۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین شکست و پیروزی در سیاست در مدل غربی معنا دارد نه سبک اسلامی
کد خبر: ۹۰۴۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

علي مصباح يزدي:

شکست و پیروزی در سیاست در مدل غربی معنا دارد نه سبک اسلامی

علی مصباح گفت: اگر برای پیروزی های سیاسی مان جشن می گیریم و به هنگام شکست افسرده می شویم این است که هدف ما از فعالیت سیاسی خدا وتقرب به او نیست

شکست و پیروزی در سیاست در مدل غربی معنا دارد نه سبک اسلامی
به گزارش صبح قزوین، علی مصباح یزدی در جمع دانشجویان طرح ولایت گفت: در یک جامعه سیاسی سکولار هدف جامعه در بین احزاب تعیین می شود و این احزاب برای کسب قدرت و البته با توجه به اصول و برنامه ی خود تلاش می کنند که مناصب سیاسی را سوار بر رأی مردم در دست بگیرند .
وی افزود : در کشورهایی که بالاترین مقام اجرایی نخست وزیر است ، هنگامی که نخست وزیر از یک حزب مشخص در کسب قدرت موفق می شود در همان مدت نخست وزیری آن فرد حزب مذکور ، افراد حزب تمام تلاش خود را برای جمع کردن توشه مالی حزب انجام می دهند و تا جایی که قانون اجازه می دهد و برخی اوقات با عبور از قلانون بودجه حزب خود را برای مدت ها تأمین می کنند .
حجت الاسلام مصباح تصریح کرد: این شکل از جامعه سیاسی  در جامعه ای مبتنی بر دموکراسی و سکولاریسم برای رسیدن به اهداف دنیوی است و همه فعاليت هاي سياسي در اين جامعه  محدود به این هدف می شود .
وی اضافه کرد: ما در کشورمان بیش از 30 سال است که انقلاب کرده ایم و این انقلاب به همت مردم و خون شهدایمان و فداکاری جانبازان بر سر کار آمده است ، طبیعتاً غایت سیاسی در چنین جامعه ای باید متناسب با فعالیت ها و اهداف اسلامی صورت بگیرد و همچنين نوع نظام سیاسی باید تفاوتی با کشورهای غیر اسلامی و سکولار داشته باشد .
حجت الاسلام علی مصباح اظهار داشت :همان طور که هدف اسلام از اين همه عبادات و اعمال كمال انسان و تقرب او به خداست ،این هدف باید در تمام فعالیت های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی سایه بیفکند و همه زیر چتر این هدف باشند.
وی خاطر نشان کرد : برای یک مسلمان هدف اعلا این است که خود فرد و جامعه  به خدا نزدیکتر شوند و هدف تشکیل جامعه اسلامی این نیست که ما چند روزی بر منصب قدرت باشیم و دستمان بر مراکز قدرت و ثروت و بیت المال وصل باشد و تا آنجا که بتوانیم از اين منابع مادي براي وحزب و جبهه و خانواده خود منفعت جمع كنيم.
هدف ما در هر فعاليت سياسي اعم از تلاش براي كسب قدرت براي خود يا كمك براي به قدرت رسيدن شخص يا حزبي كه به آن وابسته هستيم تنها بايد يك جهت داشته باشد كه آن هم تقرب به خداست ، اگر فعاليت مي خواهد اسلامي باشد .
حجت الاسلام مصباح افزود: متأسفانه ما در مسائل سياسي هم مانند بسياري از عرصه هاي ديگر مانند اقتصاد و آموزش و پرورش متأثر از غرب هستيم و همانطور كه اقتصادمان بر پايه ي نظام سرمايه داري غرب است و اصول تربيتي آموزش و پرورش مان را غرب برايمان به ارمغان آورده است در سياست هم از روش هايي استفاده مي كنيم كه در غرب متولد شده و رشد يافته اند .
وي تصريح كرد: اينكه وقتي كانديدايي رأي نمي آورد طرفداران آن كانديدا دچار افسردگي و سرخوردگي مي شوند و و حتي از ناراحتي فتنه ای مانند فتنه 88 را بوجود می آورند  و مصالح كشور به خطر مي اندازند هدفي غير از قدرت طلبي نمی توانند داشته باشند .
واینکه در هر دوره طرفداران آن هایی که رأی می آورند به جشن و پایکوبی می پردازند و وقتی دستشان به قدرت رسید سر از پا نمی شناسند که جیب ها را برای آینده پر کنند ، دلیلش همین تقلید از غرب است.
وی یادآور شد : این افراد تصورشان از فعالیت سیاسی همان است که در غرب می بینند و تصوری از سیاست ورزی اسلامی ندارند .
وظیفه یک دانشجوی متعهد که دارای تأثیر گذاری در جامعه است این است که نگاه اسلامی یه سیاست و سیاست ورزی را گسترش دهد .
حجت الاسلام علی مصباح درباره آرمان گرایی سیاسي نيز گفت: برای کسانی که مادی گرا هستند آرمانشان همان شکم آن هاست و وقتی سیر شدند به آرمانشان رسیده اند .
ولی برای ما که تربیت شده اسلام هستیم آرمان مان فراتر از این حد است .
آرمان ما تحقق جامعه آرمانی با حکومت حضرت ولی عصر و زمینه سازی برای تحقق آن است .
وی تأکید کرد: جامعه ای می تواند حکومت حق را بپذیرد که سه مشخصه تقوا و بصیرت و بینش اسلامی داشته باشد و خود را از رذائلی همچون خودخواهی و خودپرستی و قدرت طلبی که ریشه اصلی بسیار از فسادهای سیاسی هستند پاک کند .
انتهای پیام/3002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان