۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین سبک جمع خوانی ما در حال حاضر الگوی کشوری شده است/ قرآن فقط مخصوص خوش صداها نیست
کد خبر: ۹۱۷۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مسئول موسسه دارالقرآن مجمع الحافظین نجم محمدیه:

سبک جمع خوانی ما در حال حاضر الگوی کشوری شده است/ قرآن فقط مخصوص خوش صداها نیست

مجید روشن: روش جمع خوانی بدین صورت است که تعدادی از کسانی که تجوید قوی داشتند تکرار می کردند و بقیه با آنها همراه شدند و این مورد زمینه ای برای حفظ بهتر قرآن می باشد.

سبک جمع خوانی ما در حال حاضر الگوی کشوری شده است/ قرآن فقط مخصوص خوش صداها نیست
به گزارش صبح قزوین، موسسه دارالقرآن مجمع الحافظین نجم شهر محمدیه یکی از موسسات خودجوش و مردمی است که در سال 83 توسط علاقه مندان به قرآن تاسیس شده است.
برای اطلاع بیشتر از عملکرد این نهاد قرآنی مردم محور، گفت و گویی با مجید روشن مسئول این دارالقرآن انجام داده ایم؛ که در زیر می خوانید.
مجید روشن در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین، در رابطه با هدف تشکیل این موسسه گفت: دارالقرآن مجمع الحافظین نجم از سال 83 شروع به کار کرد.
هدف آن پرورش حافظین قرآن بود و در آن زمان در این زمینه ضعف داشتیم که امروزه به لطف خدای منان و تاکیدات مقام معظم رهبری بر پرورش ده میلیون حافظ قرآن قصد داریم به فعالیت های خود ادامه دهیم.
7 سال است به سبک جمع خوانی مشهور شده ایم  

IMG_0123

  وی ادامه داد: هدف شکل گیری بر 2 اساس پایه گذاری شد.
مورد اول پرورش حافظان قرآن، است به همین علت اسم موسسه را مجمع الحافظین نامیدیم و با استخاره از قرآن به نام نجم پایه گذاری شد.
در مرحله ی بعدی مشاهده کردیم در زمینه حفظ قرآن در بخش روخوانی مشکلات زیادی داریم، در تجوید، فنی خوانی، روان خوانی مشکل هست.
برای همین سبک جمع خوانی را راه اندازی کردیم که مرسوم قدیم بوده و علما، عرفا به این سبک قرآن می خواندند.
مسئول این موسسه در ادامه افزود: روش جمع خوانی بدین صورت است که تعدادی از کسانی که تجوید قوی داشتند تکرار می کردند و بقیه با آنها همراه شدند و این مورد زمینه ای برای حفظ بهتر قرآن می باشد.
در حال حاضر 7 سال است به سبک جمع خوانی مشهور شده ایم.
  در این مدت 4 حافظ کل قرآن تربیت کرده ایم   روشن تصریح کرد: از مزایای این نوع قرائت این است که هم کارگر، هم مهندس و هم دکتر قاری می شود.
شاید بتوان گفت یکی از اهداف جمع خوانی اعتراض به شیوه ی قرآن آموزی حال حاضر بود.
ما از تمام سنین و تمام قشرهای تحصیلی قرآن آموز داریم که در این دوره موفق بودند.
وی با بیان این که ما از صفر شروع کردیم و با هدف انس با قرآن به سمت حفظ آن پیش رفتیم، اذعان داشت: برنامه این موسسه 5 شنبه ها به صورت جمع خوانی، رفع اشکال و مفاهیم خوانی است و روز دوشنبه هم کلاس های حفظ برگزار می شود.
الحمدالله در این مدت 4 حافظ کل قرآن تربیت کرده ایم.
تعدادی هم حافظ 25 جزء، 15جزء، 10 جزء و بچه های تازه وارد هم در جزء های زیر 5 در حال تحصیل هستند.
  IMG_0178   مسئول موسسه قرآنی نجم خاطر نشان کرد: خواهران نیز از طرف مهد قرآن کانون باقرالعلوم(علیه السلام) و آقای خوش پنجه که مسئول استانی و استاد پرهیزگار مسئول کشوری آن هستند، اداره می شوند.
اما ما به صورت جداگانه فعالیت داریم و خواهران جمع خوانی ندارند فقط در زمینه حفظ کار می کنند.
  روال اداره این موسسه مسجد محوری و بسیج محوری است و مجوز رسمی از جایی نداریم   روشن به فعالیت های ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: در ماه مبارک رمضان اولویت کار موسسه ما روخوانی قرآن است، چون در حدیث داریم هیچ اقدامی بر روی زمین در این ماه برتر از قرآن خواندن نیست و در دارالقرآن سعی شده به جای حرف زدن، اکثر اوقات را قرآن بخوانیم و از قرآن بشنویم.
وی یکی از سبک های دیگری که اعضای موسسه ایجاد کردند را پرورش سخنران دانست و ادامه داد: در طول این سال ها بعد از یک ساعت قرائت قرآن، هر کدام از بچه ها حدیثی می خواند و درباره ی آن توضیح می داد.
این روال زمینه ای شد تا بچه های ما در حوزه، دانشگاه و .
.
.
سخنرانان خوبی شدند.
هدف این بود اعضا با جسارت و شجاعت عقاید و نظراتشان را مطرح کنند تا سخنوران قابلی از این قرآن آموزان در سطح شهر و استان داشته باشیم.
مسئول این موسسه خاطر نشان کرد: ابتدا قصد داشتیم زیر نظر NGO ها فعالیت کنیم که برچیده شدند.
سازمان تبلیغات اسلامی هم از ما مستقلات زیادی طلب کرد که تا چند صد میلیون می شد و در توان ما نبود.
روال اداره این موسسه مسجد محوری و بسیج محوری است و مجوز رسمی از جایی نداریم اما هنر بچه های ما این بود از سال 83 مانند حلقه های صالحین حال حاضر، توانستند دوستانی از کوچه، بازار، مسجد، منبر، مدرسه و دانشگاه جذب کنند.
حلقه ای که از دیپلم شروع کردند و تا به امروز در حد فوق لیسانس و دکترا هستند.
این دارالقرآن به صورت آزاد فعالیت می کند.
  ابتکار جمع خوانی بچه های موسسه در سطح کشور اول است   روشن در ادامه اعلام کرد: در زمینه ی مربیان و اساتید قرآنی، ابتدا با حضور خودم این کلاس ها شکل گرفت، آقای همایون تبار نیز که افتخار محمدیه در استان است و در مسابقات اوقاف، سازمان تبلیغات در زمینه حفظ کل، صاحب رتبه و مقام هستند، همکاری کردند.
آقای داداشی که از طلبه های ما هستند از همین جمع خوانی ها و جلسات سخنوری به سطوح سخنران استانی تبدیل شده است.
وی ادامه داد: آقای مهدی فاطمی نژاد، مهندس کرمی، نادری پور همه استارت کارشان از این موسسه بود.
که در حال حاضر از افراد موفق جامعه هستند.
ما با استعداد یابی از بچه ها و سبک خوانی که در حال حاضر الگوی کشوری شده است، توانسته ایم مجموعه ی خوبی از مربیان و دوستداران قرآنی را پرورش دهیم.
این استاد قرآن ابراز داشت: حرف دل زیاد داریم، مشکلات و لیست انبوهی از طرح هایی که انجام دادیم موجود می باشد.
ابتکار جمع خوانی بچه های موسسه در سطح کشور اول است؛ فکر و ابتکار قرآن آموزان ما از لحاظ کشوری چند سال جلوتر بود.
در حال حاضر فقط 2 ساله این سبک استانی شده است.
  P1020927     چرا قرآن در شهری که 50 هزار نفر جمعیت دارد باید محدود به 50 نفر شود   روشن با بیان این که قرآن فقط مخصوص خوش صداها نیست، اظهار داشت: در حال حاضر متاسفانه مافیا درست شده، چرا قرآن در شهری که 50 هزار نفر جمعیت دارد باید محدود به 50 نفر شود؟ فقط این تعداد دور هم جمع شوند و قرآن بخوانند.
پس روش صحیح نیست.
با این همه امکانات و پیشرفت های روز، هنوز یک روش ابتکاری و نو که جاذب باشد ایجاد نکرده ایم.
وی در ادامه افزود: هنوز روش سختی کار می شود و طبق تکنیکال های صوت و لحن پیش می روند؛ اما عده ای از مسئولین، مردمی را که صدا ندارند اما دل در گرو قرآن دارند، رها کرده اند.
این استاد قرآن با اشاره به این که این روش سنتی قرآن آموزی 2 اشکال دارد، توضیح داد: اول این که فقط تمرکز صوتی و لحنی است و افراد از اخلاق، مفاهیم و اهداف تاکید شده در قرآن باز می مانند، رهبر معظم (مدظله العالی) برای این تاکید کردند که حافظ قرآن شوید که در کنارش بحث مفاهیم قرآنی بیشتر جدی گرفته شود، تا در اخلاق و رفتار نمود پیدا کند.
ما به این نتیجه رسیدیم که با روش جمع خوانی می توانیم قاطبه ی مردم را درگیر مفاهیم قرآن کنیم.
این ضعف روش سنتی ما را تشویق کرد بحث جمع خوانی را در دارالقرآن جدی تر دنبال کنیم.
  متاسفانه در زمینه حفظ قرآن، هم روش آموزش و هم سیستم جذب غلط است   مسئول موسسه قرآنی نجم تصریح کرد: این موسسه به لطف و برکت نور قرآن توانست عشقی در اعضایش ایجاد کند که خودشان پای کار شوند و امکانات مورد نیاز را خودجوش تهیه و در موسسه راه اندازی کنند.
ضعف مالی هم به لطف خدای متعال به همین صورت حل شده است.
آیت الله اسلامی که برای بازدید موسسه ما آمد گفت:" یاد جلسات عرفانی حضراتی چون کوه کمره ای و آیت الله خوانساری و قاضی افتادم".
هدف ما هم معرفت افزایی نسبت به قرآن است.
روشن با بیان این که متاسفانه در زمینه حفظ قرآن، هم روش آموزش و هم سیستم جذب غلط است، تاکید کرد: بچه های موسسه در ماه رمضان در بعد اول به قرائت قرآن پرداختند و در بعد دوم که وارد عمل به قرآن شدند بحث کمک به مستمندان را هرم کار خود قرار دادند.
تا به امروز موسسه توانسته با تشویق مسئولین به کمک به بخش قرآنی 27 میلیون اعتبار دریافت کند و با تحقیق افراد فقیر را شناسایی و به آنها کمک می شود.
 

P1000410

  وی اذعان داشت: این موسسه از حمایت های آیت الله اسلامی، حجت الاسلام عابدینی برخوردار بوده است، دارالقرآن ما سه دوره در کل سال به مستمندان کمک رسانی می کند.
اول یا آخر ماه رمضان، ابتدای عید، محرم؛ این اقدامات به صورت بسته های غذایی و خوراکی پخش می شود.
روشن در پایان گفت: به لطف پروردگار این مجموعه بر اساس عشق به قرآن شکل گرفته و تا به امروز به همین منوال اداره شده است.
از شهردار و شورای شهر تشکر می کنم که به صورت محدود هم به ما کمک کرده اند.
انتهای پیام/2002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان