۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین کلید اعتدال روحانی قفل گشای کدام در خواهد بود؟
کد خبر: ۹۲۸۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

یادداشت روز؛

کلید اعتدال روحانی قفل گشای کدام در خواهد بود؟

آقای روحانی یادتان باشد کلیدی که با خود همراه آورده بودید قرار نیست قفلی باشد بر دلسوزی انقلابیونی که در این دوران به افراطی گری متهم شده اند!

کلید اعتدال روحانی قفل گشای کدام در خواهد بود؟
صبح قزوین؛ اگر شعار اصلی رئیس جمهورهای دروه های مختلف را بعد از انقلاب مورد بررسی قرار دهیم، آنچه مبرهن است تکیه این منتخبین مردم بر اصلی بوده که شاید نقصانش در آن برهه زمانی به عینه مشاهده می شد.
هاشمی با شعار سازندگی، خاتمی با شعار آزادی، احمدی نژاد با شعار عدالت و روحانی با شعار اعتدال پا به گود ریاست قوه مجریه کشور گذاشتند.
البته همه این افراد به جز حجت الاسلام روحانی که چند روزی است دولت یازدهم را تحویل گرفته، در به کرسی نشاندن شعارشان ضعف و قوت داشتند و شاید بزرگترین ضعف عملکردیشان نداشتن تعریف صحیح و جامعی از شعارشان بود.
برای نمونه سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات با شعار آزادی صاحب منصب شد و با نداشتن تفکر همه جانبه و کارشناسی شده از آزادی، در آن دوران دین و اعتقادات مردم، فضای عمومی جامعه و رسانه ها چنان مورد هجمه غرض ورزان قرار گرفت که هنوز زخم کاریش التیام نیافته است.
حال با ورود رئیس جمهور یازدهم شاهد مانور روحانی بر شعار اعتدال می باشیم که مورد بحث و نقادی از طرف تمام کارشناسان و دشمنان دیرینه ما قرار گرفته است.
در همین اواخر هم در 5 مرداد ماه دانشجویان در دیدار با رهبری معظم خواستار ارائه تعریف صحیح اعتدال شدند؛ که ایشان فرمودند: "به نظرم این تکلیف من نیست که اعتدال را معنا کنم، بالاخره هر کسی یک نیتی، یک فکری پشت سر حرف و شعارش هست، عرضه برای قضاوت ها باز است.
"
حال بماند که غربی ها در سرمقاله وزین خود با لحنی سراسر توهین آمیز حمایت ها و مدیریت رهبری عظیم الشان را با رفتار دیکتاتورمآبانه اربابان اسرائیلی آمریکایی اش اشتباه گرفته بودند و با زیر سوال بردن دکتر روحانی در ولایت پذیریشان از رهبری خواستند آخرین تیر مخرب خود را نیز در این زمینه پرتاب کند! حجت الاسلام روحانی به عنوان رئیس جمهور یازدهم ایران اسلامی، کابینه خود را در حالی به مجلس معرفی کرد که این وزرای منتخب از سوی طیف های مختلف مورد نقدهای فراوانی هستند.
وقتی شعار " اعتدالگرایی" از سوی وی مطرح شد و با این رویکرد که قرار است در تمام حوزه های زیر نظر دولت به اجرا در آید، همه منتظر اولین نمایش این رویکرد در تصمیمات دولت بودند.
اولین صحنه ی این مدیریت هم در معرفی کابینه یازدهم از سوی روحانی به صحنه ظهور رسید.
اما گویی این اعتدال فقط قرار بود درحد حرف و شعار باقی بماند و با گزینشی که مدیرانی را به مجلس از وزرای دوران اصلاحات و سازندگی معرفی کرد؛ اولین جرعه گوارا از این چشمه ی پر تلاطم سیاست نوش جان ملت شد.
کابینه ای که نقدهایی جون عدم دعوت به کار رقبای انتخاباتی، نادیده گرفتن زنان در بحث مدیریتی، خلاصه شدن مدیران در بازگشتی به عقب، استفاده از اشخاصی که پرونده ی کاری درخشانی در دوران گذشته و ایام فتنه 88 نداشتند، نقصان مدیران با نشاط به گونه ای که میانگین سن وزرای این دوره بالای 59 سال می باشد، را شامل می شود.
در حالی که حجت الاسلام روحانی معنای اعتدال را در مدیریت کشور این گونه بیان می کنند: "اعتدال مشخصه بارز فرهنگ ایرانی و اسلامی است.
اعتدال به معنای عدول از اصول و محافظه کاری در برابر تغییر و تحول نیست.
اعتدال رویکردی خردورزانه، فعالانه و صبورانه در جامعه برای دور شدن از ورطه افراط و تفریط است و در واقع باید گفت مسیر استقرار و استمرار مردم سالاری دینی از اعتدال می گذرد و تحول خواهی نیز بر مدار اعتدال می گذرد.
اعتدال همان مشیت الهی است که که بر امت وسط بودن تاکید کرده و مولای ما امام علی(علیه السلام) فرمودند: "مشیت شما میانه روی و اعتدال باشد و مقصدتان رشد و پیشرفت.
" عدم اعتدال در ساختار اجرائی کشور را با آسیب شناسی علمی باید به درستی شناخت و با اصلاحات ساختاری و ظرفیت دولت در برابر جامعه تحولگرا آن را ارتقا داد.
اعتدال گرایی به معنای توازن میان آرمان و واقعیت و ترجیح منافع ملی بر منافع حزبی و جناحی است، اعتدال گرایی بر اجماع ملی، قانون گرایی و بردباری در تعاملات سیاسی تاکید می کند.
اعتدال گرایی بر اخلاق و مدارا اصرار می ورزد و از طریق گفت و گو، تفاهم و تدوین برنامه های کوتاه مدت و میان مدت سعی خواهد نمود شکاف های اجتماعی و اقتصادی را به حداقل ممکن برساند.
" با این تفاسیر، آقای روحانی این نوع گزینش وزرائی که به مجلس معرفی کرده اید جزء کجای تعاریف شما قرار می گیرند؟ اگر بخواهیم واژه ی اعتدال را ریشه یابی کنیم از باب افتعال از مصدر عدل به معنای به خود پذیرفتن عدالت و یا استقرار عدالت در یک پدیده است.
از طرفی اعتدال به هیچ وجه به معنی محافظه کاری و خروج از انقلابی گری نیست اعتدال یعنی میانه روی در هر رفتاری که میانه روی در آن امکان پذیر و پسندیده است و اعتدال در هر امری هم متناسب با خود آن امر معنی می یابد و شرایط زمانی و مکانی هم در تشخیص این تناسب نقش محوری دارد.
مطمئنا فراموش نکرده اید که در مناظرات تلویزیونی که با رقبای خود داشتید از این که در دولت احمدی نژاد اکثر طیف اصولگرایی خانه کرده است و دست اصلاح طلبان و مردان سازندگی کوتاه شده، گله داشتید و وقتی در مقابل این پرسش که در دولت شما چیدمان کابینه چطور خواهد بود، قرار گرفتید؛ تاکید کردید که شایسته سالاری اصل اول انتخاب شما خواهد بود!!! آیا گزینش افرادی که در فتنه سال 88 موضع مشخصی نداشتند، یا قرارداد ننگین کرسنت را به کشور تحمیل کردند و زمانی خودتان از معترضین این قرارداد بودید، حال جزء شایسته سالاران این مرز و بوم شده اند؟ روش دولت " تدبیر و امید" شما از همین ابتدا به سمتی در حال پیش رفتن است که با سکوت و گزینش کابینه شما از رویکردی خردورزانه، فعالانه و صبورانه در جامعه برای دور شدن از ورطه افراط و تفریط که قولش را داده بودید، نشانی نیست!! انتظار ملت از شما غیر از این بود، قرار نیست برخی ها با سوءاستفاده از شعار اعتدال شما، انقلابی گری و عدالت خواهی را قرین به افراطی گری و در تقابل با اعتدال بیان کنند.
نباید اجازه دهید با خطاهای کاربردی که در دولت شما در حال شکل گرفتن است افراط گران دیروز جزء اعتدالگرایان امروز به حساب آیند.
این مسئله بر کسی پوشیده نیست که فتنه گران سال 88 و اصلاح طلبانی که این ننگ را از آن ایام بر سینه خود دارند، منتظر فرصت این چنینی بودند که کسی بر جرگه مدیریت اجرائی کشور بنشیند که با میانه روی و میدان دادن برای عرض اندام همه طیف ها زمینه را برای ورود دوباره ی آن ها فراهم کند؛ که از منظر این اشخاص این زمینه با آمدن دکتر روحانی ایجاد شده است.
در حالی که گویی اصولگرایان به خواب خرگوشی تابستانی خود فرو رفته اند و هیچ تلاشی از سوی آن ها برای نیل به آینده ای روشن دیده نمی شود.
با همه ی این تفاسیر وظیفه ی سنگینی بر عهده ی رئیس جمهور یازدهم است؛ باید با بصیرت و قولی که در دوران تبلیغاتش به مردم داده است آرامش و اخلاق را در کنار حل معضلات اقتصادی مردم با بازنگری در انتخاب مدیرانی که داشته، به کشور برگرداند.
قرار نیست کشور برای دور دیگر تجربه های ناموفق را تجربه کند.
آقای روحانی یادتان باشد کلیدی که با خود همراه آورده بودید قرار نیست قفلی باشد بر دلسوزی انقلابیونی که در این دوران به افراطی گری متهم شده اند! ملت ایران به رئیس جمهوری رای داده است که در پیشگاه نمایندگان مردم قسم خورده با عملکردش حافظ منافع کشور و نظام جمهوری اسلامی و رهبرش باشد.
آقای روحانی به دشمنان نشان دهید که همچون کوه پشت عزت و اقتدار ایران اسلامی ایستاده اید و با حذف خطاهایی که در این ابتدای شروع دولت یازدهم شکل گرفته است، امید دشمن را نسبت به مواضع دولت خودتان دلسرد کنید؛ که مردم به دولت " تدبیر و امید رای داده اند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان