۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین انتقاد تند و تیز کیانیان از دولتی ها
کد خبر: ۸۹۲۴۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۶ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

من مثل بچه یتیم ها باید التماس کنم تا..

انتقاد تند و تیز کیانیان از دولتی ها

اگر به منِ رضا کیانیان وقت ندهند پس به چه کسی می‌خواهند وقت بدهند؟...اگر سینماگران نباشند، معاونت سینمایی به دردی نمی‌خورد.

 انتقاد تند و تیز کیانیان از دولتی ها
به گزارش سرویس فرهنگی صبح قزوین ، روزنامه شرف در صفحه ١١ روز شنبه، گفت‌و‌گويي را با رضاكيانيان با عنوان «پرتو مولانا در سينماي ما كجاست» منتشر كرد. متن اين گفت‌وگو در همان روز در رسانه‌هاي رسمي و فضاي مجازي مورد استفاده قرار گرفت و بازخوردهايي از صحبت‌هاي اين بازيگر در پي داشت.

او در اين مصاحبه به مسائل مختلفي همچون سرنوشت فيلم‌هايي كه هنوز مجوز اكران ندارند، تشكيل گروه هنر و تجربه، ايجاد مدرسه ملي و… پرداخت.

کیانیان در ابتداي گفت‌وگوي خود با انتقاد از اينكه تاكنون فرصتي براي ملاقات با حجت‌الله ايوبي، رئيس سازمان سينمايي كشور، فراهم نشده، گفته است: «حدود شش‌ماه پیش، به دفتر آقای ایوبی رفتم و از منشی ایشان یک وقت ملاقات خواستم. هنوز این وقت را به من نداده‌اند. اگر به منِ رضا کیانیان وقت ندهند پس به چه کسی می‌خواهند وقت بدهند؟ آقای ایوبی از سوی دیگر شماره‌ تلفنش را به من داده و گفته هر وقت کاری داری به من زنگ بزن. من زنگ زدم و به ایشان گفتم من به دفتر شما رفتم و وقت ملاقات خواستم ولی هنوز خبری نشده! آقای ایوبی به من گفت: اصلا یک قرار ناهار می‌گذاریم و صحبت می‌کنیم. ولی این قرار ناهار هنوز گذاشته نشده است. من چندماه باید پشت در اتاق ایشان صبر کنم تا این قرار گذاشته شود؟ آیا من باید بروم پشت آن در بست بنشینم؟ و مثل بچه‌یتیم‌ها وقت ملاقات بخواهم؟ من که با حکم و بخش‌نامه بازیگر نشده‌ام. ولی آقای ایوبی مثل هر مدیر دیگری با بخش‌نامه و حکم، مدیر شده‌اند و با یک حکم و بخش‌نامه هم می‌توانند از این شغل کنار بروند. ایشان باید یادشان باشد اگر سینماگران نباشند، معاونت سینمایی به دردی نمی‌خورد. این‌همه معاونت که در وزارت ارشاد است اعم از معاونت مطبوعاتی، معاونت سینمایی و معاونت هنری و…».

او در ادامه، بعد از طرح اين موضوع، به سراغ ماهيت سازمان سينمايي رفته است: «ما بعد از بازگشایی خانه سینما، جلسه‌ای با مسئولان وزارت ارشاد داشتیم و من سؤالاتی را مطرح کردم. از جمله از آقای ایوبی پرسیدم شما وقتی به معاونت سینمایی وزارت ارشاد منصوب شدید، چرا همچنان سازمان سینمایی را حفظ می‌کنید، سازمان سینمایی میراث کسانی بود که با سینما دشمن بودند. سازمان سینمایی میراث کسانی است که خانه سینما را بستند. سازمان سینمایی میراث کسانی بود که کوپن بین هنرمندان پخش می‌کردند و گداپروری می‌کردند و کیسه برنج و روغن می‌دادند! آقای ایوبی، سازمان سینمایی میراث آن نوع مدیریت است شما چرا ادامه‌اش دادی و حفظش کرده‌ای؟ سازمان سینمایی میراث دولتی است که سازمان برنامه و بودجه را منحل کرد! من همان روز اینها را از آقای ایوبی پرسیدم و هنوز که هنوز است کسی جواب این سؤال را به من نداده است. یک نفر بیاید به من بگوید سازمان سینمایی چه نفعی برای سینمای ایران دارد؟… سازمان سینمایی به ضرر سینمای ایران و به ضرر سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی است».

كيانيان همچنين در پاسخ به اين پرسش كه وضعیت سینمای ایران در آن‌سوی مرزها چگونه است، چنين پاسخ داده است: «در هشت‌سال گذشته خواستند این هویت مستقل از بین برود و تقریبا هم به خواسته خود رسیدند. برای اینکه در جشنواره‌های مختلف مرتب جای سینمای ایران خالی و خالی‌تر شد. بدنه سینمای ایران هم تضعیف شد. ما با فیلم‌هایی که ساخته بودیم، سال‌ها بود روی هالیوود را کم کرده بودیم. آمدند سینمایی به اسم سینمای فاخر درست کردند. سینمای فاخر، یعنی یک بودجه‌ای در حد فیلم‌های هالیوودی به شما می‌دهیم تا بروید فیلم هالیوودی بسازید! ما با فیلم‌های سینمای ایران برنده بودیم، حتی اسکار هم مجبور شد به سینمای ایران جایزه بدهد. جشنواره‌های جهانی مجبور شدند به سینمای ایران جایزه بدهند؛ اما به سینمای فاخر ما نه جایزه‌ای دادند و نه تحویلش گرفتند. چون از این نوع فیلم‌ها، خیلی بهترش را در انبارهایشان به تعداد زیادی دارند».

بازيگر «آژانس شيشه‌اي» و «خانه‌اي روي آب» صحبت‌هاي ديگري را در بخش‌هاي بعدي اين مصاحبه انجام داده است كه هريك از رسانه‌ها ضمن بازنشر اين گفت‌وگو، تيترهاي ديگري براي آن انتخاب كرده‌اند. به‌عنوان نمونه سايت مشرق با تيتر «رضا کیانیان: آقای روحانی؛ در سینمای ایران نه از تدبیر خبری هست نه از امید»، اين مطلب را منتشر كرده و خبرگزاري خبرآنلاين هم با تيتر «انتقادهای رضا کیانیان از ایوبی و سازمان سینمایی/ در سینمای ایران نه از تدبیر خبری هست نه از امید»، دست به انتشار اين متن زده است.


انتهای پیام/7008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان