۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین رانندگان در انتظار حمایت مسئولان/ شهروندان منتقد افزایش کرایه ها
کد خبر: ۹۰۸۴۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۷ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از وضعیّت حمل و نقل عمومی شهر الوند؛

رانندگان در انتظار حمایت مسئولان/ شهروندان منتقد افزایش کرایه ها

در شهر الوند تعداد ۳۴۸ دستگاه تاکسی، ۳۰ دستگاه تاکسی بیسیم ، ۱۸۰۰ دستگاه انواع وانت بار و ۱۲ دستگاه اتوبوس وجود دارد و فقط روزانه ۱۲ هزارو ۲۵۰ نفربا استفاده از اتوبوس های حمل و نقل عمومی جابجا می شوند.

رانندگان در انتظار حمایت مسئولان/ شهروندان منتقد افزایش کرایه ها
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، حمل و نقل همگانی یکی از نیاز های ضروری جوامع شهری امروزی بشمار میرود. درجهان امروز، حمل و نقل از جمله بخش های زیربنایی اقتصاد است که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرارداده و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است.

امروزه بیش از ۸۵ درصد جمعیت، همه روزه با شبکه های پیاده و سواره و سیستم های حمل و نقلی شخصی و همگانی تماس دارند و برای پاسخگویی به طیفی از نیازهای شغلی، تحصیلی، خرید، دریافت خدمات، تفریح، دید و بازدید و مانند آنها از حمل و نقل شهری استفاده می کنند.

در هر شهر به طور متوسط حدود ۲۵ تا ۴۰ درصد سفرها را سفرهای شغلی، ۱۰ تا ۱۵ درصد را سفرهای تحصیلی، ۱۰ تا ۱۵ درصد را سفرهای خریدی، ۳ تا ۱۰ درصد را سفرهای دریافت خدمات و باقی مانده را سایر سفرها تشکیل می دهند.
هر شهروند در شهر علاوه بر سفرهای متعدد پیاده به طور متوسط روزانه ۱/۳۰ الی ۲ سفر سواره موتوری را که با یکی از وسایل نقلیه مسافری از قبیل اتوبوس، تاکسی، شخصی مسافرکش و جز آن صورت می گیرد انجام می دهد؛ اگرچه با این ضریب سفر هر شهروند به طور متوسط تنها ۵ درصد (یا روزانه ۱/۲ ساعت) از زمان خود را در بین مبدأ و مقصد انواع سفرهای با شبکه ها و سیستم های حمل و نقلی درگیر است اما عوارض اقتصادی، اجتماعی، روانی، فرهنگی و حتی سیاسی این ۵ درصد زمان درگیری با سیستم حمل و نقل شهری، سایه سنگین خود را بر روی بخش اعظم ۹۵ درصد زمان باقی مانده پهن کرده است.

در شهر الوند تعداد ۳۴۸ دستگاه تاکسی، ۳۰ دستگاه تاکسی بیسیم ، ۱۸۰۰ دستگاه انواع وانت بار و ۱۲ دستگاه اتوبوس وجود دارد و فقط روزانه ۱۲ هزارو ۲۵۰ نفربا استفاده از اتوبوس های حمل و نقل عمومی جابجا می شوند که از این روی برای بررسی مشکلات موجود در این زمینه به سطح شهر رفته و در مصاحبه با رانندگان حمل و نقل عمومی و مردم شهر الوند؛ مشکلات موجود در این عرصه را جویا شدیم.


یکی از رانندگان فعال در خطوط داخلی شهر الوند به خبرنگار ندای البرز می گوید: از ابتدای سال جاری، ۷ دستگاه تاکسی به ناوگان حمل نقل درون شهری افزوده شده که با توجه به وسعت و جمعیّت شهر الوند، همین تعداد تاکسی موجود نیز برای این شهراضافی به نظر می رسد و مسئولان برخلاف وعده های خود مبنی بر عدم اضافه شدن تاکسی عمل کرده اند.

وی ادامه میدهد: بعضی از خودروهای موجود در سیستم حمل و نقل فرسوده شده اند و متأسفانه تا کنون حرکتی برای نوسازی آنها صورت نپذیرفته است.

دیگر راننده ایی که خواست نامش در این گزارش برده نشود، به موضوع وجود مسافربرهای شخصی اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مشکلات ما وجود مسافربرهای شخصی و عدم برخورد مناسب با آنهاست و ادامه داد: متأسفانه حضور گشت نظارت تاکسیرانی در شهر نمادین بوده و محدود به حضور در زمان های خاص و برخوردهای مقطعی است.

این راننده جوان ابراز می دارد: هزینه سوخت تاکسی ها بالاست و هیچ فرقی بین تاکسی و مسافربرشخصی وجود ندارد، همچنین رانندگان تاکسی و حمل و نقل عمومی عوارض و مالیات مربوطه را پرداخت می کنند؛ اما خودروهای شخصی هیچ یک از هزینه های جانبی را نداشته و بدون هیچ گونه مزاحمتی، اقدام به جابجایی مسافر می کنند و بعضاً نیز مشاهده می شود که پلیس راهور نیز توجهی به این موضوع ندارد، اما در هنگام برخورد با رانندگان تاکسی کاملاً مجدانه عمل می کند!

راننده دیگری نیز به مشکل بیمه تأمین اجتماعی و حق بیمه ۱۰۳ هزار تومانی رانندگان اشاره کرده و بیان می کند: متأسفانه شاهد هستیم که اسامی رانندگان برای دریافت دفترچه بیمه ثبت شده و بعد از گذشت مدت زمان طولانی، هنوز دفاتر خود را دریافت نکرده اند.

در ادامه این گزارش به سراغ یکی از تاکسیرانان فعال در خطوط بین شهری رفتیم.

این راننده تاکسی نیز مسافربرهای شخصی را یکی از مشکلات مهم موجود دانسته و اظهار میدارد: مسئولان حمایتی از رانندگان تاکسی ندارند و ما شاهد هستیم که برخی از رانندگان خودروهای شخصی، با رانندگان تاکسی درگیر شده و موضوع به ضرب و جرح می انجامد که در یکی از نمونه های آن، چندی پیش یکی از رانندگان تاکسی در میدان لاله مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

وی ضمن ابراز ناخرسندی از عدم تعلق سهمیه بنزین به رانندگان تاکسی عنوان می کند: ما به دنبال دریافت کرایه زیاد نیستیم و از آنجایی که هزینه استهلاک، تعمیر و نگهداری خودروهای بسیار بالاست، خواهان در یافت خدمات و بسته های حمایتی هستیم.

نماینده تاکسیرانان خطوط بین شهری الوند می افزاید: خدمات مناسبی از سوی تعاونی تاکسیرانان شهرستان ارائه نمی شود و بعضاً شاهدیم که نقل و انتقالاتی در بین خطوط شهری و برون شهری صورت میگیرد که این اقدام به لحاظ ارزش مالی خرید امتیاز تاکسی ها (برون شهری و درون شهری) کاملاً ناعادلانه است.


راننده دیگری که در بخش خصوصی(شرکت واحد اتوبوسرانی) حمل و نقل بین شهری فعال است، کاهش تفاوت قیمت تاکسی با اتوبوس، کاهش تعداد مسافر، عدم رُند بودن کرایه و خرید پول خرد، عدم ارائه بسته های حمایتی، افزایش هزینه های قطعات، تعمیر و نگهداری اتوبوس و عدم بازگشت پذیری سرمایه را از جمله مشکلات موجود دراین بخش می داند.

وی رسیدگی به مشکلات رانندگان را از سوی سازمان اتوبوسرانی مطلوب ندانسته و اضافه می کند: با توجه به اینکه کارت های الکترونیکی پرداخت کرایه، ۱۰۰ تومان ارزانتر از پرداخت نقدی کرایه هستند، استقبال مردم از این کارت ها در حد انتظار نیست.

البته رانندگان تاکسی های بی سیم و وانت بار ها نیز بعضاً مشکلات مشابهی را مطرح کردند و عمدتاً بر عدم وجود ایستگاه ثابت استقرار خودروهای باربری و تاکسی های بیسیم در داخل شهر، نامناسب بودن خدمات بیمه تکمیلی، خرید و فروش های بدون قاعده امتیاز انواع تاکسی اشاره داشتند.

در ادامه بررسی این موضوع، به مصاحبه با شهروندان پرداختیم و از آنان در خصوص مشکلات موجود سؤال کردیم.

یکی از شهروندان الوندی با اشاره به افزایش اخیر کرایه های تاکسی بیان می کند: میزان افزایش کرایه به شدت بالا بوده، چرا که تاکسی ها از گاز طبیعی به عنوان سوخت استفاده می کنند و نمی توان افزایش بنزین را دلیل موجهی برای افزایش کرایه ها دانست و ابراز می دارد: افزایش نرخ کرایه ها پیامد و حاصل اخذ تدابیرغلط و نابجای دولت است.

یکی از ساکنان مسکن مهر نیز در این باره عنوان می کند: متأسفانه هزینه تاکسی از میدان لاله تا مسکن مهر و انتهای خیابان امام سجاد(ع) هیچ تفاوتی با هم ندارد و در روز های تعطیل باید دقائق زیادی را منتظر تاکسی ماند.

دیگر شهروند الوندی نیز افزایش نرخ کرایه را اقدامی کوچک برای تأمین هزینه های سوخت، بیمه و قطعات خودرو می داند و ادامه می دهد: در برخی از نقاط شهر، خدمات شرکت واحد ارائه می شود، اما هیچ تاکسی فعالی در این مسیر ها وجود ندارد.

عدم تناسب کرایه با مسیر های موجود، عدم رعایت اخلاق از سوی تعداد انگشت شماری از رانندگان، عدم نظافت داخل خودروها، ایجاد ترافیک با توقف های غیر اصولی (برای سوار کردن مسافر) و عدم وجود پول خرد از دیگر موضوعاتی بود که شهروندان به آنها اشاره داشته اند.


البته مشاهدات نیز حاکی از ایجاد ترافیک توسط خودروهای شخصی در ایستگاه های همجوار میدان لاله، عدم وجود پلاک های شناسایی نصب شده در بعضی تاکسی ها، جابجایی مستمر ایستگاه تاکسی های بیسیم و عدم استفاده از دستگاه های تاکسی متر و کارتخوان موجود در تاکسی هاست که با تأمین هزینه بیش از۳۰۰ میلیون تومانی (پروژه هوشمندسازی ناوگان تاکسیرانی) ، بلا استفاده مانده است.

همچنین در اقدامی جدید؛ ایستگاه کنترل و نظارت در محل میدان لاله مستقر شده و پلاک های شناسایی جدید رانندگان در خودروها نصب گردیده که امیدواریم این اقدامات، نتایج مطلوبی را برای رانندگان و شهروندان در پی داشته باشد، البته همکاری مردم در نگهداری از امکانات حمل و نقل عمومی، تلاش برای فرهنگ سازی در خصوص استفاده از کارت های اعتباری بجای پرداخت نقدی کرایه ها و ایجاد سازمان حمل و نقل و ترافیک می تواند برخی از مشکلات موجود در این بخش را کاهش دهد .

در ادامه نیز باید منتظر بود و تأثیر مطالعات جامع حمل و نقل ترافیک شهر الوند که با هزینه ایی بالغ بر۲میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اجراء شده و رضایت مدیریت عامل سازمان اتوبوسرانی شهر الوند را نیز در پی داشته است، به صورت اجرایی و عملی در برنامه ریزی، بهبود کارایی، مدیریت بخش های عرضه و تقاضا و پیش بینی پروژه های زیرساختی حمل و نقل ناوگان حمل و نقل و ترافیک شهر الوند مشاهده کرد؟!

انتهای پیام/

منبع: پایگاه خبری،تحلیلی ندای البرز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان