۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین آتش بی‌توجهی بر خرمن تولید ملی
کد خبر: ۸۷۵۹۸ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۵ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

آتش بی‌توجهی بر خرمن تولید ملی

رهبر انقلاب عنوان کرده‌اند که چرا ما باید نسبت به تولیدات خود بی‌اعتنایی به خرج داده و راه وابستگی را پیش بگیریم؟ زیرا ایرانی‌ها قادر به تولید هستند و امروز جوانان ما از عهده پیچیده ترین کارها برمی آیند.

آتش بی‌توجهی بر خرمن تولید ملی

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری صبح قزوین ، مردم ما دلشان برای مارک های خارجی غنج می رود، این اشتیاق ما ایرانی ها نسبت به تولیدات رقیب، برای خارجی ها قدری به دور از باور است، آخر مگر می شود؟ مصرف‌کننده‌ باید از خدایش هم باشد که کالای داخلی را می خرد اما چه بر سر ما آمده که جور و منت رقیب را به جان می خریم و پشت پایی محکم به تولیدات داخلی می زنیم.

آنقدر نسبت به کالای داخلی بی اهمیت بوده ایم که به قدر کافی و گاهی کمی آن طرف تر از کافی؛ به تولیدکننده ایرانی خسارت وارد کرده ایم، در واقع این گشودن مرزها به روی واردات بی رویه و عدم نگاه مسئولانه مسئولان کار دستمان داده است.

بازخوانی بیانات رهبری در مورد تولید ملی

این همه در حالی است که مقام معظم رهبری بارها نسبت به مسئله واردات بی رویه و بی اعتنایی نسبت به تولیدات داخلی هشدار داده اند، ایشان شعار سال 91 را به نام حمایت از تولید ملی نام گذاری کردند اما از آن سال تاکنون هیچ اتفاقی برای تولیدکننده نیفتاده است.

در بازخوانی بیانات ایشان پیرامون تولید ملی به نکات جالبی بر می خوریم؛ ایشان یکی از آفات اجتماعی ملت ما را مربوط به دلبستگی به کالای خارجی دانسته و اعتقاد دارند که  مرض پز مارک خارجی داشتن روی لباس و سایر لوازم را باید درمان کرد.

رهبر انقلاب بر این مسئله تاکید کرده اند که مردم ما در این آب و خاک زندگی می کنند اما به جای اینکه کالای کشور خودشان را بخرند، سرمایه را دو دستی تقدیم تولید کننده خارجی می کنند.«اینکه ملت ما بروند تولیدات داخلی را خریداری کنند، کار کوچکی نیست، البته دستگاههای دولتی هم از این قاعده مستثناء نیستند و باید جنس داخلى را خریداری کنند»

آنچه رهبری به آن اشاره کرده اند، به صورت عینی در سطح جامعه مشاهده می شود، براساس نظرسنجی که اسفندماه سال گذشته در برنامه پایش انجام شد؛ 72 درصد از شرکت کنندگان کیفیت خوب کالاهای خارجی را علت خرید این کالاها عنوان و 28 درصد از شرکت کنندگان؛ مهمترین دلایل خرید جنس خارجی را پز دادن دانسته بودند.

در همین حال  مطابق اظهارات صنف فروشندگان لوازم خانگی بالغ بر 90 درصد مردم به دنبال خرید کالای خارجی هستند و این تب کالای از ما بهتران تنها شامل لوازم خانگی نیست بلکه همه کالاها را شامل می شود.

به گفته رییس اتحادیه نوشت‌افزار تهران از میان 500 میلیون خودکاری که سالانه در کشور مصرف می شود، تنها 100 میلیون توسط خودمان تولید می شود زیرا تولیدکننده تحت حمایت نیست و مصرف کننده رغبتی به کالای ایرانی ندارد.

براساس آن چه از مسئولین امر شنیده شده، هر ساعت یک کامیون از کالاهای چینی در راه ایران است، البته این موضوع را هم نباید از خاطر برد که مردم گاهی به خاطر کیفیت پایین کالای ایرانی به سوی اجناس بیگانه می روند هرچند که همه می‌دانیم  عدم حمایت از تولید، در کنار دریافت مالیات بر ارزش افزوده؛ سبب شده تا وقت و انرژی کمی برای توجه به کیفیت کالاها از سوی تولیدکننده صورت پذیرد.

البته رهبری در بیانات خود به تولید کنندگان هم هشدار داده اند که باید کالایشان از کیفیت لازم برخوردار باشد تا مصرف کننده بی تاب تولیدات خارجی نباشد.

ایشان مسئله واردات بی رویه را هم نادرست دانسته و تاکید کرده اند که نباید دروازه کشور را به روی واردات گشود. رهبر انقلاب خطاب به مسئولین دولتی عنوان کرده اند که اگر شما مسئولین با افزایش واردات به دنبال ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی هستید و می خواهید این گونه تولیدگر را به عرصه رقابت همراه با کیفیت وادار کنید باید به گونه ای دیگر عمل نمایید.

رهبر انقلاب عنوان کرده اند که چرا ما باید نسبت به تولیدات خود بی اعتنایی به خرج داده و راه وابستگی را پیش بگیریم؟ زیرا ایرانی ها قادر به تولید هستند و امروز جوانان ما از عهده پیچیده ترین کارها برمی آیند و نیازی به واردات نیست

اما همانطور که بر کسی پوشیده نیست، امروز علیرغم تاکیدات سکاندار انقلاب اسلامی بازهم واردات بیداد می کند.

تولیدات داخلی! از بهانه جویی تا مزخرف خوانده شدن

در همین ارتباط رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، بهزاد قره یاضی به این مسئله اشاره دارد که محصولات تراریخته حدود 5 میلیارد دلار از واردات کشور را به خود اختصاص داده اند.

دبیر انجمن برنج ایران، جمیل علیزاده نیز می گوید: سال 92 حدود 2 میلیون تن و سال 93 حدود یک میلیون تن برنج وارد شده و این در حالی است که 2 میلیون تن در سال 92 و 2 میلیون تن برنج دیگر نیز سال گذشته تولید شده است.

وی ادامه داد: ما در مجموع نیاز به 6 میلیون تن برنج داشته ایم اما این ارقام نشان می دهد که ما در این سالها 7 میلیون تن برنج را تولید و وارد کرده ایم و دیگر نیازی به واردات نداریم.

هر چند که کارشناسان اقتصادی بر این اعتقاد هستند که مسئولان ما برای هموار کردن  واردات، بهانه های مختلفی را عنوان میکنند، مثلا در شرایطی که سرانه مصرف برنج 15 تا 20 درصد است، برخی این آمار را رد کرده و عنوان می کنند این سرانه به 45 کیلوگرم رسیده و به این بهانه چاره ای نداریم جز اینکه وارد کنیم.

در این میان مسئولینی همچون عیسی کلانتری که از مشاورین دولت یازدهم محسوب میشود، مسئله خودکفایی و تولید در عرصه کشاورزی را پدیده ای مزخرف می داند، این گونه صحبت ها مخالف با سیاست تولید داخلی و خودکفایی در عرصه امنیت غذایی کشور است اما برخی گوششان بدهکار این حرف ها نیست که اگر کشاورزان به خاطر بی مهری های صورت گرفته از روستاها مهاجرت ‌کنند، با گذر زمان با تهدید امنیت غذایی مواجه می شویم.

اکنون علیرغم مشکلات بخش کشاورزی، موضوع کاهش تولیدات در بخش پوشاک نیز مسئله ساز بوده زیرا طبق مطالعات مؤسسه تحقیقاتی صنایع نساجی بالغ بر 60 درصد بازار داخلی  پوشاک ایران تحت نفوذ واردات است.

البته رشته واردات سر دراز دارد و باید به موضوع واردات بنزین هم نگاهی داشت، موضوعی که مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از توقف آن خبر داد و عنوان کرد: تا پایان امسال ظرفیت تولید بنزین از مرز 80 میلیون لیتر می گذرد و واردات بنزین متوقف می شود.

در همین ارتباط رهبر انقلاب گفته اند که ما نیازی به واردات بنزین نداریم و بنزین به اندازه تولید داخلی در کشور موجود است.

باید گفت واردات کالا تنها به معنای ورود کالا نیست بلکه مفهوم وسیع تری به نام وابستگی را به دنبال دارد، نباید فراموش کنیم که تحریم های امروز ما ناشی از همین چشم دوختن به دست بیگانگان بوده است.

در همین راستا رهبرانقلاب اینطور گفته اند که برای غلبه بر دشمنان باید به موضوع تولید توجه ویژه ای داشت زیرا اگر موضوع تولید رونق پیدا کند، مسئله ی تورم، اشتغال و مشکلات اقتصادی حل می شود و دشمن ناامیدتر از همیشه در می یابد که دیگر تحریم نمی تواند سلاحی برای تهدید ملت ایران باشد.

آیت الله خامنه ای بر این نکته تاکید دارند که ستون فقرات اقتصاد؛ تولید و توجه به اقتصاد مقاومتی است، اگر این ها عملیاتی شود، مشکل اقتصاد و اشتغال حل شده و کارگر حرمت پیدا می کند.

ایشان در خصوص حمایت از تولید اینطور عنوان کرده اند که: «حمایت از تولید به معنای حمایت از تولیدکننده و کارگر است، امنیت شغلی و احترام و رعایت حقوق به کارگر از جمله مواردی است که خدا از ما می خواهد»

در همین زمینه چندی پیش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مصرف کالای داخلی را مقدمه ای برای حمایت از کارگر ایرانی دانست و افزود: این وزارتخانه مطابق فرمایشات رهبری خود را در قبال بیکاری کارگران مسئول می داند.

علی ربیعی در ادامه صحبت هایش گفته بود: بیمه کردن 8 میلیون و 500 هزار نفر از کارگران اقدامی در جهت حمایت از این اقشار بوده است.

اما برخلاف ادعای ربیعی؛ واحدهای تولیدی زیادی به علت عدم حمایت مجبور به اخراج کارگران‌شان شده اند.

همواره کاهش تولید ارتباط تنگاتنگی بر کاهش نیرو دارد چرا که همزمان با کاهش تولید، کارفرما چاره ای ندارد جز اینکه نیروهای کار را به قدر کاهش تولید کم کند و این مسئله نشان می دهد که علیرغم تاکیدات رهبری بازهم به علت مشکلات تولید، کارگران حرمت و ارزشی در سیستم اقتصاد کشور ندارند.

مرضیه صاحبی

انتهای پیام/

R1011199/P1011199

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان