۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین ۹۰ درصد درآمد بیمارستان‌های دولتی متکی به بیمه‌ها است
کد خبر: ۹۰۸۵۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۷ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

معاون وزیر بهداشت:

۹۰ درصد درآمد بیمارستان‌های دولتی متکی به بیمه‌ها است

آقاجانی گفت: خط قرمز ما این است که از طرح تحول سلامت یک قدم عقب ننشینیم. رضایتمندی که مردم از اجرای طرح تحول سلامت دارند در بین پزشکان و کارکنان نیست.

۹۰ درصد درآمد بیمارستان‌های دولتی متکی به بیمه‌ها است
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، محمد حاجی آقاجانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه بیمه سلامت با دو هزار میلیارد تومان بدهی به بیمارستان ها بیشترین سهم از این بدهی را دارد افزود: تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح و کمیته امداد به ترتیب در رده های بعدی بدهی به بیمارستان های دولتی هستند.

وی گفت: علت این بدهی ها در منابع بیمه و مشکلات وصول مطالبات است.

آقاجانی افزود: بیمه سلامت متکی به اعتبارات دولت و تأمین اجتماعی هم متکی به کارفرمایان است.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه دولت یازدهم در شرایطی طرح تحول سلامت را به اجرا گذاشت که با بیشترین مشکلات مالی روبرو بود افزود: این بدهی ها بر طرح تحول سلامت تأثیر می گذارد.

آقاجانی با بیان اینکه قبل از اجرای این طرح بیماران 37 درصد از هزینه های درمانشان را به طور مستقیم در بیمارستان های دولتی پرداخت می کردند افزود: با اجرای طرح تحول سلامت، این مبلغ به 6 درصد کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: خط قرمز ما این است که از طرح تحول سلامت یک قدم عقب ننشینیم و این خواسته رئیس جمهور است که برای درمان به مردم فشار نیاید.

آقاجانی گفت: تا 90 درصد درآمد بیمارستان های دولتی متکی به پرداخت های شرکت های بیمه ای است و اگر این منابع به موقع پرداخت نشوند باعث بروز مشکلاتی در بیمارستان ها خواهد شد.

معاون درمان وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی همچنین با اشاره به برخی مشکلات در راستای اجرای طرح تحول سلامت در بیمارستان های خصوصی افزود: بیمه های تکمیلی مهمترین مشکل در این زمینه است.

آقاجانی با تأکید بر اینکه درمان مستقیم در سازمان تأمین اجتماعی برای کارگران و بیمه شدگانش بسیار با اهمیت است گفت: با این حال نباید میان پزشکان در بیمارستان های دولتی و بیمارستان های تأمین اجتماعی تفاوتی وجود داشته باشد.

وی افزود: در بیمارستان های ما رضایتمندی که مردم از اجرای طرح تحول سلامت دارند در بین پزشکان و کارکنان نیست و این نکته مهمی است که باید حل شود.

معاون درمان وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی استفاده از منابع هدفمندی یارانه ها را یکی از منابع اجرای طرح تحول سلامت دانست و گفت: در بودجه امسال 2000 میلیارد تومان از این محل برای بیمه سلامت در نظر گرفته شده که تا کنون 800 میلیارد تومان آن اختصاص یافته و این حداکثر کمکی است که وزارت بهداشت می تواند به این طرح بکند.

آقاجانی با بیان اینکه با اجرای طرح تحول سلامت پزشکان به ما اعتماد کردند و تمام وقت شدند افزود: پیش از اجرای این طرح تنها پنج درصد از پزشکان متخصص و فوق تخصص در مناطق محروم تمام وقت بودند اما هم اکنون 4000 نفر از آنان تمام وقت هستند.

وی گفت: این مسئله اگرچه رضایتمندی مردم را به همراه داشته اما همین تعداد شش ماه است که دریافتی نداشتند.

معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این برنامه بیمه ها را پاشنه آشیل و سربازان گمنام طرح تحول سلامت دانست و گفت: یکی از مشکلات در این زمینه مشکل خزانه داری کل است که در شش ماه اول با کمبود منابع روبروست و این کمبود منابع حتی در اجرای طرح های عمرانی هم خود را نشان می دهد.

احمد میدری افزود: کل بودجه طرح تحول سلامت امسال 2700 میلیارد تومان است که تنها در 10 روز گذشته 860 میلیارد تومان اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه ما هم با مشکلات نقدینگی مواجه هستیم، گفت: پیش از اجرای طرح تحول سلامت سازمان تأمین اجتماعی برای درمان شش هزار میلیارد تومان هزینه می کرد که این رقم امسال به 16 هزار میلیارد تومان رسیده است.

معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه تأمین اجتماعی در شش ماه اول امسال برای تأمین منابع با رکود مواجه بوده است افزود: برای اولین بار تأمین اجتماعی 4000 میلیارد تومان از شرکت های زیر پوششش برداشت و برای درمان و مستمری بگیران هزینه کرده است.

میدری به اصلاح تعرفه های درمانی برای نخستین بار اشاره کرد و گفت: به علت تغییر محاسبات، برخی مشکلات رخ داده که در نیمه دوم امسال برطرف خواهند شد.

وی با بیان اینکه برای هر بیمار دیالیزی در سال 32 میلیون تومان هزینه می شود افزود: این مسئله نشان می دهد که همچنان پیشگیری بهتر از درمان است و با انجام آن هزینه ها به شدت کاهش خواهد یافت.

معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی دیگر از مشکلات تأمین اجتماعی آن است که ما برای شش تا هفت میلیون نفر دفترچه پیش بینی کرده بودیم که این تعداد به بیش از 10 میلیون نفر افزایش یافته است.

میدری با بیان اینکه در یک هفته گذشته 400 میلیارد تومان به حساب بیمه سلامت واریز و پرداخت شد، افزود: بخش عمده ای از مطالبات بیمارستان ها در دو هفته آینده پرداخت خواهد شد.

وی با تأکید بر تجمیع منابع درآمدهای مختلف گفت: نحوه محاسبات در بسیاری از بیمارستان های کشور منسوخ شده است که باید اصلاح شود.

معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: یکسان سازی بیمه ها با اجرای طرح وحدت رویه بیمه ها به صورت کامل صورت گرفته است و مشکلاتی که درباره اسناد بستری بود، رفع شده است.


انتهای پیام/7008

منبع: نسیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان