۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین ایران به جمع سازندگان دستگاه منبع تغذیه قابل برنامه‌ریزی توان بالا پیوست
کد خبر: ۹۱۸۸۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

با تلاش پژوهشگران یک شرکت دانش‌بنیان

ایران به جمع سازندگان دستگاه منبع تغذیه قابل برنامه‌ریزی توان بالا پیوست

پژوهشگران پارک علم و فناوری پردیس با دستیابی به دانش فنی ساخت دستگاه‌های منبع تغذیه قابل برنامه‌ریزی در توان‌های بالا، ایران را در زمره پنج کشور دارنده این فناوری مورد نیاز بخش‌های آزمایشگاهی و صنعتی قرار دادند.

 ایران به جمع سازندگان دستگاه منبع تغذیه قابل برنامه‌ریزی توان بالا پیوست
به گزارش سرویس علمی صبح قزوین ، بهزاد سیاه کلاه، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری پردیس و مجری طرح گفت: منبع تغذیه DC قابل برنامه‌ریزی (Programmable DC Power Supply) که در بسیاری از صنایع کاربرد دارد، یک مبدل توان است که برق ورودی AC (جریان متناوب) تک فاز یا سه فاز را به خروجی DC رگوله شده (جریان مستقیم) تبدیل می‌کند.

وی کاربردهای این دستگاه را در دو حوزه آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و کنترل کیفی و حوزه صنعتی ذکر کرد و ادامه داد: این محصول به عنوان تامین کننده توان DC مورد نیاز تجهیزاتی که در آزمایشگاه‌ها بر روی آنها تحقیق می‌شود و یا مورد تست قرار می‌گیرد،‌ به کار می‌رود.

این محقق با تاکید بر این که این دستگاه در صنایع نیمه هادی، خودروسازی،‌ لیزر، هوافضا، آبکاری و مخابرات استفاده می‌شود، گفت: یکی از کاربردهای این دستگاه در بخش صنعت، شبیه‌سازی باتری است. در بخش تست و یا خط تولید صنایعی مانند صنعت خودروهای برقی که توان خودرو از باتری تامین می‌شود، به جای باتری از شبیه‌ساز باتری استفاده می‌شود که دستگاه ساخته شده، در این زمینه قابل استفاده است.

به گفته وی از آن جایی که در این دستگاه، ولتاژ و جریان خروجی با سرعت بالا قابل کنترل و برنامه‌ریزی است، می‌توان حالات مختلف ولتاژ را در آن ایجاد کرد؛ از این رو منبع تغذیه ساخته شده قادر است نوسانات و افت ناگهانی ولتاژ را که در وضعیت استارت زدن خودرو در باتری اتفاق می‌افتد دقیقا شبیه سازی کند.

سیاه کلاه، کاربرد دیگر این دستگاه را در صنعت لیزر دانست و توضیح داد: در صنعت لیزر، برای کنترل توان از لیزرهای نیمه هادی استفاده می‌شود. درایو لیزرهای نیمه هادی توان بالا نیاز به منابع جریان DC قابل برنامه‌ریزی و دقیقی دارد که این محصولات چنین کاری را انجام می‌دهند.

انواع دستگاه منبع تغذیه ساخته شده

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده منبع تغذیه DC قابل برنامه‌ریزی با بیان این که این دستگاه در دو خانواده به نامهای «نیکا» و «نیلا» طراحی و ساخته شده است، اظهار داشت: خانواده نیکا از نوع منبع ولتاژ و خانواده نیلا از نوع منبع جریان است و در واقع هر کدام از این خانواده‌ها نیازهای بخشی از صنایع را برطرف می‌کنند.

وی، دستگاه منبع تغذیه تولید شده را در رده تجهیزات مادر (Mother Tools) دانست و ادامه داد: این دستگاه زیرساخت بسیاری از صنایع است و در صورتی که دارای مشخصات فنی مناسبی باشند نیاز بسیاری از صنایع را پاسخگو خواهند بود.

مجری طرح با تاکید بر این که محصول تولید شده در سه سطح توانی 2، ‌4.5 و 6 کیلووات طراحی و ساخته شده است، ادامه داد: این دستگاه قابلیت موازی‌سازی را دارد به گونه‌ای که با موازی‌سازی آنها می‌توان توان بیش از شش کیلووات را نیز تامین کرد.

وی اضافه کرد: با موازی‌سازی حداکثر چهار منبع تغذیه به روش master/ Slave ، می‌توان 24 کیلووات از طریق این دستگاه‌ها تامین کرد.

مزایای منبع تغذیه تولید شده در ایران

سیاه‌کلاه در ادامه، قابلیت اطمینان (Reliability) بالا را از مزایای این خانواده از محصولات نام برد و اظهار داشت: زمانی که سیستم‌های منبع تغذیه از کار بیفتند، کل سیستم قادر به ادامه فعالیت‌های خود نیست از این رو سیستم‌های منبع تغذیه باید از اطمینان قابل توجهی برخوردار باشند که در این طرح سعی شده تا دستگاه‌های ساخته شده از قابلیت اطمینان بالایی برخوردار باشند.

بیشترین توان در کمترین حجم

وی، چگالی توان زیاد را از دیگر مزایای سیستم‌های منبع تغذیه ساخته شده ذکر کرد و گفت: کاربران این سیستم‌ها مایل هستند که در حجم مشخصی، بیشترین توان را دریافت کنند؛ از این رو در تجهیزات ساخته موفق شدیم که در ارتفاع 2U ، بیشترین توان را نسبت به رقبای خود در سطح بین‌المللی داشته باشیم.

این محقق اضافه کرد: رقبای ما در ارتفاع 2U توان 5 کیلووات را عرضه کرده اند ولی در نمونه مشابه ایرانی توان شش کیلووات قابل عرضه است.

سیاه کلاه با بیان این که در این مطالعات موفق به ساخت منبع تغذیه 1U و 2U شده اند، اضافه کرد: استفاده از تکنیک‌های کلید زنی نرم در بخش سوئیچینگ، استفاده از مواد مغناطیسی با فناوری جدید و بالا در بخش‌های ترانسفورمر و اینداکتورهایی که در سیستم به کار برده شده و نیز به کارگیری جدیدترین سوئیچ‌ها و دیودهای نیمه هادی موجب کاهش اتلاف انرژی در دستگاه شده و از این رو محصول ایرانی تولید شده دارای بالاترین راندمان نسبت به محصولات مشابه است.

مجری طرح انطباق این سیستم با استاندارد EMC و Safety را از دیگر مزایای دیگر این دستگاه عنوان کرد.

رقبای بین‌المللی محصول ایرانی

سیاه‌کلاه، منبع تغذیه قابل برنامه‌ریزی تولید شده را جزو محصولات با فناوری بالا (High Tech) دانست و به ایسنا گفت: این محصول در داخل کشور رقیبی ندارد و در سطح بین‌المللی هم تنها پنج شرکت آمریکایی، آلمانی و ژاپنی سازندگان اصلی این محصول هستند و ایران نیز با دستیابی به این دانش فنی جزو صاحبان این دانش فنی قرار گرفته است.

وی با تاکید بر این که در گذشته این محصول از خارج - عمدتا آمریکا - وارد می‌شد، افزود: با اعمال تحریم‌ها علیه ایران، کشور برای دسترسی به این دستگاه‌ها با چالش‌هایی مواجه شد و از این رو با مطالعه و بررسی توانستیم از دو سال قبل نیازهای کشور را در این زمینه تامین کنیم.

کاربردی شدن دستگاه منبع تغذیه در کشور

مجری طرح، انعطاف‌پذیری ساخت بر اساس نیازهای صنایع و خدمات پس از فروش را از مزایای کاربردی شدن این دستگاه در داخل کشور دانست و اظهار داشت: یکی از کاربردهای این دستگاه تامین منبع DC برای فرستنده‌های مخابراتی است که برای این منظور تعدادی از این دستگاه‌ها تجاری‌سازی شده است.

وی، خودرو برقی را از دیگر زمینه‌های کاربردی این دستگاه نام برد و خاطرنشان کرد: متاسفانه خودروهای برقی در کشور جایگاه مشخصی ندارند؛ از این رو این جنبه از کاربردهای دستگاه منبع تغذیه در کشور محدود است ولی این دستگاه برای انجام کارهای تحقیقاتی در این حوزه کاربردی شده است.

قیمت‌های جهانی دستگاه منبع تغذیه

سیاه‌کلاه، قیمت جهانی این دستگاه را تقریباً یک دلار برای هر وات ذکر کرد و گفت: قیمت این دستگاه با توان 2 کیلووات حدود 2 هزار دلار و در نوع شش کیلووات حدود شش هزار دلار است و این محصول در کشور ما با بیش از دو برابر قیمت جهانی به فروش می‌رسد ولی در این پروژه محصول ما با نصف قیمت عرضه می‌شود.

دستگاه منبع تغذیه

این محقق با تاکید بر این که آمارهای رسمی از میزان خروج ارز ناشی از خرید این دستگاه در دست نیست، ادامه داد: بر اساس برآوردهای ما با عرضه نوع بومی این دستگاه ، سالانه از خروج حداقل دو میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

تلاش برای ورود به بازارهای بین المللی

این محقق از تلاش این شرکت دانش بنیان برای اخذ نشان CE خبر داد و به ایسنا گفت: با تکمیل این دستگاه در تلاش هستیم تا بتوانیم برای دستگاه‌های منبع تغذیه ساخته شده در این شرکت دانش بنیان، نشان CE را اخذ و این محصول را به بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم.

وی هزینه اخذ این نشان را بین یک تا 1.5 میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: این هزینه برای انجام تست‌های مربوط به دریافت استانداردهای مربوطه و دیگر اقدامات لازم است.

سیاه‌کلاه تصریح کرد: ورود دستگاه به بازار نیازمند آن است تا در حجم انبوه تولید شود که برای این منظور تقاضای دریافت 60 درصد هزینه‌ها را در قالب وام ارائه داده‌ایم.

این محقق با بیان این که مطالعات پروژه بر اساس نیازهای صنایع داخلی از 15 سال قبل آغاز شده است، ادامه داد: از دو سال قبل با رویکرد صادرات این محصولات دانش بنیان مطالعات خود را با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داده‌ایم و امیدواریم در آینده بتوانیم این محصولات را علاوه بر بازارهای داخلی به بازارهای بین‌المللی و کشورهای اروپایی و آمریکایی عرضه کنیم.

نمونه‌سازی دستگاه منبع تغذیه توان بالای قابل برنامه‌ریزی با تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی به میزان سه هزار میلیون ریال و با نرخ چهار درصد نمونه‌سازی شده است.




انتهای پیام/7008

منبع: ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان