۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین متولد هشتمین ماه سال از رتبه ۸ خود می گوید
کد خبر: ۹۰۹۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

گفت و گویی خواندنی با نفیسه ملکی رودباری:

متولد هشتمین ماه سال از رتبه ۸ خود می گوید

افتخار آفرینی یک دانش آموز قزوینی در کنکور سال ۹۲ باعث شد میهمان ویژه این خانواده شویم تا از رازهای موفقیت نفیسه ملکی پارودباری بشنویم.

متولد هشتمین ماه سال از رتبه ۸ خود می گوید
به گزارش صبح قزوین، نفیسه ملکی پارودباری دارنده رتبه 8 کنکور 1392 از استان قزوین در فضایی آکنده از صمیمت و یک رنگی و پر ازذکر نام خالق اظهار داشت: من در خانواده ای مذهبی و معتقد به دنیا آمدم.
پدر و مادرم هر دو فرهنگی می باشند.
ملکی ادامه داد: فرزند اول خانواده و دارای دو خواهر کوچکتر از خودم می باشم که یکی از آن ها سال بعد آزمون کنکور دارد و خواهر کوچکترم که به اقتضای سنش شلوغ است و اهل بازی؛ ولی با همه این شرایط خانواده حال مرا خیلی درک می کرد.
من هم سعی می کردم برای درس خواندن خود را با شرایط محیط وقف دهم.
وی اذعان داشت: قبل از سال اول انتخاب رشته به درس هایی مثل ادبیات، جامعه شناسی و روانشناسی علاقمند بودم و علی رغم تمایل پدرم برای ورود به رشته علوم تجربی، رشته علوم انسانی را انتخاب کردم.
البته خانواده ام به هیچ عنوان خواسته های خود را به بنده تحمیل نکردند.
ملکی تاکید کرد: ادبیات را واقعا دوست دارم و معتقدم غنی ترین ادبیات دنیا می باشد، چرا که نکات اخلاقی ظریفی در آن وجود دارد.
من با 3 شاعر شیرین سخن پارسی ارتباط زیادی دارم و آنها مرا در زندگی راهنمایی و همراهی می کنند: حافظ، مولانا و سعدی.
این نخبه کشوری افزود: فعالیت جانبی من خواندن زبان و تمرین ان است.
هم اکنون ترم آخر آن می باشم، البته 6 ماه قبل از کنکور آن را کنار گذاشتم، چون نیاز به تمرکز داشتم، اما انشاالله دوباره شروع خواهم کرد.
از سال سوم راهنمایی در المپیادهای مخنلف ادبیات در استان و کشور شرکت و موفقیت هایی را کسب کرده ام.
از طریق شنیدن و تکرار کردن در منزل با قرائت آشنایی پیدا کرده ام و به قرائت قرآن می پردازم.
وی تاکید کرد: توجه به خدا در هر مرحله ای از زندگی می تواند کمک رسان ما باشد.
چیزی که به من انگیزه می داد مشورت با پدر و مادر و استفاده کردن از راهنمایی های دلسوزانه آنها بود.
ملکی خاطر نشان کرد: دوستانی که انتخاب می کنم دوست دارم هم تیپ و مثل خودم باشند، چرا که من شخصیتم را دوست دارم و نمی خواهم کسی آن را عوض کند.
تلاش می کنم دوستانم را با خود همراه کنم یا نهایت خود را حفظ کنم.
رتبه 8 کنکور گفت: تنها راه آموختن علم دانشگاه نیست و کسانی که در مناطق محروم زندگی می کنند و گاهی موفق نمی شوند به دانشگاه ورود پیدا کنند باید بدانند که علم آموزی و کسب دانش از واجباتی است که هر کدام از ما باید سعی کنیم با روش های مختلف آن را فراگرفته تا بتوانیم به کشورمان خدمت کنیم.
وی اذعان داشت: شاید بنده در صورت بورسیه شدن برای ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکترا به خارج از کشور بروم ولی هرگز به وطن خود پشت نخواهم کرد و سعی می کنم فردی مفید برای جامعه ام باشم.
به نظرم این انصاف نیست که عده ای از امکانات و هزینه کشور استفاده کنند و بعد برای در اختیار داشتن امکانات و هزینه؛ علم و خدمات را در اختیار دیگران قرار داده و مردم کشور خود را از آن بی بهره کنند.
کنکور از دیدگاه دارنده رتبه 8 کشوری: ملکی اظهار داشت: توکل به خدا و داشتن آرامش دو عنصر تأثیرگذار در فضای استرس زای کنکور هستند و من سعی کردم با اعتماد به نفسی که در خودم سراغ داشتم با همه این مسائل کنار بیایم.
وی اشاره کرد: از مهر ماه دروس را به همراه تست زدن شروع کردم، اما از سال دوم دبیرستان طوری درس می خواندم که هر زمان خواستم مرور کنم، دوباره در ذهنم تداعی شود.
رتبه 8 کنکور گفت: کتاب ادبیات را خیلی دوست داشتم و معلمم نیز در این کشش و تمایل بی تأثیر نبود و همین شد که توانستم تست های درس ادبیات را در کنکور 100 درصد درست بزنم.
اقتصاد و روانشناسی را نیز زیاد می خواندم، اما تاریخ را چهار ماه آخر شروع کردم.

نفیسه ملکی پارودباری

این نخبه کشوری افزود: قبل از کنکور انسانی در کنکور زبان انگلیسی شرکت داشت.
این باعث شد که آشنایی نسبی با فضای حاکم بر کنکور داشته باشم که بسیار کمکم کرد.
ملکی ادامه داد: بچه های انسانی نسبت به 2 درس ریاضی و زبان انگلیسی مشکل دارند.
پیشنهاد من به آنها این است که از همان ابتدای راه با این دروس اخت شوند و از کلاس رفتن نترسند.
وی اذعان داشت: چند ساعت درس خوندن مهم نیست، بلکه باید به کیفیت و تمرکز در درس توجه کرد، برای درس از خیلی چیزها گذشتم ولی هر انسانی به تفریحات نیاز دارد و بنده هم به توصیه خانواده ام از تفریحات کوچک استفاده می کردم.
ملکی اعلام کرد: برای آمادگی بیشتر در آزمون سازمان سنجش شرکت داشتم و رتبه ام نسبت به همنوعانم بهتر بود.
رتبه ای که در سازمان سنجش کسب کردم 40 بود که این سازمان تخمین داشت که رتبه واقعی من 3 می شود.
این نخبه کشوری افزود: داشتن رتبه 40 در آزمون های کشوری این نوید را به من می داد که حداقل در کنکور جزء سه رقمی ها خواهم بود ولی نظر خانواده و معلمانم بر این بود که رتبه زیر 50 را کسب خواهم کرد.
ملکی تاکید کرد: روز کنکور آرام بودم، البته نسبت به شب های دیگر کمتر خوابیدم، وقتی کنکور تمام شد آرامش من هم بیشتر شد، چرا که از کنکوری که داده بودم رضایت داشتم.
متولد آبان از موفقیت خود می گوید: وی تاکید کرد: به لطف خدا توانستم در منطقه رتبه 2 و رتبه 8 کشوری که متبرک به هشتمین امام است را کسب کنم.
مادر نفیسه در حاشیه اعلام کرد: نکته جالب این است که نفیسه متولد ماه ابان یعنی هشتمین ماه است و این نکته جالبی است.
وی علت اصلی عدم موفقیت کسی که بسیار تلاش کرده اما نتیجه لازم را کسب نکرده چنین دانست: من دوستانی داشتم که شاید بهتر از من بودند اما در عمل نتوانسند موفقیتی که باید را کسب کنند شاید علت آن این باشد که در آن بازده زمانی باقی مانده نتوانستند خوب عمل کنند.
ملکی خاطر نشان کرد: همیشه به دوستانم می گفتم باید برای کسب موفقیت کاری کنید که دیگران نمی کنند، یعنی اگر دیگران در خواب هستند، شما بیدار باشید؛ اگر استرس دارند شما آرام باشید.
اگر در آرامش هستند شما استرس داشته باشید.
اگر درس می خوانند شما استراحت کنید و .
.
.
این تفاوت باعث می شود در نتیجه هم تفاوت ایجاد شود.
نداشتن آرامش بیشترین و مهمترین فاکتوری است که ممکن است کسی را بالا یا پایین بکشد.
ملکی اعلام کرد: کنکوری ها دوره خاصی را پشت سر می گذارند و این برهه از زمان همکاری بیشتر خانواده را می طلبد.
ولی همیشه سعی می کردم از کنار خانواده بودن لذت ببرم.
رتبه 8 کنکور گفت: در ایام عید 2 یا 3 روزی را مریض بودم و می گفتم خدایا چرا در این وقتی که همه در حال درس خواندن هستند، من باید بی حال باشم؛ اما خدا رو شکر هیچ وقت اتفاق نیفتاد که از ادامه درس خواندن منصرف شوم.
وی تاکید کرد: من اگر در منطقه محرومی هم بودم با تلاشی که دارم تفاوت زیادی در نتیجه ایجاد نمی شد و مطمئنا رتبه ی کمتر از 50 به دست می آوردم، چرا که به خود متکی هستم نه به کلاس.
وی اذعان داشت: بعد از مهر مسافرت های خود را کنسل کردم و سفرهای طولانی نداشتم؛ اما تفریحات ساده و میهمانی های کوچک را به عنوان استراحت داشتم.
معنویت در زندگی رتبه 8 علوم انسانی کشور: ملکی تشریح کرد: خبر اینکه من چنین رتبه ای را کسب کردم را سازمان سنجش در شب 21 ماه مبارک رمضان به بنده داد، در حالی که من در مسجد و مراسم احیاء بودم.
وقتی این خبر را دادند بسیار ذوق زده و خوشحال شدم و از خدا تشکر کردم.
وی ادامه داد: قبل از ایام کنکور در نیمه شعبان هم حس و حال خاصی داشتم و به امام زمان(عج) متوسل شدم تا در این مقطع زمانی یاریم کند که به واقع کمک آقا بسیار بارز بود.
والدین نفیسه از راز موفقیت فرزندشان می گویند: مادر نفیسه به خبرنگار ما گفت: تاثیر خانواده ها بسیار زیاد است.
پیشنهاد من این است که خانواده ها در حق هم خانواده باشند یعنی هر کدام جایگاه خاص خود را داشته باشند؛ مادر، مادر باشد و پدر، پدر.
فرزندان هم در جایگاه خود باشند.
خانواده ها همدیگر را درک کنند و یک جو مذهبی را برای آرامش اعضای خانواده در زندگی حاکم کنند.
وی تاکید کرد: همانطور که مشاهده می کنید جو اقتصادی و خانواده ما یک جو ثابت است و هم من و هم پدر نفیسه جان هر دو فرهنگی هستیم.
از همان ابتدای راه به فرزندان خود آموزش دادیم که توقعات خود را بالا نبرند و در حد امکانات موجود نیازهای خود را داشته باشند.
ما هم در حدی که بتوانیم تلاش می کنیم نیاز فرزندان خود را رفع نماییم.

نفیسه ملکی پارودباری

خانم ملکی اعلام کرد: اولین چیزی که ما از فرزندان خود خواستاریم ایمان است.
همیشه به دخترانم گفته ام که 3 فاکتور را در زندگی رعایت کنند: ایمان، ادب و جدیت و تلاش.
مادر نفیسه به روحیه لطیف و با احساس دخترش اشاره می کند که به خوبی اشعار حافظ، مولانا و سعدی و رودکی را فرا می گیرد و امیدورار بود که حتی اگر دخترش موفقیت به عبور از سد کنکور نمی شد، به طور در عرصه های ادبی و هنری می توانست خود را به موفقیت های چشمگیری برساند.
وی افزود: دخترم دارای ویژگی های اخلاقی بارزی است از جمله آنها اینکه به وظایف شرعی خود سر وقت عمل می کند، صبح جمعه برای خواندن دعای ندبه همچنین ادای نماز جماعت در مسجد شرکت می کند، بسیار عاطفی است و همت و پشتکار زیادی در کارها دارد.
پدرنفیسه هم اظهار داشت: انسان با ایمان چون توکل به خدا دارد، در زندگی دارای آرامش است و کسی که آرامش داشته باشد موفق خواهد بود.
آقای ملکی تاکید کرد: از ویژگی های دخترم می توانم علاوه بر ایمان قوی، نظم در کارها و پشتکار زیاد ایشان قابل تقدیر است.
برنامه ریزی در کارها، اعتماد به نفس، تلاش و جدیت از ویژگی های اخلاقی نفیسه جان می باشد.

*****

در پایان این نشست صمیمانه نفیسه ملکی برای گرفتن عکس وارد اطاق نفیسه ملکی شدم.
اطاق ساده اما پر از زیبایی.
تابلوی برد کوچکی در گوشه اطاق خود نمایی می کرد که در آن خانم ملکی نوشته بود:

همت بلند آر که مردان روزگار             از همت بلند به جایی رسیده اند

و در پایین آن بیتی از حضرت حافظ :

به صد امید نهادیم در این بادیه پای              ای دلیل دل گم گشته فرو مگذارم

ملکی در توضیح اینکه چرا این بیت را نوشته گفت: این تابلویی است که هر روز در آن چیزی می نویسم و در طی روز آن را تکرار می کنم چرا که نوعی تفریح و عامل انگیزه ای برای من است.
این بیت حافظ بسیار زیبا و پر از آرامش است.
چون از خدا می خواهد در زندگی، کمک سان ما باشد.
انتهای خبر/2004/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان