۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت!
کد خبر: ۹۱۲۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

عید فطر، روز شادی عرشیان و فرشیان

صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت!

رمضان ماه بازگشت به خود واقعی و خدایی شدن در حال اتمام است و پایان این ضیافت باشکوه، عید فطر بزرگترین عید مسلمانان است.

صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت!
صبح قزوین؛ صبح قزوین؛ رمضان ماه آشتی با خدا، ماه رهایی از گناه، ماه نجات از آتش جهنم و ماه خالص شدن برای خدا، رمضان ماه بازگشت به خود واقعی و خدایی شدن و پایان این ضیافت باشکوه، عید فطر است.
مسلمانان روزه‏ دار كه ماه رمضان را به روزه گذرانده و از خوردن و آشاميدن و بسيارى از کارهای مباح ديگر امتناع ورزيده‏اند، اكنون در نخستين روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند مى‏طلبند، اجر و پاداشى كه خود خداوند به آنان وعده داده است.
روز اول ماه شوال را بدين سبب عيد فطر نامیده اند كه در اين روز، امر امساك و صوم از خوردن و آشاميدن برداشته می شود و رخصت داده می شود كه مؤمنان در روز افطار كنند و روزه خود را بشكنند.
فطر و فطور به معناى خوردن و آشاميدن است و گفته شده است كه به معناى آغاز خوردن و آشاميدن نيز هست.
عید فطر، عیدی است که زمین و زمان غرق شادی و سرور گشته، ساکنان زمین به شکرانه یک ماه عبادت و نیایش، جشن گرفته اند و فرشتگان الهی نیز مأمور شده اند که جوایز و پاداش هایی را از سوی عرش الهی برای ساکنان این کره خاکی بیاورند.
عید فطر یکی از مهم ترین اعیاد مسلمین است.
معمولأ این روز تعطیل رسمی اعلام می شود.
در روز عید فطر همه مسلمانان جهان در صفوفی منظم در کنار یکدیگر قرار گرفته و به شکرانه یک ماه روزه داری وتوفیقی که خداوند نصیبشان نموده، نماز عید فطر را به جا می آورند.
عید در قرآن: کلمه عید در قرآن یک بار به کار رفته است: " اَللهُمَ رَبنا اَنزِل عَلينا مائِدةً مِنَ السماءِ تَكونُ لَنا عيداً لِاَولنا وَ آخِرِنا وَ آيَةً مِنك"‏ در تفسیر نمونه در توضیح این آیه آمده است: «عيد در لغت از ماده عود به معنى بازگشت است، لذا به روزهايى كه مشكلات قوم و جمعيتى برطرف مى‏شود و راه بازگشت به پيروزي ها و راحتي هاى نخستين باز می شود"عيد" گفته مى‏شود.
در اعياد اسلامى به مناسبت اينكه در پرتو اطاعت‏يك ماه مبارك رمضان و يا انجام فريضه بزرگ حج، صفا و پاكى فطرى نخستين به روح و جان باز مى‏گردد و آلودگي هايى كه بر خلاف فطرت است، از ميان مى‏رود، عيد گفته شده است.
از آنجا كه روز نزول مائده نيز، روز بازگشت‏ به پيروزى و پاكى و ايمان به خدا بوده است، حضرت مسيح(ع) آن را عيد ناميده است.
همان طور كه در روايات وارد شده، نزول مائده در روز يكشنبه بوده و شايد يكى از علل احترام روز يكشنبه در نظر مسيحيان نيز همين بوده است.
عید فطر در روایات: روايتى كه از على(ع) نقل شده مبنی بر اینکه" هر روز كه در آن معصيت‏خدا نشود، روز عيد است" نيز اشاره به همين موضوع دارد، زيرا روز ترك گناه، روز پيروزى و پاكى و بازگشت‏به فطرت نخستين است.
در يكى از اعياد، آن حضرت فرمود: امروز تنها عيد كسى است كه خداوند روزه‏اش را پذيرفته و عبادتش را سپاس گزارده است؛ هر روزى كه خداوند مورد نافرمانى قرار نگيرد، عيد راستين است.
عيد فطر يكى از دو عيد بزرگ اسلامى است كه درباره آن احاديث و روايات بي شمارى وارد شده است.
امير المؤمنين(ع) در يكى از اعياد فطر خطبه‏اى خوانده‏اند و در آن مؤمنان را بشارت و مبطلان را بيم داده‏اند:" اى مردم! اين روز شما روزى است كه نيكوكاران در آن پاداش مى‏گيرند و زيانكاران و تبهكاران در آن مايوس و نااميد مى‏گردند و اين شباهتى زياد به روز قيامت دارد.
پس با خروج از منازل و رهسپارى به سوى جايگاه نماز عيد، خروجتان را از قبر و رفتنتان را به سوى پروردگار به ياد آور و با ايستادن در جايگاه نماز، ايستادن در برابر پروردگارتان را ياد كنيد، و با بازگشت‏به سوى منازل خود، بازگشتتان به سوى منازلتان در بهشت‏برين را متذكر شويد.
اى بندگان خدا كمترين چيزى كه به زنان و مردان روزه‏دار داده مى‏شود، اين است كه فرشته‏اى در آخرين روز ماه رمضان به آنان ندا مى‏دهد و مى‏گويد: هان! بشارتتان باد، اى بندگان خدا كه گناهان گذشته‏تان آمرزيده شد! پس به فكر آينده خويش باشيد كه چگونه بقيه ايام را بگذرانيد؟ " در صحیفه سجادیه نیز دعایی از امام سجاد به مناسبت وداع ماه مبارک رمضان وارد شده است: "پروردگارا! بر محمد و آل محمد درود فرست و مصيبت ما را در اين ماه جبران كن و روز فطر را بر ما عيدى مبارك و خجسته بگردان و آن را از بهترين روزهايى قرار ده كه بر ما گذشته است كه در اين روز بيشتر ما را مورد عفو قرار دهى و گناهانمان را بشويى و بر ما ببخشايى گناهانى را كه در پنهان و آشكارا انجام داديم.
.
.
خداوندا! در اين روز عيد فطر، كه براى مؤمنان روز عيد و خوشحالى و براى مسلمانان روز اجتماع و گردهمايى است، از هر گناهى كه مرتكب شده‏ايم و هر كار بدى كه كرده‏ايم و هر نيت ناشايسته‏اى كه در ضميرمان نقش بسته است‏به سوى تو باز مى‏گرديم و توبه مى‏كنيم، توبه‏اى كه در آن بازگشت‏به گناه هرگز نباشد و بازگشتى كه در آن هرگز روى آوردن به معصيت نباشد.
" انتهای خبر/2004

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان