۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین از احمدی نژاد ۸۴ تا احمدی نژاد ۹۲
کد خبر: ۹۲۸۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مروری بر عملکرد دولت نهم و دهم از نگاه بزرگان؛

از احمدی نژاد ۸۴ تا احمدی نژاد ۹۲

احمد سالک: انصافا هیچ دولتی به اندازه دولت احمدی نژاد با مردم در ارتباط نبود؛ همچنین دولت نهم در سیاست خارجی نیز عزت مندانه رفتار کرد که نمونه های آن را در نشست های سازمان ملل و سخنان آقای احمدی نژاد می توانید ببینید.

از احمدی نژاد ۸۴ تا احمدی نژاد ۹۲
به گزار ش صبح قزوین، بی شک محمود احمدی نژاد در رأس قوه مجریه، سال های پر تلاطمی را پشت سر گذاشته است.
او از شخصیتی عدالت محور و ولایی که توانسته بود بر باندهای قدرت و ثروت پیروزی یابد و با شعارهای انقلابی خود دل و دوستداران ارزش ها را برباید به فردی تبدیل شد که در مقایسه با احمدی نژاد 84، بسیاری از نقاط خود را از دست داده و حرف های جدید می زند و مواضعی نوین می گرفت.
شاید بتوان مهم ترین چرخش های احمدی نژاد را در بحث عدالت خواهی، تبعیت از ولایت فقیه و قانون اساسی، تعامل با سایر قوا، رابطه با آمریکا، تخصص محوری، ارتباط با نخبگان و دانشگاهیان، تعامل با علما و حوزه های علمیه و همچنین نوع نگاه به آزادی دانست.
برای تحلیل بهتر چرخش های محمود احمدی نژاد به سراغ برخی چهره های سیاسی رفتیم و نظرت آن ها را در 2 سوال جویا شدیم.
اول: آنکه احمدی نژاد 84 چه کسی بود و چه خصوصیاتی داشت؟ دوم: آنکه احمدی نژاد 92 چه ویژگی هایی دارد؟ حجت الاسلام محمد تقی رهبر( امام جمعه موقت اصفهان)   images (7)   1.
ورود وی به صحنه سیاست و قدرت اتفاق بسیار خوبی بود.
در ابتدا دم از قانون مداری، ولایت مداری، عدالت خواهی و .
.
.
می زد؛ در بخش هایی مانند ایستادگی در قبال فعالیت های هسته ای، سهمیه بندی بنزین، مسکن مهر و هدفمند کردن یارانه ها موفقیت هایی داشتند.
ما در ابتدا برای آمدن احمدی نژاد، شعارهایشان، وعده هایشان و .
.
.
سینه چاک بودیم ولی در دوره بعد (سال88) فقط برای اینکه فتنه گران بر سر کار نیایند از وی حمایت کردیم.
اما ما شاهد قدردانی عملی حمایت هایی که مجلس، اصول گرایان، مردم و در رأس همه رهبر معظم انقلاب از ایشان کردند نیستیم.
2.
آن نگاهی که در 84 و دوره اول داشتند بسیار امیدوار کننده بود؛ اما به مرور وابستگی به اطرافیان و جریان انحرافی و مقاومت در مقابل قانون و همچنین عدم تمکین به سفارشات رهبری نشان داد که در جاهایی مانند مسائلی که در رابطه با برکناری وزرا پیش آمد چندان ولایت مداری نداشتند.
اقتصاد دولت بسیار ضعیف بود و از بسیاری از نابسامانی های بازار مانند وضع دلار و سکه پیشگیری نکردند و برای معیشت مردم طرح و برنامه ای نداشتند.
بعد گفتند ما برنامه ای داریم و طرح داریم که دیر شده است.
این حرف ها مال 8 سال پیش است و دیگر نمی شود وعده جدید داد مقام معظم رهبری فرمودند که امسال سال حمایت از کار و تولید و سرمایه ایرانی است.
اکنون آخر سال است، آقای احمدی نژاد بگویند که از کار چه حمایتی کردند؛ این آش این روزها آن قدر شور شده که در حکم اخیر ایشان برای آقای مشایی، آنقدر القاب و اوصاف به قامت مبارک این آقا چیدند که ما فکر کردیم نماینده خاصی از سوی امام زمان امده است.
این چنین گفتار و رفتاری رای رئیس جمهوری منتخب ملت، درباره فردی که مردم، نخگان و علما روی آن حرف دارند و حرفشان به حق است درست نیست.
بحث سرنوشت و زندگی یک ملت است.
  احمد سالک(نماینده مردم اصفهان در مجلس)   80393824-3342153   1.
آقای احمدی نژاد در سال 84 شعارهایی چون مهرورزی، عدالت خواهی و خدمت به مردم را مطرح کرد و با توجه بهنگرانی هایی که مردم از دولت های هاشمی و خاتمی داشتند، به سمت این نیروی جوان اصول گرا روی آورند.
در چهار سال اول دولت چند موضوع بهخوبی پیگیری شد که از آن جمله می توان به سفرهای استانی و مردم گرایی اشاره کرد.
انصافا هیچ دولتی به اندازه دولت احمدی نژاد با مردم در ارتباط نبود؛ ارتباطی که منجرشد تا مردم او را با شهید رجایی مقایسه کنند.
همچنین دولت نهم در سیاست خارجی نیز عزت مندانه رفتار کرد که نمونه های آن را در نشست های سازمان ملل و سخنان آقای احمدی نژاد در ان سال ها می توانید در آن سال ها می توانید ببینید.
همین طور در آن سال ها طرح موضوع هولوکاست را از جانب رئیس جمهوری داشتیم که نگاه کشورهای اسلامی را متوجه جمهوری اسلامی کرد.
نکته سوم در دولت نهم که مهم ترین مسئله نیز هست احیای ارزش های اصیل انقلاب و امام در آن دولت بود.
2.
اما در دولت دهم متاسفانه شاهد مسائلی بودیم که توسط جریان انحرافی صحنه گردانی شد؛ مسائلی نظیر مقاومت هایی که در برابر مقام عظمای ولایت صورت گرفت یا طرح مکتب ایرانی که ضربه های بسیار بدی به کشور زد.
آخرین مورد از این دست به بداخلاقی بهمن ماه رئیس جمهوری در مجلس برمی گردد که برخلاف توصیه رهبری آرامش جامعه به هم خورد.
به همین دلیل می بینید که رهبر معظم انقلاب نیز برخلاف دولت دهم که بارها و بارهااز شخص رئیس جمهوری دفاع میکرد، دیگر در دولت نهماین مسئله تکرار نشد، هر چند معظم له در دفاع از کلیت دولت اصول گرا نیز چیزی کم نگذشتند.
الته باید منصب بود و به نقش تحریم ها درایجاد مشکلات برای کشور نیز اشاره کرد که ما آن را انکار نمی کنیم اما معتقدیم می شد که بهتر آن را مدیریت کرد.
  دکتر احمد نجابت( عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی)   IMG20300774   1.
اگر 20 درصد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب عملی شود، 90 درصد مشکلات حل است؛ ایشان فرمودند که باید نقاط ضعف و قوت را با هم و در کنار هم دید.
باید شرایط جهانی و داخلی را در نقدها و اظهارنظرهایمان در نظر بگیریم این دولت از سایر دولت های قبل از خود عملیاتی تر بود.
الته در مسائل اقتصادی باید مشورت بیشتری می گرفتند.
2.
در سال های اخیر رفتار ایشان تغییر کرد در مسئله اختلافات دولت و مجلس، آقا فرمودند همان طور که دشمن متحدتر می شود، مسئولان و سران قوا هم رشته همدلی و اتحاد و همکاری را محکم تر کنند، ولی در دولت دهم کارهایی باید می شد که نشد و کارهایی نباید می شد که شد.
قانون وقتی تصویب شد و به تایید شورای نگهبان رسید، کسی نباید بگوید آن را انجام نمی دهم؛ قوا نباید وارد وظایف یکدیگر شوند ولی رئیس جمهوری حق داشت که وزرا را عوض کند، باید در هیئت دولت بحث های سنگین و عمیق طلبگی اتفاق بیفتد ولی دیدیم که بدون هیچ بحث قبلی ها را برکنار شدند، بی اثباتی در مدیریت ها از موارد اطمه به این دولت بود.
  امیرحسین قاضی زاده (نماینده مردم مشهد و عضو جبهه پایداری)   13920131113605153406923   1.
آقای احمدی نژاد در سال 84 با شعارهای اسلام، انقلاب و حمایت از رهبری به پیروزی رسید؛ یعنی شعارهای غال متدینین و کسانی که در آن زمان احساس می کردند کشور دارد توسط کسانی اداره می شود که استحاله شده اند و مردمی که امیدوار بودند تا انقلاب اسلامی به ریل اصلی خود برگردد.
2.
متاسفانه در سال 91 برخی تصورات درباره احمدی نژاد به خاطر عملکرد خود وی عوض شد.
همین طور در نحوه اداره در مواردی مثل مبارزه با فساد و رانت خواری شاهد برخی رفتارهای نادرست بودیم.
هرچند که شاکله دولت از بسیاری جهات توانست چهارچوب های انقلابی خود را حفظ کند، اما در خیلی از زمینه ها نشان داد که مادر قضاوت هایمان اشتباه می کردیم.
    عبدالرضا مصری(وزیر رفاه وامور اجتماعی دولت نهم)   IMAGE634750293881827500   1.
از جمله ویژگی های بارز اقای احمدی نژاد در سال 84 در دولت نهم پرکاری، ولایتمداری، ساده زیستی، مردو دوستی و عشق و علاقه به خدمت به مردم بود.
2.
طبیعتا بشر در طول زمان در یک نقطه نمی ماند و تغییراتی خواهد داشت.
بر همین مبنا نمی توان گفت که آقای احمدی نژاد تغییری نداشته است.
  زهره طبیب زاده (مشاور سابق رئیس جمهوری در دولت نهم)

762772_orig

  1.
رئیس جمهور در ابتدای راه به درستی مسئله عدالت را هم در نظر و هم در عمل مطرح کرد.
برخورد با ویژه خواری مسئولان دولتی و همچنین اطاعت پذیری محض و صد درصدی از ولی فقیه نیز از ویژگی های بارز و مثبت احمدی نژاد 84 بود.
2.
مهم ترین مسئله درباره احمدی نژاد دولت دهم، زاویه وی با رهنمودهای صریح مقام معظم رهبری است که درباره تخصیص بودجه به مقاصد غیرضروری نیز اشتباهات زیادی داشت و در نتیجه شاهدیم که در مسائل فرهنگی طی این چند سال پیشرفت چندانی نداشته ایم.
  اسماعیل کوثری(نماینده مردم تهران)   images (8)   1.
آقای احمدی نژاد در سال 84 باشعارهای مهرورزی، عدالتخواهی، وحدت و شعارهای این چنینی روی کارآمد که اتفاقا مطالبات آن روز جامعه بود.
همین طور ساده زیستی و ولایتمداری وی موجی شد که مردم در چهار سال دوم به احمدی نژاد برای اداره دولت اعتماد کنند.
البته باید تاکید کرد که رئیس جمهوری در دولت نهم بخ زیادی از شعارهایش راعملی کرد و توانست خدمات گسترده ایارائه دهد.
2.
ما در فاصله دولت های نهم و دهم شاهد تفاوت چشکگیر آقای رئیس جمهور در شعارها و عملکردها بودیم.
احمدی نژاد در این 4 سال نه تنها به شعارهای خود نیز بهصورت محکم پایبند نبود، بلکه در عملکردها نیز توفیق زیادی را شاهد نبودیم.
منبع: نشریه پنجره انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان