۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین درآمد ۱۸میلیارد تومانی اوقاف از ۲۷۰۰ موقوفه مرتبط با حوزه‌های علمیه
کد خبر: ۹۲۱۰۸ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۸ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

درآمد ۱۸میلیارد تومانی اوقاف از ۲۷۰۰ موقوفه مرتبط با حوزه‌های علمیه

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از وجود ۲۷۰۰ موقوفه در کشور با نیات مرتبط با حوزه های علمیه در کشور خبرداد.

درآمد ۱۸میلیارد تومانی اوقاف از ۲۷۰۰ موقوفه مرتبط با حوزه‌های علمیه

به گزارش خبرگزاری صبح قزوین ؛ معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از وجود 2700 موقوفه در کشور با نیات مرتبط با حوزه های علمیه در کشور خبرداد و گفت : براساس سهمیه بندی های صورت گرفته برای حوزه های علمیه طی دو سال اخیر ، 80 وقف جد ید توسط این حوزه ها ثبت شده است.

حجت الاسلام احمد شرفخانی ، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست یکروزه معاونین سازمان و مدیران کل ستادی و استانی با موضوع موقوفات حوزه های علمیه با اشاره به اینکه از سال 92 مدیریت موقوفات حوزه‌های علمیه از سوی مدیران و شورای عالی حوزه به مرکز مدیریت حوزه های علمیه واگذار شده است ، اظهارداشت : کمیته مشترک موقوفات حوزه های علمیه با حضور مسئولان اوقاف و مرکز مدیریت حوزه ها در سال 92 تشکیل شد و تاکنون 32 جلسه که اکثرا استانی و شهرستانی بوده است ، تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه در مجموع در این جلسات 175 مصوبه صادر شده است ، گفت : برخی از این مصوبات اجرایی و برخی دیگر نیز در حال پیگیری برای اجراست.

شرفخانی با اشاره به اینکه در هرکدام از این جلسات سهمیه ایجاد وقف جدید برای حوزه های علمیه استانها تعیین می شود ، تصریح کرد : تاکنون 80 وقف جدید توسط حوزه های علمیه با نیت هزینه برای حوزه ها در کشور ثبت شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به آمار موقوفات حوزوی تصریح کرد : حدود 2700موقوفه با نیت های مرتبط با حوزه های علمیه در کشور داریم که از این تعداد1879 موقوفه غیرمتصرفی و 806 موقوفه متصرفی و 15 موقوفه اشتراک تولیت است که از این تعداد نیز 820 موقوفه انتفاعی و 1980 موقوفه منفعتی است.

وی ادامه داد : در مجموع موقوفات حوزوی دارای 171 هزار و 511 رقبه است که از این تعداد نیز 3493 رقبه انتفاعی و 168 هزار رقبه منفعتی است .

شرفخانی با اشاره به میزان درآمدهای این موقوفات گفت : در سال 88 موقوفات حوزوی تنها 800 میلیون تومان درآمد داشت اما با تلاشها و برنامه ریزی های صورت گرفته در سال 93 این رقم به 10 میلیاردتومان افزایش یافت و در مجموع از سوی سازمان اوقاف 18 میلیاردتومان در سال گذشته به حوزه های علمیه اختصاص یافت.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در استان کهکیلویه و بویراحمد هیچ موقوفه ای برای حوزه های علمیه نداریم ، تصریح کرد : استانهای ایلام ، بوشهر و اردبیل دارای کمترین موقوفات و استانهای خراسان رضوی ، تهران و فارس دارای بیشترین موقوفات مرتبط با حوزه های علمیه هستند.

انتهای پیام/

R1013149/P1013130

منبع: تسنیم- فرهنگی

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان