۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین نیازمند صرفه جویی ۴۲ میلیارد مترمکعب آب هستیم/ ایران در آستانه کویری شدن
کد خبر: ۹۲۳۶۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مشاور معاون اول رئیس جمهور در امور آب:

نیازمند صرفه جویی ۴۲ میلیارد مترمکعب آب هستیم/ ایران در آستانه کویری شدن

مشاور معاون اول رئیس جمهور در امور آب درباره شرایط آب در کشور گفت: باید سالیانه ۴۲ میلیارد متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شود تا سفره‌های زیرزمینی آب به روال عادی بازگردد.

نیازمند صرفه جویی ۴۲ میلیارد مترمکعب آب هستیم/ ایران در آستانه کویری شدن
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، عیسی کلانتری، مشاور معاون اول رئیس جمهور در امور آب، کشاورزی و محیط زیست، در همایش بحران آب و مسئولیت پذیری اجتماعی، ابراز کرد: آب یک منبع خدادادی تجدید پذیر است که ما با استفاده بی‌رویه از آن در حال تبدیل کردن آب به منبع تجدید ناپذیر هستیم.
وی افزود: در سال 45 که وزرات آب و برق تشکیل شد، بر اساس مطالعات وقت آمریکایی‌ها میزان آب‌های تجدید پذیر کشور 132 میلیارد مترمکعب بود اما به تازگی وزارت نیرو اذعان کرد که در حال حاضر زیر 100 میلیارد مترمکعب آب تجدید پذیر در ایران وجود دارد.
کلانتری اظهار کرد: توسعه پایدار در هر موضوعی باید دارای 4 بخش توجه به مسائل اجتماعی، توجیه اقتصادی مناسب، حفظ محیط زیست و حفظ حق نسل‌های آینده باشد که در ارتباط با آب، هیچ کدام از این مولفه‌ها رعایت نشده است.
وی خاطر نشان کرد: با شیوع مدل مصرف نادرست آب، به زودی فرزندانمان با کویری به نام ایران روبه رو خواهند بود زیرا از ذخیره 200 میلیارد مترمکعب آب‌های شیرین استاتیک، 140 میلیارد آن مصرف شده است.
مشاور معاون اول رئیس جمهور، اذعان کرد: طبق آماری که توسط دستگاه‌ها ارائه شده است، 88 میلیون مترمکعب آب صرف تولیدات در ایران می‌شود به شکلی که این میزان تنها 40 میلیارد دلار درآمدزایی کرده، به عبارت دیگر به ازای هر یک مترمکعب آب، زیر 50 سنت تولید ایجاد شده در حالی که ترکیه به ازای هر مترمکعب آب 3 دلار درآمدزایی ایجاد کرده است.
وی اعلام کرد، با توجه به میزان بارش در ایران، آب‌های زیرزمینی در سال 33 میلیارد متر مکعب است در حالی که میزان مصرف ایرانیان از آب‌های زیر زمینی در سال 58 میلیارد متر مکعب است.
کلانتری یادآور شد: ایران با آمار 86 درصدی از نظر مصرف آب‌های سطحی رتبه اول در جهان را دارد در حالی که بر اساس استاندارد جهانی، کشورهایی که مصرف بالای 40 درصد داشته باشند، وارد مرگ تدریجی شده‌اند.
وی افزود: متاسفانه در موضوع فرسایش خاک نیز ما بالاترین رتبه جهان را داریم زیرا کاهش بارندگی فرسایش خاک را نیز در پی دارد.
دبیر کل خانه کشاورز اذعان کرد: باید سالیانه 42 میلیارد متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شود تا سفره‌های آب به روال عادی بازگردد.
انتهای پیام/7006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان