانه از مصرف مواد معرفی کرد و اظهار داشت: « این مهارت به معنی توانایی ابراز صادقانه نظر، احساس و نگرش فرد به صورت مستقیم و بدون اضطراب است » و اضافه کرد: « فرد با آموختن این مهارت می تواند به سادگی به پیشنهادهای مصرف مواد نه بگوید.
» به گفته این کارشناس افرادی که سبک رفتاری منفعلانه دارند، توانایی و مهارت نه گفتن را ندارند و این افراد بیشتر در معرض ابتلاء به اعتیاد می باشند انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان