۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین دهقان; تغذیه نشدن ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب یکی از دلایل کم آبی در استان کرمان است
کد خبر: ۹۱۶۹۹ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۸ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

دهقان; تغذیه نشدن ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب یکی از دلایل کم آبی در استان کرمان است

رئیس دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان گفت: سالیانه ۵۷۰ میلیون متر مکعب در سال برداشت آب زیرزمینی داریم که ۵۰۰ میلیون متر مکعب آن تغذیه نمی‌شود؛ که یکی از دلایل کم آبی در سفرهای آب زیرزمینی است. 

دهقان; تغذیه نشدن ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب یکی از دلایل کم آبی در استان کرمان است

به گزارش خبرنگار « صبح قزوین » از کرمان، محمد علی دهقان که یکی از سخنرانان مراسم آغاز بکار چهاردهمین کنگره‌ی علوم خاک ایران در دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان بود، ضمن ابراز خورسندی از میزبانی دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان از چهره‌های بر‌تر علمی و برگزاری این کنگره گفت: دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان به عنوان دومین دانشگاه بزرگ در سطح استان کرمان شناخته شده است. 

 

رئیس دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر با ۱۰ هزار دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل هستند، بیان داشت: دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان دارای ۲۸۰ عضو هیات علمی دارای ۳۲ رشته‌ی کار‌شناسی و ۴۰ رشته‌ کار‌شناسی ارشد است. 

 

دهقان افزود: شهرستان رفسنجان با تولید سالیانه صد هزار تن پسته اولین تولید کننده‌ پسته در دنیاست و همچنین بزرگ‌ترین جنگل مصنوعی نیز در این شهرستان ایجاد شده است. 

 

وی با اشاره به پتانسیل‌های معدنی در شهرستان رفسنجان، تصریح کرد: ۶۰ درصد معاون مس استان کرمان در رفسنجان قرار دارد و به عنوان مثال معدن مس سرچشمه به عنوان بزرگ‌ترین معدن روباز در حال فعالیت است. 

 

رئیس دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان با اشاره به معضلات کم آبی در استان کرمان گفت: کم آبی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین چالش روبه رو در استان کرمان است. 

 

دهقان ادامه داد: سالیانه ۵۷۰ میلیون متر مکعب در سال میزان برداشت آب زیرزمینی است که ۵۰۰ میلیون متر مکعب تغذیه نمی‌شود؛ که یکی از دلایل کم آبی در سفرهای آب زیرزمینی است. 

 

دهقان ابراز امیدواری کرد که با راهکارهای ارائه شده در این کنگره بتوان راه حلی برای بحران آب در استان کرمان را پیدا و اجرایی کرد. 

 


لازم به ذکر است، چهاردهمین کنگره‌ علوم خاک ایران در دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان با حضور چهره‌های بر‌تر علمی کشور در بحث آب و خاک در تالار خیام فعالیت خود را آغاز کرده و تا روز ۱۸ شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

منبع: اخبار دانشگاه ها - دانشجو

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان